2010-11-02, 08:37
Medlem
Hej.

Jag undrar varför jag svettas i folkmassor fastän jag tar av mig jackan och sådant så fort jag känner att jag börjar svettas. Kan vara en kylig vinterdag samtidigt kan det också vara en varm sommardag.
Det är inte bara i folkmassor, svettas också om det bara är en person jag inte känner i samma rum som mig, om inte någon ny person kommer in i rummet så slutar jag eventuellt att svettas efter kanske en halvtimme. I butiker så försöker jag att gömma mig bakom kläder, hyllor och annat. Om någon pratar med mig så börjar jag också svettas och om jag står upp börjar benen att skaka ibland.

Var är det med mig egentligen? Kan även uppge att jag spelar väldigt, väldigt mycket dator och är nästan aldrig ute och jag gillar den livsstilen, man slipper att tänka på allt som händer utanför. Jobbar också hemifrån som customer support på en hemsida och går endast ut för att köpa något viktigt, köpa lite mat eller gå hem till någon släkting. Har endast två eller tre vänner och det är barndomsvänner.

Jag har haft det här problemet sedan kanske 15 år tillbaka.

Om jag har någon sjukdom vet jag inte eller om det är social fobi, men kan även säga att jag är en mycket empatisk person. Har alltid lust och skicka iväg några tusenlappar till varje fattigt barn jag ser på tv, har lust och gå med i den amerikanska militären, åka till afghanistan och skjuta ihjäl en massa jävla idioter och gerillor i andra länder. Jag kan ha en hämndlängtan som fortsätter i flera år framåt och jag har väldigt svårt att komma över förluster.
Citera
2010-11-02, 08:52
Medlem
Qiu-Jins avatar
För att det är just en folkmassa, temperaturen blir varmare av just det. Annars är det förmodligen så att du upplever folkmassor som obehagligt och svettas då.
Citera
2010-11-02, 08:53
Medlem
Qiu-Jins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
...gå med i den amerikanska militären, åka till afghanistan och skjuta ihjäl en massa jävla idioter och gerillor i andra länder. Jag kan ha en hämndlängtan som fortsätter i flera år framåt och jag har väldigt svårt att komma över förluster.

Empati, ja
Citera
2010-11-02, 08:56
Medlem
Oj, insåg just det du påpekade där.
Citera
2010-11-02, 10:37
Bannlyst
Jag tycker personligen det är obehagligt, inte i folkmassor utan i klädaffärer så har jag lätt för att börja svettas även om jag inte är speciellt varm alls.
Citera
2010-11-02, 22:09
Medlem
-=Jager=-s avatar
Gå naken. nä men det är något man inte tänker på så mycket fast det påvärkar ju en.
Om det är jobbit så ska du prata med en läkare, fråga vad man kan göra åt det.
Jag fick sprutor för det. Annars finns det tableter
Citera
2010-11-02, 22:19
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Hej.

Jag undrar varför jag svettas i folkmassor fastän jag tar av mig jackan och sådant så fort jag känner att jag börjar svettas. Kan vara en kylig vinterdag samtidigt kan det också vara en varm sommardag.
Det är inte bara i folkmassor, svettas också om det bara är en person jag inte känner i samma rum som mig, om inte någon ny person kommer in i rummet så slutar jag eventuellt att svettas efter kanske en halvtimme. I butiker så försöker jag att gömma mig bakom kläder, hyllor och annat. Om någon pratar med mig så börjar jag också svettas och om jag står upp börjar benen att skaka ibland.

Var är det med mig egentligen? Kan även uppge att jag spelar väldigt, väldigt mycket dator och är nästan aldrig ute och jag gillar den livsstilen, man slipper att tänka på allt som händer utanför. Jobbar också hemifrån som customer support på en hemsida och går endast ut för att köpa något viktigt, köpa lite mat eller gå hem till någon släkting. Har endast två eller tre vänner och det är barndomsvänner.

Jag har haft det här problemet sedan kanske 15 år tillbaka.

Om jag har någon sjukdom vet jag inte eller om det är social fobi, men kan även säga att jag är en mycket empatisk person. Har alltid lust och skicka iväg några tusenlappar till varje fattigt barn jag ser på tv, har lust och gå med i den amerikanska militären, åka till afghanistan och skjuta ihjäl en massa jävla idioter och gerillor i andra länder. Jag kan ha en hämndlängtan som fortsätter i flera år framåt och jag har väldigt svårt att komma över förluster.

Jag misstänker att du har någon form av social fobi (vilket inte har med inte empati att göra för övrigt). Svettningar och benskak är tecken på aktivering i det autonoma nervssystemet, som sannolikt är en följd av att du helt enkelt upplever situationen som obehaglig. Som andra redan har sagt finns det behandling för detta om det påverkar ditt liv i orimlig utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in