2008-11-06, 02:12
Medlem
Går ju att skaffa personbevis via folkbokföringen. Har för mig man kan ringa något nummer så skickas de hem dem till dig. Hittade telefonnumret 020-567 000
Senast redigerad av cyrex 2008-11-06 kl. 02:15.
Citera
2008-11-06, 02:16
Medlem
C8H11Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyrex
Går ju att skaffa personbevis via folkbokföringen. Har för mig man kan ringa något nummer så skickas de hem dem till dig. Hittade telefonnumret 020-567 000
Personbevis fungerar inte som legitimation (längre?), försökte skaffa pass med det men var tvungen att legitimera mig på annat sätt.
Citera
2008-11-06, 02:55
Medlem
dont_blame_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Personbevis fungerar inte som legitimation (längre?), försökte skaffa pass med det men var tvungen att legitimera mig på annat sätt.

har man tappat bort körkortet är det bara ringa vv och be dom skicka ett nytt. man kan legitimera sig körkortet som kommer hos posten då.

minns när jag skulle hämta ut mitt körkort, då rev hon upp kuvertet och kollade. däremot hände det inte min polare så jag kankse bara snackar
Citera
2008-11-06, 04:59
Medlem
aelgfans avatar
När jag hämtade mitt körkort öppnade kärringen bakom luckan brevet och tittade.. Såeh.. Ja, det är väl lite "självlegitimerande"?

För att fixa ett pass så kan du ta med ditt gamla eller en förälder som kan intyga att du är du. De tittar såklart i deras "tokmoderna" databas om du existerar, så det är inte mycket fusk just där. Sedan tar det en vecka eller två att tillverka passet med. S'atteh..
Citera
2008-11-06, 12:29
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitravle
Visste inte var jag skulle lägga denna så det fick bli här.

Hur kan man legitimera sig om man inte har legitimation?
För att skaffa körkort/pass/legg etc måste man alltid ha med sig något annat att legitimera sig med.
Om man nu har tappat bort alla dessa (en i min närhet har gjort detta), hur kan man då få nytt körkort/pass?

Kan någon följa med, visa sin egen legitimation och intyga eller hur är de reglerna? (Var väldigt tunt med information om detta via google)

Ska detta sätt fungera på alla ställen isåfall, eller bara vid just införskaffning av ny legitimation?

Det är enkelt.. En polare eller dina föräldrar kan legitimera sig och intyga på att du är du..

Det som behövs är att båda har personbevis som man får från skatteverket om man skall skaffa in nytt legg för att det andra är borttappat.
Citera
2008-11-06, 15:44
Medlem
maruder88s avatar
tatuera in din EAN kod i nacken
Citera
2008-11-06, 15:56
Medlem
T-bens avatar
Man kan ju tänka sig en hypotetisk situation där en person utan släktingar eller vänner blir bestulen på pass och/eller körkort och därmed inte på något sätt kan styrka sin identitet. Hur löser man det?
Citera
2008-11-18, 19:41
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Lite mer info från Posten sida om detta:

För min del tycker jag detta är bra eftersom det var för lätt tidigare för någon snorunge att "sno" avin ur brevlådan och hämta ut paketet - och posten kunde bara se att paketet var utlämnat när man undrade vart det tagit vägen
Jag har inte råkat ur för detta själv, men har andra bekanta som gjort det.

/ TT
Bumpar.
Det verkar rätt korkat att stjäla ett paket genom att betala för det ,vilket blir fallet om de snor en postförskottsavi. Postens legitimationskrav på PF är faan ett brott mot den personliga integriteten och helt jäkla onödigt.
Citera
2008-11-20, 12:56
Medlem
BrianGriffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Se http://www.posten.se/c/info_legitimationskrav?letter=L&page=info_legitima tionskrav

Om jag tolkar detta rätt så funkar det att be en kompis som har leg att hämta ut paketet åt dig.

/ TT

Har ibland hämtat ut farsans paket. Då använder jag hans ID-kort.
Citera
2008-11-20, 14:49
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Jag har aldrig tagit med någon pappersavi, och har bara behövt visa legitimation en gång. Kollinummret räcker för att få ut det.
Sedan de började med smsavisering så har jag ju självklart anget det nummret, men det har de inte hållt på med särskilt länge.
Citera
2008-11-23, 21:57
Medlem
Emerthons avatar
Det stör jag mig på med, vrf måste man legitimera sig när man ändå betalar för varan?:S
Citera
2008-11-23, 22:24
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerthon
Det stör jag mig på med, vrf måste man legitimera sig när man ändå betalar för varan?:S

Hur skall postombudet kunna veta om du betalar för varan? Det är väl ändå en sak mellan dig och den som skickar paketet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in