2010-11-01, 09:19
Medlem
Vid uppstart av datorn säger Vista att det är fel på denna fil och att utforskaren inte vill starta. Den hamnar i en loop då den söker hjälp men inte hittar någon fellösning.
När jag kör den i felsäkert läge så står den bara och blinkar så jag får inte igång systemåterställningen.
Det enda som funkar är felsäker läge med dospromt.
Några tips på hur jag går vidare utan att formattera om.
Är en bärbar hp och installationsfilerna ligger på HD:n
Citera
2010-11-01, 10:42
Medlem
Gjorde du ngt med datorn innan det blev såhär?

Mitt tips är att om du har tillgång till en annan dator så kan du skapa en bootbar cd eller usb med samma operativsystem och köra med den. Sen när den bootar väljer du att repaira operativsystemet.

Lycka till!
Citera
2010-11-01, 10:48
Medlem
Jag hade precis kollat på en film i VLC.

Tyvärr har jag inte tillgång till någon annan Vista dator.

Är inne på att skaffa en HDD till och sätta in i burken. Sedan installera vista på nytt på den från filerna på den befintliga HDD:n. Allt för att rädda filerna.

Samtidigt är ju mycket annat installerat på den som man vill slippa att göra om.
Citera
2010-11-01, 11:19
Medlem
Har du tillgång till en annan dator som inte har vista då? Det funkar ju också.
Om du har det så tanka vista från någonstans och skapa en bootbar usb eller cd.

Lite synd om du måste betala för en helt ny hårddisk.

Ett annat tips är att boota i felsäkert läge med dos och kör kommandot chkdsk (tror den heter så i vista), för att utesluta fel på hddn.
Citera
2010-11-01, 11:26
Medlem
Får testa om det godkänns av min jobbdator. Är en del spärrat i den tyvärr.

Är det bara att ladda ner vista, packa upp det och starta progget så finns det valet att göra en bootbar skiva`?
Citera
2010-11-01, 14:13
Medlem
Kommandot kan heta scandisk också kom jag på. Test båda.
Näe för att göra den bootbar måste du första packa upp och sen hitta en guide på hur man gör det beroende på vad för media du ska använda. Om du tankar en iso och bränner på skiva är den oftast bootbar, men dubbelkolla först så du inte slösar en skiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in