Citat:
Ursprungligen postat av vLavent
Rubriken kan verka missvisande och provocerande men följ mitt resonemang:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8054416.ab
"Favoritserien, berättar han, är den amerikanska komediserien ”Två och en halv män” med Charlie Sheen i huvudrollen"
Att pedofilen och avskummet Fritzl sitter någonstans i Österrike och tittar på 2 1/2 män som oss andra fick mig att tänka på att han verkligen inte har fått sitt straff. Föreställ dig att Fritzl sitter där och skrattar åt samma skämt som vi gör och är en del av samma värld som vi lever i.
Jag tror på följande två teser:
1) Människan kan anpassa sig till alla sorts situationer (pga vår överlevnadsinstinkt). Därför har vi uttryck som
"tiden läker alla sår" . Detta innebär att människan även kan anpassa sig till fängelsemiljöer.
2) Livet levs alltid i nuet (du kan inte skapa eller spara tankar och känslor).
"slutet gott, allting gott". Det betyder att när Fritzl skrattar åt skämten i tv serien är han verkligen lycklig och glad.
Ska han få vara det?
Slutsats:
Det största (hårdaste) straffet borde vara att dömas till ett tillstånd där du inte har några känslor, tankar eller medvetande, helt enkelt dömas till döden.
Jag tycker inte man ska straffa någon oavsett vad de har gjort. Men tyvärr så är det uppenbart att många inte har kommit tillräckligt långt i utvecklingen för förstå att det är fel att straffa andra människor.
Innebär det att vi ska låta brottslingar springa lösa och göra vad de vill? Nej! Vi ska ha fängelser och dylik, men syftet ska aldrig vara att straffa, utan att skydda omvärlden ifrån dem och eventuellt rehabilitera dem. Det kan i praktiken bli samma behandling som då man straffar, men jag tycker det är viktigt att syftet aldrig är att straffa.
De som vill straffa Fritzl är inte ett dugg bättre själva. För straff tillfredställer bara det onda inom varje person, straff gör inte något ogjort.