2010-11-01, 15:05
Medlem
När jag skulle dra igång Genius på mitt iTunes bibliotek kom det först fram ett väldigt långt juridiskt dokument som man skulle godkänna. Sen stod det tre steg som skulle genomföras:

Step 1: Gathering information about your iTunes library.
Step 2: Sending this information to Apple.

När jag såg steg 2 så avbröt jag processen. Vill inte leta efter problem genom att skicka information till Apple om mitt musikbibliotek, med minst 50 GB piratkopierad musik.

Vågar jag eller är det bara korkat?

Om Step 3 stod det så här: Delivering your Genius status.

Men vad ska Apple med min information till - jag har massvis med piratkopierad musik. Spionerar dem eller använder informationen för att se om jag har olagliga kopior?

Tack på förhand.
Citera
2010-11-01, 15:10
Medlem
Snöjs avatar
Jag har nästan enbart piratkopierad musik, och jag använder Genius rätt ofta utan några som helst problem. Det är en riktigt fiffig funktion faktiskt. Och jag har svårt att se hur Apple ska kunna avgöra om det är stulen musik eller inte.
Citera
2010-11-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Jag har nästan enbart piratkopierad musik, och jag använder Genius rätt ofta utan några som helst problem. Det är en riktigt fiffig funktion faktiskt. Och jag har svårt att se hur Apple ska kunna avgöra om det är stulen musik eller inte.

Andra får gärna intycka att kusten är klar, men tack för svar!

Så Genius skapar playlists automatiskt, och baserar den på en specifik låt man lyssnar på? Så har jag förstått det.
Citera
2010-11-01, 15:52
Medlem
/bin/ladens avatar
Piratkopierat eller rippat från dina egna ägandes CD-skivor..? Apple har varken tid, ork eller möjlighet att kolla upp det..

Så det är fritt fram.
Citera
2010-11-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /bin/laden
Piratkopierat eller rippat från dina egna ägandes CD-skivor..? Apple har varken tid, ork eller möjlighet att kolla upp det..

Så det är fritt fram.

Väldigt få skivor som är egenrippade. Mesta är från nätet.
Citera
2010-11-01, 16:08
Medlem
/bin/ladens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Väldigt få skivor som är egenrippade. Mesta är från nätet.

Om någon skulle fråga så är ju alla skivor egenrippade.. Vad jag vill ha sagt är att Apple omöjligt kan veta hur det förhåller sig och därför inte kan presumera att det är piratkopierat material.. Inte om de vill behålla sina kunder i alla fall..

Jag funderar själv lite på hur det försvaret skulle hålla om tullpersonal, efter att ACTA träder i kraft, går igenom ens burk.

- Hörrödu, det är väldigt mycket musik häri.
- Det är riktigt konstapeln, jag har rippat mina CD-skivor för att slippa kånka runt på dem.
- Och filmerna?
- Ja, DVDer är också jobbiga att släpa på.

Ska de beordra husrannsakan i ett främmande land för att kolla hur många skivor man äger?
Citera
2010-11-01, 16:37
Medlem
Haha jag förstår din tanke.

Men är ändå smått orolig. Visst, de kan säkert inte bevisa nånting, men det kanske står nåt finstilt i dokumentet man ska godkänna, som ställer till bekymmer.
Jag tror inte det, men bävar inför en eventuell räkning om de kommer på mig.
Citera
2010-11-01, 16:47
Medlem
/bin/ladens avatar
Citat:

Men är ändå smått orolig. Visst, de kan säkert inte bevisa nånting, men det kanske står nåt finstilt i dokumentet man ska godkänna, som ställer till bekymmer.

Har haft Genius igång sedan två år och har inte en laglig låt på datorn, inte har det kommit några räkningar.
Citera
2010-11-01, 16:55
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:

Instämmer med /bin/laden, och tillägger att det skulle du ha hört talas om givetvis.

Om du delar ut sagda filer är det däremot (nästan) en annan femma.
Men det du har lokalt på din dator för din egen förnöjelse kan vara hur piratkopierat som helst.

Glöm inte att stödja artisterna bara, gå på ett gig and show your support
Citera
2010-11-01, 19:01
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Så Genius skapar playlists automatiskt, och baserar den på en specifik låt man lyssnar på? Så har jag förstått det.
Ja, Genius tar den låt du valt och skapar en playlist med liknande musik.
Citera
2010-11-01, 19:47
Medlem
Grymt, tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här