2010-11-01, 19:56
Medlem
Jag har varit inskriven i Jobbgarantin för ungdomar och har då fått 135 kr/dag i ersättning.
Hur är det tänkt att man som arbetslös ska klara sig på ca 2800 kr i månaden? Är det en rimlig ersättningsnivå? Blir man tvungen att gå till socialen? Är inte socialen till för de med sociala problem, t.ex. missbrukare etc? Eller hör "vanliga" arbetslösa ungdomar också hit?

Nu har jag blivit inskriven i "jobb och utvecklingsgarantin" i en månad och det stod där att det lägsta stödet var 223kr/dag, trots detta var den senaste utbetalningen jag fick bara på 2800kr.

Har man inte ens rätt till 223kr/dag om man är under 25, inte är berättigad till a-kassa och är inskriven i jobb och utvecklingsgarantin?
Citera
2010-11-01, 20:00
Medlem
seven09s avatar
Klart du kan gå till socialen när du inte ens har pengar som täcker levnadsnormen.
Citera
2010-11-01, 20:17
Medlem
Man tvingas ut på diverse meningslösa åtgärder praktik, allt för bara 16 kr timmen.
Depression ingår i paketet.
Ska Sverige vara såhär?

Ca 2% får jobb genom arbetsförmedlingen.
Vad är deras jobb egentligen? Och kostar inte alla hjärntvättade coacher massa pengar?
Citera
2010-11-01, 20:26
Medlem
Q-Cum-Beers avatar
Hur gammal är du? Är du över 25 år gammal ska du, om jag fattat allt rätt, ha rätt till minst 223kr/dag. Är du däremot yngre men maxat dina dagar i ungdomsgarantin kan det vara så att du inte får mer pengar än 135kr/dag. Ska dock inte svära på det men gå till Arbetsförmedlingen och fråga?

Tror inte du inser hur bra du har det i Jobb- och Utvecklingsgarantin när du fortfarande har möjligheten att praktisera och söka jobb i ganska stor utsträckning. Vänta 450 dagar så får vi se vad du tycker om de "meningslösa aktiviteterna" (som då i dina ögon kommer vara avsevärt mycket värre).

Men som Seven09 skriver, gå till socialen och förklara ditt läge om du inte har någon lycka hos Arbetsförmedlingen. Det är dock inte busenkelt att få socialbidrag och äger du bil eller har sparade pengar - var beredd på att sälja bilen och tömma kontot.
Citera
2010-11-01, 22:08
Medlem
FakeIdentity.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe_Tiger
Man tvingas ut på diverse meningslösa åtgärder praktik, allt för bara 16 kr timmen.
Depression ingår i paketet.
Ska Sverige vara såhär?

Ca 2% får jobb genom arbetsförmedlingen.
Vad är deras jobb egentligen? Och kostar inte alla hjärntvättade coacher massa pengar?

Deras jobb är att förmedla jobb, vilket innebär att de kunde lägga ner skiten och endast ha igång hemsidan.

Du kan ju testa gå till socialen, men då får du ju inte ha några pengar över i princip..
Citera
2010-11-02, 15:48
Medlem
Problemet är att jag har sparade pengar, ca 58 000 (största delen pokervinster), kan man flytta dessa pengar till t.ex. Neteller eller allt till pokerkontot så att inte socialen ser och sen söka stöd?
Pengar jag tänkt att använda till bl.a. utbildning.
Senast redigerad av Swe_Tiger 2010-11-02 kl. 15:50.
Citera
2010-11-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Cum-Beer
Hur gammal är du? Är du över 25 år gammal ska du, om jag fattat allt rätt, ha rätt till minst 223kr/dag. Är du däremot yngre men maxat dina dagar i ungdomsgarantin kan det vara så att du inte får mer pengar än 135kr/dag. Ska dock inte svära på det men gå till Arbetsförmedlingen och fråga?

Tror inte du inser hur bra du har det i Jobb- och Utvecklingsgarantin när du fortfarande har möjligheten att praktisera och söka jobb i ganska stor utsträckning. Vänta 450 dagar så får vi se vad du tycker om de "meningslösa aktiviteterna" (som då i dina ögon kommer vara avsevärt mycket värre).

Men som Seven09 skriver, gå till socialen och förklara ditt läge om du inte har någon lycka hos Arbetsförmedlingen. Det är dock inte busenkelt att få socialbidrag och äger du bil eller har sparade pengar - var beredd på att sälja bilen och tömma kontot.

Jag är under 25 och har gått över från ungdomsgarantin till utvecklingsgarantin. Ocn får därmed tydligen inte ens 223kr/dag utan får nöja med endast 135 kr. Generöst.

Hade ersättningen varit bättre om dom rödgröna hade fått makten?
Citera
2010-11-02, 16:11
Medlem
Q-Cum-Beers avatar
Citat:
Jag är under 25 och har gått över från ungdomsgarantin till utvecklingsgarantin. Ocn får därmed tydligen inte ens 223kr/dag utan får nöja med endast 135 kr. Generöst.

Hade ersättningen varit bättre om dom rödgröna hade fått makten?
Väldigt hypotetisk fråga då antagligen hela systemet förändrats i viss mån. Jag vet ärligt talat inte.

Till saken hör ju att de som har det mest "generöst" faktiskt inte lever särskilt fattigt. Att kvittera ut över 10 000 kr i månaden vilket flera som tidigare varit anslutna till a-kassan gör skapar knappast någon press på individen att söka sig till andra yrkesområden och att "ta skräpjobben" om dessa endast genererar någon tusenlapp extra i månaden. Det blir helt enkelt inte värt besväret att jobba. Det kanske upplevs som fattigt om man har barn hemma men med tanke på den motprestation som krävs så är det enligt mig ganska bra betalt. Värre blir det ju för individer som går in i fas 3 i JuG, där kan du i praktiken bli av med allt vad ersättning heter och tvingas gå till socialen för ekonomiskt stöd. Men då är det byebye med kapitalvaror, sparade pengar, bil etc. Har vänner som drabbats av denna chock när de passerat ungdomsgarantin och sedan 450 dagar i JuG.

Med andra ord, slacka inte runt i garantin, ta tag i det hela innan det går för långt. Som parallell har du ju inledningsvis på många ställen något fjuttigt möte i veckan och resterande tid söker du jobb på egen hand. Detta har du inte rätt till i fas 3, där ska du söka en samhällsnyttig sysselsättning. Varje dag. Som du får aktivitetsstöd (om du får det) för alternativt försörjningsstöd. Den största förändringen blir att du ska göra något på dagarna som tar mycket potentiell tid att söka jobb på.

Många som inte ännu hamnat i fas 3 inser inte vilka möjligheter de faktiskt har. Eller rättare sagt, vilka möjligheter de förlorar. Så räkna dagarna och ha koll, börja fundera på utbildningsmöjligheten om arbetssituationen inte löser sig. Du vill inte vara i fas 3 i alla fall och tiden går tyvärr ganska snabbt.
Citera
2010-11-02, 16:57
Medlem
Nu är det ju inte 10 000 kr i månaden jag får utan 2800 kr.
135 kr per dag anser inte jag som särskilt generöst. Jag tycker jag åtminstone kunde fått 223 kr per dag.
Dom som haft a-kassa innan får det ju mkt bättre, än dom inte har haft nåt. Varför är det så? Jag har väl samma behov att leva som dom som haft a-kassa?
Rätt stor skillnad på 8000 och 2800 kr.

Om det går så långt som till fas3, hoppar jag av direkt.
Att slavarbeta för 15 kr timmen kan dom glömma och hur hjälper det arbetslösa att få ett riktigt arbete?
Är det alliansen som kommit på fas3? Arbeit macht frei - Moderaterna.
Citera
2010-11-02, 18:08
Medlem
Q-Cum-Beers avatar
Citat:
Nu är det ju inte 10 000 kr i månaden jag får utan 2800 kr.
135 kr per dag anser inte jag som särskilt generöst. Jag tycker jag åtminstone kunde fått 223 kr per dag.
Dom som haft a-kassa innan får det ju mkt bättre, än dom inte har haft nåt. Varför är det så? Jag har väl samma behov att leva som dom som haft a-kassa?
Rätt stor skillnad på 8000 och 2800 kr.

Om det går så långt som till fas3, hoppar jag av direkt.
Att slavarbeta för 15 kr timmen kan dom glömma och hur hjälper det arbetslösa att få ett riktigt arbete?
Är det alliansen som kommit på fas3? Arbeit macht frei - Moderaterna.
2800 kr i månaden är väl en morot att reda ut situationen om något? Har man gått igenom ungdomsgarantin utan lycka och sedan kommer in i JuG så kan det vara läge att ta en funderare varför ingen nappar på det erbjudande man faktiskt har att ge. Har du inte efterfrågad kompetens börjar det bli dags att skaffa den, om du vill bli självförsörjande, typ.

Vet inte den exakta motiveringen till att folk som tidigare haft a-kassa har det bättre men det mest logiska är väl att de arbetat under en längre period och därmed bidragit till samhället. Folk som inte har arbetat har inte bidragit och får således inte samma stödinsats som de förstnämnda. Ganska enkelt.

Det är alliansen som kommit på fas 3 - korrekt - och det är trots allt en frivillig stödinsats. Passar det inte så går det alldeles utmärkt att säga tack men nej tack. Det går att tacka nej men även socialen kan kräva att man skaffar sig en sysselsättningsplats inom ramarna för fas 3 för att man ska kunna kvittera ut försörjningsstöd. Men du är inte där ännu, se över möjligheterna och skaffa dig en koll på vad du vill göra och vad som krävs av arbetsgivarna. Studier är roligare än JuG.
Citera
2010-11-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Cum-Beer
2800 kr i månaden är väl en morot att reda ut situationen om något? Har man gått igenom ungdomsgarantin utan lycka och sedan kommer in i JuG så kan det vara läge att ta en funderare varför ingen nappar på det erbjudande man faktiskt har att ge. Har du inte efterfrågad kompetens börjar det bli dags att skaffa den, om du vill bli självförsörjande, typ.

Vet inte den exakta motiveringen till att folk som tidigare haft a-kassa har det bättre men det mest logiska är väl att de arbetat under en längre period och därmed bidragit till samhället. Folk som inte har arbetat har inte bidragit och får således inte samma stödinsats som de förstnämnda. Ganska enkelt.

Det är alliansen som kommit på fas 3 - korrekt - och det är trots allt en frivillig stödinsats. Passar det inte så går det alldeles utmärkt att säga tack men nej tack. Det går att tacka nej men även socialen kan kräva att man skaffar sig en sysselsättningsplats inom ramarna för fas 3 för att man ska kunna kvittera ut försörjningsstöd. Men du är inte där ännu, se över möjligheterna och skaffa dig en koll på vad du vill göra och vad som krävs av arbetsgivarna. Studier är roligare än JuG.

2800 kr en morot? Ja det beror väl på hur man ser på saken. Själv tycker jag inte 135 kr per dag är någon rimlig ersättning när man är arbetslös. Försök själv att leva på den summan och se hur bra du klarar dig.

Så alla ungdomar som gått gymnasiet och sedan blir arbetssökande har inte bidragit till samhället och är värdelösa och ska ha så dålig ersättning, är det en bra signal till ungdomar? Är det ett bra sätt att bygga Sverige under en lågkonjunktur? Alliansen vill ju att fler ska arbeta, problemet är att det inte finns tillräckligt med jobb. Finns ju ca 40 000 lediga jobb och 400 000 arbetslösa, hur går det då om ännu fler ska arbeta? Skapa fler jobb innan fler kan arbeta, ganska enkel matematik.
Varför ska då knarkare och fyllon, invandrare och utvecklingsstörda få mer i ersättning än jag? Dom bidrar väl inte till samhället?

Och fas 3 är ju en väldigt givande och utvecklande stödinsats som skapar många nya jobb.
Det är ju ett så otroligt nedvärderande system.

Sen är det ju så oerhört lätt och tycka som en moderat när man redan fått sitt liv serverat på fat och redan har det bra ställt, det är inte tills dom själva hamnar mellan stolarna som dom börjar fundera.
Ta från de fattiga och sjuka och ge åt de rika - Är det det moderaterna vill?
Girighet och egoism verkar prägla deras politik mkt. Mkt vill ha mer.
Senast redigerad av Swe_Tiger 2010-11-02 kl. 19:16.
Citera
2010-11-02, 21:32
Medlem
Q-Cum-Beers avatar
Citat:
2800 kr en morot? Ja det beror väl på hur man ser på saken. Själv tycker jag inte 135 kr per dag är någon rimlig ersättning när man är arbetslös. Försök själv att leva på den summan och se hur bra du klarar dig.

Så alla ungdomar som gått gymnasiet och sedan blir arbetssökande har inte bidragit till samhället och är värdelösa och ska ha så dålig ersättning, är det en bra signal till ungdomar? Är det ett bra sätt att bygga Sverige under en lågkonjunktur? Alliansen vill ju att fler ska arbeta, problemet är att det inte finns tillräckligt med jobb. Finns ju ca 40 000 lediga jobb och 400 000 arbetslösa, hur går det då om ännu fler ska arbeta? Skapa fler jobb innan fler kan arbeta, ganska enkel matematik.
Varför ska då knarkare och fyllon, invandrare och utvecklingsstörda få mer i ersättning än jag? Dom bidrar väl inte till samhället?

Och fas 3 är ju en väldigt givande och utvecklande stödinsats som skapar många nya jobb.
Det är ju ett så otroligt nedvärderande system.

Sen är det ju så oerhört lätt och tycka som en moderat när man redan fått sitt liv serverat på fat och redan har det bra ställt, det är inte tills dom själva hamnar mellan stolarna som dom börjar fundera.
Ta från de fattiga och sjuka och ge åt de rika - Är det det moderaterna vill?
Girighet och egoism verkar prägla deras politik mkt. Mkt vill ha mer.
Ja, moroten jag pratar om ligger ju inte i att få 135kr/dag utan att ta sig därifrån för att kunna få in en rimlig ersättning som man kan leva ett bra liv på. Men det förstår du nog att jag menar. Signalen jag tycker det hela sänder till ungdomar är att det är jättekul om de lyckats få jobb och kunnat försörja sig själva under en tid. För de som inte lyckats med detta så manar det till eftertanke så att de ska börja fundera på hur de kan påverka sitt utgångsläge. Har de inte den kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden så får de helt enkelt skaffa det. Basta. 40 000 jobb och 400 000 arbetslösa talar du om och det är möjligt att så är fallet. Men är det då enligt dig samhället och staten som ska se till att du får jobb precis i den stad du befinner dig i? Eller ens i det landet du bor i? I vilken utsträckning tycker du att du själv ansvarar för att påverka situationen? Den sistnämnda frågan tycker jag är väldigt relevant.

Just tugget du kör med om att "skapa jobb" tror jag bara inte på, det är ett "offer-tänk" där man lägger över ansvaret för sin situation på någon annan (i ditt fall de ständigt återkommande moderaterna). Face it, du är ansvarig för att påverka din situation, samhället kommer inte "skapa" specialanpassade jobb för att just du ska kunna försörja dig. Det är upp till dig. Problematiken blir värre för personer som börjar komma upp i åren och kanske inte har den praktiska möjligheten att skaffa sig kompetens genom t ex studier men det problemet har du uppenbarligen inte pga din ålder. Sverige är fantastiskt, det krävs inte att du är född och uppvuxen i Danderyd för att du ska kunna bli bankdirektör eller läkare. Med hårt arbete kan du ta dig in på Handels eller läkarlinjen och sedan tjäna bra pengar i livet. Alla har trots allt i princip samma förutsättningar, CSN är några musklick bort.

Det kanske är lite off topic (då tråden handlar om JuG) men måste ändå ge dig ett råd. Ta en ordentlig tankeställare över din situation och börja fokusera din energi mot något annat än systemet och de elaka Moderaterna. Du är din egen lyckas smed vilket gör att om du står stilla och stampar så kommer du heller inte komma någonstans. Ta kontroll över situationen.

Gillar dock diskussionen, kommer fler praktiska frågor rörande JuG så svarar jag gärna på dessa då jag möter de flesta av dessa frågor dagligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in