Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-02, 00:13
Medlem
TiniZs avatar
Hej hej!

Sökte lite och hittade inga direkta trådar som tog upp frågan, och definitivt inga svar.

Men jag sitter med Macbook med lite filer jag vill dela ut genom nätverket till en PC i nätverket! Googlade lite om det och förstod att windowsdisken behöver nåt sorts tredjepartsprogram. Stämmer detta?

Hur gör jag på enklaste sättet att dela ut filer som är såpass stora som ~6GB till PCn?

Tack!
Citera
2010-11-02, 00:17
Medlem
..FAN..s avatar
Släng upp en ftp (typ filezilla) på windows dator, anslut sen till den med osx-datorn.
Citera
2010-11-02, 01:22
Medlem
stenboms avatar
Nej du behöver inte någon 3e parts produkt. Gör så här;

System Preferences > Sharing

Klicka på (+) symbolen och välj mappar att dela med dig.

Alt. kan du högerklicka på mappen i Finder och välja Get Info och välja shared folder.

Under Sharing inställningarna tryck pluss och välj "Share using SMB protocol" (Micro$ofts protokoll) och you are fit for fight!
Citera
2010-11-02, 01:38
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenbom
Nej du behöver inte någon 3e parts produkt. Gör så här;

System Preferences > Sharing

Klicka på (+) symbolen och välj mappar att dela med dig.

Alt. kan du högerklicka på mappen i Finder och välja Get Info och välja shared folder.

Under Sharing inställningarna tryck pluss och välj "Share using SMB protocol" (Micro$ofts protokoll) och you are fit for fight!

Tack!

Däremot hittar jag inga filer på Windows 7-enheten när jag klickar in mig på "Min Macbook" under Sharing, helt tomt där.

Så jag gjorde som så att jag delade ut det som en vanlig FTP under SMB-protokollet (dvs, att jag klickade i det också i när jag valde SMB!) och på så sätt hittar han mig!

Krångligt dock
Citera
2010-11-02, 19:07
Medlem
Avalysts avatar
Min erfarenhet är att fildelning Windows <- Mac är grymt omständigt (Dvs. om Windows-maskinen ska hämta från Mac-maskinen). Det lättaste är att dela ut en mapp på Windowsdatorn och ansluta till denna via samba (Go->Connect to server eller Cmd+K i Finder) och sedan ladda upp filen.
Citera
2010-11-02, 19:09
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalyst
Min erfarenhet är att fildelning Windows <- Mac är grymt omständigt (Dvs. om Windows-maskinen ska hämta från Mac-maskinen). Det lättaste är att dela ut en mapp på Windowsdatorn och ansluta till denna via samba (Go->Connect to server eller Cmd+K i Finder) och sedan ladda upp filen.

Jag håller med här. Jag lyckades fixa så jag kan komma åt mina delade mappar på min windowsdator, men jag får det inte att fungera åt andra hållet.
Citera
2010-11-02, 19:10
Medlem
Avalysts avatar
Samma här, loggar in på min Windows-maskin via SMB och laddar upp filerna istället, gör det varken svårare eller enklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in