Så, igår kväll när jag satt och spelade blev skärmen helt plötsligt så gott som helt rosa/lila, och allt frös fast. Blev tvungen att stänga av strömmen för att den skulle stängas av. Idag startade jag den igen och satt vid den en stund, men helt plötsligt händer samma sak, blev inte rosa/lila, men blev i alla fall en sån där massa streck i sidled, och jag kunde inte göra nåt. Stängde av den igen. När jag försökte starta den en stund senare går datorn igång och låter som vanligt, men på skärmen står det "No signal detected". Vad kan vara felet? Pallar inte lämna in den på lagning, råkar ut för så mycket skit med datorn så känns som att den e mer där en hemma..
Även om det troligen inte funkar så borde du testa att nollställa bios ifall du har tur.
Nollställa bios. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.
Det ser ganska mörkt ut..
Nåja, att nolla bios är värt att testa, även att plocka ur och sätta tillbaka grafikkortet.
Om du har ett annat grafikkort över kan du testa med det.
Har öppnat upp datorn nu, men är inte så insatt så har svårt att hitta detta myntliknande batteri nånstans och vet inte riktigt hur jag känner igen grafikkortet..
Är det någon ide att vi frågar om vad för typ av dator du har?
Bärbar, stationär, märkesdator, hemmabygge och andra detaljer.
Följ kabeln som går från skärmen in i datorn och berätta. Antingen är det ett separat grafikkortet som man kan ta loss eller så är den inbyggd in moderkortet.
Batteriet är lika stort blank som ett mynt så flytta på allt som är i vägen och stick in huvudet och titta igen. Alla stationära datorn har ett på moderkortet.
Har en stationär dator som dom byggde samman på den lokala datorbutiken. Är grafikkortet det gröna där nere då eller? Har fortsatt leta men hittar inget mynt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!