2010-11-01, 00:48
Bannlyst
Tjenare, vet inte riktigt om jag postade denna i rätt forumdel men aja.

Jag ska till Thailand nu i vinter, har varit där en gång tidigare och känner nu att jag börjar få lite panik över att planet ska krasch osv. Fattar inte riktigt vart detta kommer ifrån då jag är väldigt berest, hade varit i 36 olika länder (exkluderat mellanlandningar osv) när jag var 15 år (Är 18 nu). Reste jorden runt när jag var 7.

Men jag har inget minne av att jag har varit direkt flygrädd de gångerna. Kan det ärvas av föräldrar, för min farsa är också lite smått flygrädd och han har varit i runt 125 olika länder varav i en del länder har han varit över 10 gånger.

Hur gör man för att botta flygfobi? Det fungerar inte att göra som i Sällskapsresan och säga "Jag kan flyga".

Ska väl tilläggas att det inte är någon överdriven flygfobi men börjar tycka att det kommer kännas lite obehagligt att sitta i ett flygplan i så många timmar.

Så Flashback, har någon av er några tips hur man bottar flygfobi ?
Citera
2010-11-01, 00:57
Medlem
Något som vetenskapligt bevisat faktiskt fungerar är att visualisera sig själv som ett flygplan. Vifta med armarna, gör puttrande ljud med munnen och hoppa ut genom balkongen!
Citera
2010-11-01, 00:57
Medlem
Nostradumbasss avatar
Det går inte att bota genom att jag skriver till dig iallafall, eftersom jag aldrig kan
vara rationell och får dig att förstå något rationellt eftersom din rädsla är irrationell.

Flygning ÄR det säkraste sättet att resa på, och du har större risk att krocka i
bilen till flygplatsen. Ofta beror flygrädsla på okunskap om vad som händer under
olika delar av flygningen mm. Det som bäst botar detta är kunskap.

Det finns kurser där flygrädda kan ta "flyglektioner" i samma typ av flygsimulatorer
som piloterna tränar i. Dom är dock jävligt dyra. Men jag skulle föreslå att du skaffar
dig lite mer kunskap om vad det är som oroar dig.
Citera
2010-11-01, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det går inte att bota genom att jag skriver till dig iallafall, eftersom jag aldrig kan
vara rationell och får dig att förstå något rationellt eftersom din rädsla är irrationell.

Flygning ÄR det säkraste sättet att resa på, och du har större risk att krocka i
bilen till flygplatsen. Ofta beror flygrädsla på okunskap om vad som händer under
olika delar av flygningen mm. Det som bäst botar detta är kunskap.

Det finns kurser där flygrädda kan ta "flyglektioner" i samma typ av flygsimulatorer
som piloterna tränar i. Dom är dock jävligt dyra. Men jag skulle föreslå att du skaffar
dig lite mer kunskap om vad det är som oroar dig.
Oroar mig att vi ska krascha, att vi ska bli kapade av terrorister osv haha

Farsan oroar sig nog mest för säg att han har suttit i över 1000 flygplan, att någon gång ska något fela
Citera
2010-11-01, 01:02
Medlem
Foggans avatar
Mitt tips är sup ner dig det funkar för min farbror. skönt man inte är flygrädd sup lagom innan du boardar sen kör du hårt på flyget.alkohol löser det mesta
Citera
2010-11-01, 01:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglarnagbg
Oroar mig att vi ska krascha, att vi ska bli kapade av terrorister osv haha

Farsan oroar sig nog mest för säg att han har suttit i över 1000 flygplan, att någon gång ska något fela

Du ser, jag kan inte bemöta detta med rationella argument, jag skulle kunna visa dig terror-
statistik för kapningar av svenska flygbolags flygningar till Thailand. Det har hänt 0 gånger.
Nu vet jag inte vilket bolag ni ska flyga med, men låt mig använda SAS som ett exempel.

I Sverige kan vi räkna med 500 döda i trafiken per år. SAS har 199 döda passangerare i
olyckor, sedan 4 Juli, 1948.

Men "det känns ju farligt!", så jag kan inte vinna
Citera
2010-11-01, 01:28
Bannlyst
Citat:
Du ser, jag kan inte bemöta detta med rationella argument, jag skulle kunna visa dig terror-
statistik för kapningar av svenska flygbolags flygningar till Thailand. Det har hänt 0 gånger.
Nu vet jag inte vilket bolag ni ska flyga med, men låt mig använda SAS som ett exempel.

I Sverige kan vi räkna med 500 döda i trafiken per år. SAS har 199 döda passangerare i
olyckor, sedan 4 Juli, 1948.

Men "det känns ju farligt!", så jag kan inte vinna
Hehe jag vet men jag har lite konstiga fobier

Kommer och går lite sådär.

På jorden runt resan som jag snackade om så såg vi en av världens farligaste ormar några meter ifrån oss som var vild då, hunden vi hade med oss bet ihjäl ormen utan att själv bli biten på något vänster, några år efter det i Thailand så höll jag en orm och klappade den, för att nu på äldre dar bli rädd för ormar
Citera
2010-11-01, 01:41
Medlem
Nostradumbasss avatar
På äldre dar är dom farligaste ormarna i Thailand dom så kallade barormarna
(Kratoey Sapiens Sapiens). Åk nu dit men klappa inga såna ormar
Citera
2010-11-01, 01:47
Bannlyst
Citat:
På äldre dar är dom farligaste ormarna i Thailand dom så kallade barormarna
(Kratoey Sapiens Sapiens). Åk nu dit men klappa inga såna ormar
hahaha feeeck

Jaja, tack för hjälpen Mår ju lite bättre med statistik. Annars får jag väl kröka sönder innan.
Citera
2010-11-01, 01:54
Medlem
Nostradumbasss avatar
Det kommer att gå bra. Ragga upp nån pilot och ta en flyglektion så kommer du
stilla din rädsla.

Lycka till.
Citera
2010-11-01, 12:26
Medlem
Flyger transatlantic och asienresor regelbundet. Brukar ta sömnpiller och sova mig igenom resan. Om du tar innan är du säkert så trött att du inte bryr dig.

Annars ja, sup dig dygnrak på planet.
Citera
2010-11-02, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
Flyger transatlantic och asienresor regelbundet. Brukar ta sömnpiller och sova mig igenom resan. Om du tar innan är du säkert så trött att du inte bryr dig.

Annars ja, sup dig dygnrak på planet.
Haha, min första tanke var att du var pilot. Sedan läste jag att du brukade ta sömnpiller och sova igenom resan Då var jag inte så sugen att åka till Asien

Sen förstod ja, aja jag ska kolla lite hur ja gör

Tack för hjälpen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här