Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-01, 20:52
  #1
Medlem
Hej

Hur får jag ljud i TV:n genom min HDMI-kabel? Bilden har jag redan fått upp, men hur får jag ljudet? Jag har Windows Vista.
Citera
2010-11-01, 21:01
  #2
Medlem
Vad är det för grafikkort? Har du kopplat via någon typ av adapter t.ex. på baksidan av datorn?
Citera
2010-11-01, 21:02
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
https://www.flashback.org/t863115
Citera
2010-11-01, 21:08
  #4
Medlem
Var hittar jag ljudalternativ?
Citera
2010-11-01, 21:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mordarschnigeln
Var hittar jag ljudalternativ?

Kontrollpanelen?
Citera
2010-11-01, 21:13
  #6
Medlem
vanligtvis får du inget ljud i hdmi-kabeln, då grafikkort i regel enbart är just grafikkort.
Citera
2010-11-01, 21:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
vanligtvis får du inget ljud i hdmi-kabeln, då grafikkort i regel enbart är just grafikkort.

Vilka grafikkort talar vi om då? För i stort sätt alla grafikkort som släppts under de senaste 4 åren klarar av att skicka ljud via HDMI, antingen direkt via en HDMI-utgång på grafikkortet eller via en speciell DVI-->HDMI adapter som oftast följer med grafikkort som inte har HDMI-utgång direkt på kortet.
Vissa Nvidia kort kräver dock att man drar en kabel från moderkortet till grafikkortet för att ljud ska stödjas via HDMI men på de senare generationerna slipper man det.
Citera
2010-11-01, 21:19
  #8
Medlem
DackJanielss avatar
På min dator som har ett Nvidia grafikkort så högerklickar jag på högtalaren i menyraden sedan väljer jag uppspelningsenheter och sätter tvn som standard.

Ska dock tilläggas att jag har Windows 7
Citera
2010-11-01, 21:27
  #9
Medlem
Men vad satan, nu får jag inte ens upp bilden på TV:n. Jag ska väl ta Bildskärmsinställningar? Där inne hittar jag dock inte hur jag klonar skärmarna, alltså har samma på både datorn och TV:n.
Citera
2010-11-01, 21:34
  #10
Medlem
Inne i ljudinställningar så sitter Standard på HDMI. Då får jag inget ljud. Sätter jag dock standard på speaker så får jag ju ljudet ur datorn.

Fick även med en grön ljudsladd (antar jag att det är) som jag stoppade in i högtalaren på datorn och i audio-input på TV:n, men inget ljud då heller.
Citera
2010-11-02, 02:59
  #11
Medlem
TheLs avatar
Vad har du för grafikkort? Om det är köpt för inte så länge sedan (som någon annan påpekade, inom 4 år) så klarar det med största sannolikhet av att skicka ljud via HDMI uttaget på baksidan av grafikkortet.

Men gå in på kontrollpanelen, högerklicka på ikonen som heter "ljud". Välj sedan grafikkortet som output för ljud (det går då automatiskt till TVn), detta gör du genom att markera grafikkortet och sedan välja den som standard (tryck på standard knappen medan du har grafikkortet markerat). Det ska då gå automatiskt.

Jag använder mig av två HD5870 i CF, för mig heter alternativet "ATI HDMI Output".

Testa detta och återkom om det inte funkar, lycka till!
Citera
2010-11-02, 08:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Vad har du för grafikkort? Om det är köpt för inte så länge sedan (som någon annan påpekade, inom 4 år) så klarar det med största sannolikhet av att skicka ljud via HDMI uttaget på baksidan av grafikkortet.

Men gå in på kontrollpanelen, högerklicka på ikonen som heter "ljud". Välj sedan grafikkortet som output för ljud (det går då automatiskt till TVn), detta gör du genom att markera grafikkortet och sedan välja den som standard (tryck på standard knappen medan du har grafikkortet markerat). Det ska då gå automatiskt.

Jag använder mig av två HD5870 i CF, för mig heter alternativet "ATI HDMI Output".

Testa detta och återkom om det inte funkar, lycka till!

Det är just det jag har testat. Men jag gick via ljud i verktygsfältet > uppspelningsenheter så kommer du till samma ställe. När jag dock markerar HDMI och trycker på Standard så kommer det inget ljud, inte ens genom datorn.

Vad jag har för grafikkort? Det är ett NVIDIA GeForce 8200M. Datorn köptes runt jul för 2 år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback