Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-01, 11:34
Medlem
Jo det är såhär att jag renoverar min lägenhet och i köket i luft trumman har jag hittat besparingar från en tidigare ägare, förmodligen har han väl gått och dött ell nåt. Allafall så har jag hittat 103 000kr i kontanter, gamla utgångna 1000 kr sedlar från runt 1980 talet. Dessutom har jag hittat premie obligationer från 1975-1980 (första, andra och tredje lånet kallas dom) för runt 100 000kr oxå som även dessa är utgångna.

Så vilka rättigheter och skyldigheter har jag? Jag vill ju ha pengarna själv såkklart.

Om jag går till banken med de gamla sedlarna vad bör jag tänka på? De kommer väl fråga vad jag fått dem ifrån pga penga tvätt lagen?
Kan jag säga som det är att jag hittat dem i min lägenhet ell ska jag säga att jag ärvt dem från min farfar(som är bortgången) ell vad skall jag säga?

Enligt jurister på riksbanken som jag pratat med på telefon verkade de som att det var upp till mig vad jag ville göra med pengarna?
Om jag går till polisen får dom väl ligga där i 3 mån å sen får jag tillbaks dem antar jag men har ingen lust att vänta på den tiden.

Om jag går till banken med dem blir jag då regestrerad hos skattemyndigheten för den stora insättningen? borde jag dela upp dem i mindre summor?

Ang premie obligationerna så har jag pratat med riksgällden och de verkar inte ha något värde därför att man måste lösa in dom efter 10 år så de har preskriberats ell vad man säger.
Kan det finnas något värde för samlare med gamla premie obligationer? Många frågor har jag tacksam för svar från någon med lite koll på läget
Citera
2010-11-01, 11:37
Medlem
cammos avatar
Så löser du in ogiltiga sedlar
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=27309
Citera
2010-11-01, 13:39
Medlem
connyjonnyronnyochsonnys avatar
Låter som ett litet problem om du kan tänka dig att vänta i de tre futtiga månaderna men som ett mycket större problem om du ska försöka plocka ut 100 000kr i skymundan!?!
Vänta så slipper du garanterat tjafs och elände, semester i februari är inte så dumt heller
Citera
2010-11-01, 13:47
Medlem
Lalajlajs avatar
Det är inte så svårt att kontrollera vem som bott i lägenheten tidigare. Sedan kontrollerar du om det finns några släktingar som är berättigad till pengarna.

Du får ändå 10% i hittelön, vilket inte är så dåligt heller. Får inte vara så girig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in