2010-11-02, 02:08
Hej, jag satt och övervägde omnipotensparadoxet här om dagen och kom på att omnipotens i sig kanske inte är så självmotsägelsefullt trots allt. Åtminstone inte på just den punkten. För er som inte vet vad paradoxet är kan det sammanfattas på följande sätt:
Jag ser det såhär; Ifall man är omnipotent så måste man kunna göra vad som helst, det vill säga att man måste ha förmågan att avsäga sig sin egen omnipotens. Gud är allsmäktig, men det förhindrar honom inte från att skapa en sten som han själv inte kan lyfta. Han avsäger sig bara fullständigheten i sin makt vid det laget. När han skapat den olyftbara stenen så är han inte omnipotent längre. Alltså; En omnipotent varelse är omnipotent framtill att han väljer att sluta. Vad anser ni?
Omnipotensparadoxet är ett paradox som bygger på hur egenskapen omnipotens är logiskt självmotsägande. Ifall man är omnipotent så måste man kunna skapa allt, alltså borde man kunna skapa en handling som man själv inte kan utföra. Men ifall man kan skapa en handling som man själv inte kan utföra så är man inte omnipotent, då man måste kunna göra allt. Och ifall man inte är kapabel att skapa en handling som man själv inte kan utföra så kan man inte skapa vad som helst, vilket i sin tur också innebär att man inte är omnipotent. Vanligtvis illustreras paradoxet på följande sätt; "Kan Gud skapa en sten som är för tung för han själv att lyfta? Om gud kan skapa en sådan sten så är han inte allsmäktig, då man måste kunna lyfta vad som helst för att vara allsmäktig. Men ifall gud inte kan skapa en sådan sten så är han inte heller allsmäktig."
Jag ser det såhär; Ifall man är omnipotent så måste man kunna göra vad som helst, det vill säga att man måste ha förmågan att avsäga sig sin egen omnipotens. Gud är allsmäktig, men det förhindrar honom inte från att skapa en sten som han själv inte kan lyfta. Han avsäger sig bara fullständigheten i sin makt vid det laget. När han skapat den olyftbara stenen så är han inte omnipotent längre. Alltså; En omnipotent varelse är omnipotent framtill att han väljer att sluta. Vad anser ni?