2010-11-02, 03:19
Medlem
Det finns så mycket jag skulle vilja skriva om här på flashback. Men eftersom jag är så dålig på att formulera mig i skrift så blir ämnet aldrig av..

Jag kan sitta och försöka få ihop ett ämne på en timme och misslyckas totalt. Suddar all text för att jag inte är nöjd med det jag skrivit.
Oftast är det psykologiska ämnen jag vill skriva om och då är det lite svårare än vardagliga saker.
Det är inte precis som att jag vill skriva en novell, men jag vill att det ska vara bra läsning.

jag är rädd för kritik och ogillar när personer ska hålla på och rätta en.
Avundas alla personer här på flashback som skriver så bra. Önskar att jag någon gång kan skriva lika bra som er.

Är relativt ny på forum f.ö

Finns det fler än jag som har det såhär? känns som det bara varit jag. Kanske överdriver
Citera
2010-11-02, 03:29
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symbios
Det finns så mycket jag skulle vilja skriva om här på flashback. Men eftersom jag är så dålig på att formulera mig i skrift så blir ämnet aldrig av..

Jag kan sitta och försöka få ihop ett ämne på en timme och misslyckas totalt. Suddar all text för att jag inte är nöjd med det jag skrivit.
Oftast är det psykologiska ämnen jag vill skriva om och då är det lite svårare än vardagliga saker.
Det är inte precis som att jag vill skriva en novell, men jag vill att det ska vara bra läsning.

Avundas alla personer här på flashback som skriver så bra. Önskar att jag någon gång kan skriva lika bra som er.

Finns det fler än jag som har det såhär? känns som det bara varit jag. Kanske överdriver

Det spelar nog ingen roll vad du skriver eller hur du skriver. Det kommer finnas dom som gillar det du skriver och håller med dig och det kommer finnas dom som ogillar det du skriver och inte håller med dig.
Hur bra du än formulerar dig eller vilket ämne det än är så blir du ifrågasatt, på ett internet forum kan man inte göra alla nöjda.
Citera
2010-11-02, 03:35
Bannlyst
Ja, bara skriv ner det. Det finns de som ger kritik och ibland ska man ta den till sig, men sen finns det de flesta som bara spyr galla för att trycka ner, skit i dem. Sen övriga kommer att diskutera om det du skrivit.
Citera
2010-11-02, 03:45
Medlem
Owers avatar
Länka ditt inlägg i tråden du hade tänkt göra så kommer folk ha överseende.
Citera
2010-11-02, 03:48
Medlem
Cavetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandi74
Det spelar nog ingen roll vad du skriver eller hur du skriver. Det kommer finnas dom som gillar det du skriver och håller med dig och det kommer finnas dom som ogillar det du skriver och inte håller med dig.
Hur bra du än formulerar dig eller vilket ämne det än är så blir du ifrågasatt, på ett internet forum kan man inte göra alla nöjda.

Så sant Mandi74, så sant. Jag läser mest men det var bra skrivet av dig.

Det debatteras hit och dit TS, det enda är bara att inte ta illa upp om någon hoppar på dig, slänger ur sig dumheter. Jag tycker du skriver bra, förstår inte varför du inte tycker det själv?

Finns många kloka människor här med både kunskap och hjärta. Stå på dig annars gör någon annan det. Bry dig inte om dumma kommentarer, helt enkelt. Skriv av hjärtans lust så jag får läsa!
Citera
2010-11-02, 08:27
Medlem
Ufolinas avatar
Jag gillar oxå att skriva men är as dålig på gramatik och stavar inte vidare bra alla gånger.
Men nu har jag börjat skriva mer här på forumet.

De är alltid någon här som bara måste gnälla och tillrättavisa, försök strunta i dom. De spelar ingen roll hur bra man än skriver så hittar de fel.
Men samtidigt så får man chansen att ändra på de som är fel.
En kille klagade på att jag inte använde punkt å komma tecken, så nu försöker jag tänka på det. :-)

Du skrev bra tycker jag. Blev lite nyfiken på vad du vill starta för ämne.

Skriv på bara! Lycka till.
Citera
2010-11-02, 09:51
Moderator
MondoBizarros avatar
Tro mig, det är inte bara nybörjare på det här forumet som lider av att inte kunna få ihop inlägg som man vill...många gånger har jag suttit och skrivit, tagit bort, lagt till osv osv tills jag i ren desperation slängt skiten och gått vidare.

Man får helt enkelt acceptera att det aldrig eller iaf sällan kan bli perfekt och så länge man går in med intentionen att skriva så bra och läsvärt man kan så får det räcka.
Dessutom är det många som vittnat om att efter ett par år på det här forumet så har deras språk förbättrats eftersom de här får det de aldrig fick i skolan: kritik när de skriver knappt förståeliga inlägg.

Visst, man kan se det som elitistiskt att klaga på hur folk skriver men här är det enda sättet vi kommunicerar på och det ÄR otroligt irriterande att läsa inlägg som skrivs med talspråk, särskrivningar och stavfel in absurdum.
Nu tyckte jag inte TS skrev så illa alls och i slutändan är det enda som räknas om man har något att säga; har man det så lär många se förbi ett dåligt språk, iaf om det inte är enbart av lathet som det är dåligt.
Så skriv på!
Citera
2010-11-02, 10:23
Medlem
Ezzelinos avatar
Symbios bör ta fan i båten, ro honom i land och skriva hur och om vad han/hon vill. Gnällkritik från muppar ska man bara skratta bort, eller också skriva något tiofaldigt elakare tillbaka.:

Det som hindrar mig från att på Flashback skriva om mängder av ämnen som intresserar mig i vardagen är uteslutande nödtvungna prioriteringar, dvs. tidsbrist. Och tur är väl det, annars skulle jag svämma över forumet med bestämda synpunkter på allt från Film, Musik, Kultur, Litteratur, Arkitektur, Filosofi, Språk, Historia, Dataspel, Fildelning, Anarkism till Konservatism, Psykologi, Religion, Biologi, Genetik, Rasforskning, Husdjur, Fiske och Vildmark, Trädgård, Matlagning etc etc...
Senast redigerad av Ezzelino 2010-11-02 kl. 10:30.
Citera
2010-11-02, 10:26
Medlem
Combots avatar
Ts, jag förstår nog hur du känner. Jag har raderat många av mina egna försök till trådstarter
(trådstartar?) genom åren.

Jag avundas även de som har lätt för att formulera sig konkret och begripligt. Men tack vare
fb så tänker jag igenom hur jag formulerar mig mer nu än tidigare, för precis som du skriver så
får man snabbt kritik om man skriver obegripligt eller om texten är full av grammatiska felaktigheter
och syftningsfel.

Att skriva på ett stort forum måste vara något av den bästa träningen man kan få för att
bli bättre på att forumlera sig väl (i skrift åtminstone)

Men, det är viktigt att inte ta kritik från andra användare personligt. Som en del redan påpekat,
det kommer alltid att finnas de som kommer med saklig kritik och de som bara är ute efter att
racka ner på en ts.

Så skriv du på bara och ta åt dig av den sakliga och välmenande kritiken och ignorera de som
bara är ute efter att klanka ner på dig.
Citera
2010-11-02, 12:10
Medlem
ICanHass avatar
Du är inte ensam med det där problemet, bara så att du vet.
Jag själv sitter ofta och plitar ihop långa, fina inlägg för att sekunden innan jag ska skicka iväg de komma på att de (i mina ögon) är ren skit och raderar allt jag skrivit.
Personligen tror jag att det här är något som gäller alla som skriver på ett forum, man vill gärna ge en bild av att man är smart, har "bra" åsikter och kan uttrycka sig på ett korrekt sätt. Att man sedan inte alltid lyckas är en annan sak, men jag kan nästan garantera dig att det är du själv som är din största kritiker. Så skicka iväg dina inlägg och trådstarter du, oavsett om du själv anser att de är flummiga och dåligt formulerade, det är antagligen bara du själv som tycker att de är "dåliga"

(Och btw, jag höll på att göra precis samma sak med det här inlägget )
Citera
2010-11-02, 13:11
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Du är inte ensam med det där problemet, bara så att du vet.
Jag själv sitter ofta och plitar ihop långa, fina inlägg för att sekunden innan jag ska skicka iväg de komma på att de (i mina ögon) är ren skit och raderar allt jag skrivit.
Personligen tror jag att det här är något som gäller alla som skriver på ett forum, man vill gärna ge en bild av att man är smart, har "bra" åsikter och kan uttrycka sig på ett korrekt sätt. Att man sedan inte alltid lyckas är en annan sak, men jag kan nästan garantera dig att det är du själv som är din största kritiker. Så skicka iväg dina inlägg och trådstarter du, oavsett om du själv anser att de är flummiga och dåligt formulerade, det är antagligen bara du själv som tycker att de är "dåliga"

(Och btw, jag höll på att göra precis samma sak med det här inlägget )

Mm. Jag skulle nog ha dubbelt så många posts nu om jag inte ändrade mig och raderade texten, eller ja, 30-50% mer kanske

Ibland känner man helt enkelt att det blev för rörigt, man inte lyckas formulera sig som man ville. Eller helt enkelt att man inser att man kanske bara ska vara tyst och låta dem som kan ämnet prata
Citera
2010-11-02, 13:41
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symbios

Om det du skrivit i trådstarten är representativt för hur du brukar skriva så kommer du sannolikt att höja standarden på FB när det gäller stavning och språkuppbyggnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in