2010-11-01, 14:21
Medlem
Joomlas avatar
Idén om att lägga till anledning till avstängning i profilen verkar inte komma någonvart. Kan man inte bara ändra titlarna så att temporärt avstängda användare får "Avstängd" som titel, och bannlysta användare får t.ex. "Bannlyst" eller liknande?

Inte mycket jobb som krävs egentligen, baserat på att användargrupper skapas och hanteras på ett sätt likt vBulletin. (Antar att den metoden inte förändrats allt för mycket sen vBulletin-installationen i grunden)
Citera
2010-11-01, 14:23
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Inte mycket jobb som krävs egentligen, baserat på att användargrupper skapas och hanteras på ett sätt likt vBulletin. (Antar att den metoden inte förändrats allt för mycket sen vBulletin-installationen i grunden)
Jag tycker idén är bra, och anser även att alla användare bör kunna se sitt eget straffregister gällande tillsägelser och varningar, men vad det gäller användargrupper så är det om jag missminner mig ingen skillnad mellan en som är avstängd en vecka för att ha fått en varning och en som är permanent bannlyst, utöver att tidpunkten för när avstängningen hävs i ena fallet är en vecka fram i tiden, och i andra fallet aldrig.
Citera
2010-11-01, 14:31
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag tycker idén är bra, och anser även att alla användare bör kunna se sitt eget straffregister gällande tillsägelser och varningar, men vad det gäller användargrupper så är det om jag missminner mig ingen skillnad mellan en som är avstängd en vecka för att ha fått en varning och en som är permanent bannlyst, utöver att tidpunkten för när avstängningen hävs i ena fallet är en vecka fram i tiden, och i andra fallet aldrig.
Jo, jag vet. Jag har även varit moderator på ett vBulletin-forum för en tid sedan. Det fanns olika bannlysningsgrupper för användarna. En vanlig "Banned Users" som användarna i vanliga fall placerades i. Sen kunde jag placera spambottarna i en dedikerad grupp, "Miserable" som gjorde att de inte kunde komma åt sidan, och såg en gore-bild när de loggade in istället.
()

Min tanke var att låta moderatorerna placera temp. avstängda användare i "Avstängda användare" och bannlysta användare i "Bannlysta användare" med titlar därefter.

Redigeras straffet kan man väl redigera ban-gruppen, eller?
Citera
2010-11-01, 14:47
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Idén om att lägga till anledning till avstängning i profilen verkar inte komma någonvart. Kan man inte bara ändra titlarna så att temporärt avstängda användare får "Avstängd" som titel, och bannlysta användare får t.ex. "Bannlyst" eller liknande?

Var finner du intresset i att skilja på dessa avstängningar?

Däremot vore det intressant att se sitt eget "straffregister" så man har lite koll på när man går över gränsen och även när man har varit duktig en tid så varningar försvinner.

Dessutom anser jag att när man blir avstängd ska man få tillträde till sin PM låda, precis som nya användare, för kanske 24 timmar så man har en chans att dels få reda på beslutet om avstängning och kanske även få möjlighet att klaga på beslutet.

Jag tycker också det ska finnas en chans att kunna komma in med ny information eller få begära avstängningen prövad igen. Det är så förbaskat lätt att bli avstängd i ett svagt ögonblick samtidigt som det finns många skribenter på FB som absolut lever för FB dagligen och inte har för avsikt att bryta mot reglerna.
Senast redigerad av Lalajlaj 2010-11-01 kl. 14:56.
Citera
2010-11-01, 15:13
Medlem
BePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Däremot vore det intressant att se sitt eget "straffregister" så man har lite koll på när man går över gränsen och även när man har varit duktig en tid så varningar försvinner.

Dessutom anser jag att när man blir avstängd ska man få tillträde till sin PM låda, precis som nya användare, för kanske 24 timmar så man har en chans att dels få reda på beslutet om avstängning och kanske även få möjlighet att klaga på beslutet.

Jag tycker också det ska finnas en chans att kunna komma in med ny information eller få begära avstängningen prövad igen. Det är så förbaskat lätt att bli avstängd i ett svagt ögonblick samtidigt som det finns många skribenter på FB som absolut lever för FB dagligen och inte har för avsikt att bryta mot reglerna.

Om du har synpunkter på bannlysningen kan du skapa en användare som du bara använder till att PMa moderatorer/admins.
Citera
2010-11-01, 15:26
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePositive
Om du har synpunkter på bannlysningen kan du skapa en användare som du bara använder till att PMa moderatorer/admins.

Jo, men det är vid bannlysning.

Men jag har blivit avstängd en tid för 1.06. Jag har aldrig outat någon, hotat att göra det eller ens antytt att jag har för avsikt att göra det. Dock har det ändå blivit avstängning en tid. En sådan avstängning vill man kunna ifrågasätta eller åtminstone kunna ta del av beslutet för avstängningen.

Jag accepterar, regler är till för att följas oavsett mina avsikter och andras tolkningar, men känner ändå det blir fel när jag ska logga in och bara möts av beskedet "avstängd". Jag har inte någon chans att ta del av beslutet eller en möjlighet att få ställa frågor om beslutet.

Det vore rimligt att få en karenstid på 24 timmar till sin PM låda, efter avstängningen, för att i alla fall kunna få läsa beslutet och kanske få ställa frågor om detta.
Citera
2010-11-01, 15:32
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Slippa leta upp trådar om varför användaren blev avstängd för att veta om h*n är permanent eller temporärt avstängd?
Citera
2010-11-01, 18:05
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Det vore rimligt att få en karenstid på 24 timmar till sin PM låda, efter avstängningen, för att i alla fall kunna få läsa beslutet och kanske få ställa frågor om detta.
En bättre variant där vore att alla alltid kan skicka och läsa PM till/från admins och moderatorer när de är varnade och bannlysta.
Citera
2010-11-02, 13:20
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:

Om jag diskuterar i en tråd och vill kommentera ett inlägg gjort av en avstängd person är det intressant att veta om h*n är borta tillfälligt eller för alltid...
Citera
2010-11-02, 13:30
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Om jag diskuterar i en tråd och vill kommentera ett inlägg gjort av en avstängd person är det intressant att veta om h*n är borta tillfälligt eller för alltid...

Upptäckte precis ett sådant exempel själv nu där en person, med bara ett inlägg, blev avstängd. Vart grymt nyfiken på varför då personen i sig stod på motpartens sida i trådens ämne.

Jag håller med, det vore mycket intressant.

Man borde kunna lägga till enkelt i samma status. Avstängd (1), (2) eller (3). Det skulle ge tillräckligt info om hur länge personen är avstängd. Man skulle även kunna komplettera med orsak som till exempel, Avstängd (1-1.06). Vilket innebär 7 dagar för 1.06. 2 = 30 dagar och 3 = Bannlyst.
Citera
2010-11-02, 13:34
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Upptäckte precis ett sådant exempel själv nu där en person, med bara ett inlägg, blev avstängd. Vart grymt nyfiken på varför då personen i sig stod på motpartens sida i trådens ämne.

Jag håller med, det vore mycket intressant.

Man borde kunna lägga till enkelt i samma status. Avstängd (1), (2) eller (3). Det skulle ge tillräckligt info om hur länge personen är avstängd. Man skulle även kunna komplettera med orsak som till exempel, Avstängd (1-1.06). Vilket innebär 7 dagar för 1.06. 2 = 30 dagar och 3 = Bannlyst.

Saker som ger avstängning riskerar ofta att bli borttagna. Betänk att jag blir avstängd för att jag i en tråd säger att användare A heter B egentligen, skulle inlägget stå kvar skulle problemet kvarstå. Så jag antar att användaren du syftar på skrev ett godkänt inlägg samt minst 1 regelvidrigt som blev borttaget i samband med hans avstängning.
Citera
2010-11-02, 13:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Saker som ger avstängning riskerar ofta att bli borttagna. Betänk att jag blir avstängd för att jag i en tråd säger att användare A heter B egentligen, skulle inlägget stå kvar skulle problemet kvarstå. Så jag antar att användaren du syftar på skrev ett godkänt inlägg samt minst 1 regelvidrigt som blev borttaget i samband med hans avstängning.
Så är det förmodligen, hittade inte tråden nu men ska kolla senare då jag bara kan tänka mig att det handlar om 1.06 i detta fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in