2010-11-01, 12:59
Medlem
Dr.Glass avatar
Köpte en en bit färsk rostbiff som jag tänkte helsteka i ugnen idag och njuta av de kommande dagarna. Biten är på ungefär 1,4 kilo. Jag ingen direkt erfarenhet av att tillaga rostbiff, men jag stör mig på att min bit inte är rund i formen utan istället lite platt. Ska man motarbeta det genom att spänna på ordentligt med steksnöret eller ska rostbiff ha den formen?
Citera
2010-11-01, 13:06
Medlem
så här ligger det till

En rostbiffs stek är alltid lite rund i formen, steken ser ut så, och längst ut längs ena kanten sitter rostasen en riktigt fin liten bit. Skär man loss den så ser den ut nästan som en rulle eller nått åt oxfilehållet.

Tra man bort den så får du en lite rundaktik oftast kanske 10-15 cm hög stek kvar.

Mitt tips för att lyckas laga den bra är att köra den i ugnen på kanske 150-170 grader inlindad i folie.

Ta ut den när steken är ca 60-62 grader i mitten. den ska va lite åt det blodiga/rosa hållet.

Så knyt inte ihop den till en rund boll, då blir det bara skit då du skivar den.

Lycka till

Senast redigerad av stefan8408 2010-11-01 kl. 13:09.
Citera
2010-11-01, 13:11
Medlem
Lustgasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefan8408
så här ligger det till

En rostbiffs stek är alltid lite rund i formen, steken ser ut så, och längst ut längs ena kanten sitter rostasen en riktigt fin liten bit. Skär man loss den så ser den ut nästan som en rulle eller nått åt oxfilehållet.

Tra man bort den så får du en lite rundaktik oftast kanske 10-15 cm hög stek kvar.

Mitt tips för att lyckas laga den bra är att köra den i ugnen på kanske 150-170 grader inlindad i folie.

Ta ut den när steken är ca 60-62 grader i mitten. den ska va lite åt det blodiga/rosa hållet.

Så knyt inte ihop den till en rund boll, då blir det bara skit då du skivar den.

Lycka till

What he said
Citera
2010-11-01, 13:30
Medlem
connyjonnyronnyochsonnys avatar
Inte bra att steka så varmt! Skulle bryna och steka i mycket lägre temperatur, 90-110 grader, max 60 grader kärntemperatur. Ingen anledning som helst att steka i folie!?! Det kommer bara skapa kondens och koka biffen istället!
Lycka till!!
Citera
2010-11-01, 13:41
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefan8408
så här ligger det till

Lycka till

Okej, men jag kanske uttryckte mig lite korkat. Den är visserligen rund i formen, och det är väl okej, men den är endast en 5(kanske 7-8 på den tjockaste delen) centimeter hög.

Om det inte utgör några problem så kör jag nog på din grej där, kan tänka mig att man får mycket saft och gott kvar i foliepaketet som man kan göra sås på.

connyjonny osv.: Menar du att det blir mycket sämre om man lindar in steken? Hur lång tid skulle det ta att steka den på den temperaturen?

Allmänt: Behöver jag bryna den runt omkring innan jag dunkar in den i ugnen?
Citera
2010-11-02, 00:16
Medlem
Man bör i princip alltid eftersträva en så låg värme som möjligt! Grejen är ju att du vill det du tänkte göra sås på ska stanna i din annars torra biff! Skulle tippa på att det tar minst en timme men har inte sett storleken än, men jag garanterar men 100% säkerhet att mitt sätt gör det saftigare! Använd fetten och saften från brynet och gör sås på istället!

EDIT: Nu är det säkert för sent dock!! Hoppas den blev kalas iallafall...
Citera
2010-11-02, 09:58
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av connyjonnyronnyochsonny
Man bör i princip alltid eftersträva en så låg värme som möjligt! Grejen är ju att du vill det du tänkte göra sås på ska stanna i din annars torra biff! Skulle tippa på att det tar minst en timme men har inte sett storleken än, men jag garanterar men 100% säkerhet att mitt sätt gör det saftigare! Använd fetten och saften från brynet och gör sås på istället!

EDIT: Nu är det säkert för sent dock!! Hoppas den blev kalas iallafall...

Det blev ordentligt bra! Band ihop den lite så den blev en aning mer cylinderformad, gnuggade in den i lite salt och svartpeppar och sedan in i ugnen - utan folie - på 125 grader där den låg i ungefär 1 timme och 20 minuter tills termometern visade på 60-62 grader.

När jag tog ut den lät jag den vila en 20 minuter innan jag skivade upp den i 0,8cm skivor. Den blev oerhört saftig och såsen jag gjorde på allt spad i ugnsformen är allt annat än kristligt!

Tack för all hjälp, nu ska jag käka rostbiff smörgåsar till frulle!
Citera
2010-11-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Det blev ordentligt bra! Band ihop den lite så den blev en aning mer cylinderformad, gnuggade in den i lite salt och svartpeppar och sedan in i ugnen - utan folie - på 125 grader där den låg i ungefär 1 timme och 20 minuter tills termometern visade på 60-62 grader.

När jag tog ut den lät jag den vila en 20 minuter innan jag skivade upp den i 0,8cm skivor. Den blev oerhört saftig och såsen jag gjorde på allt spad i ugnsformen är allt annat än kristligt!

Tack för all hjälp, nu ska jag käka rostbiff smörgåsar till frulle!

micket bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in