2010-10-31, 23:15
Medlem
sushihunters avatar
Hej kära Flashbackare, Jag och en nära kamrat har under en lång tid pratat om att förverkliga drömmen om att starta eget. Något som ligger nära till hands är datorservice, då vi under våran uppväxt blivit mycket intresserade av datorer. När man är en av få kunniga i sin sociala krets har man fått uppleva den allmänna okunnigheten bland folk gällande just datorservice, montering av datorkomponenter och liknande. Det är inte helt ovanligt att man har fått montera kompisars, datorer, installera OS och andra enklare saker. Vi har båda gått teknik på gymnasiet och min kompanjon har också jobbat som servicetekniker + att han går utbildning för att bli nätverkstekniker. Jag har rätt bra kunskaper när det gäller mjukvara, html, design och han hårdvara, programmering osv.

Med den bakgrunden tänkte vi erbjuda våran kunskap till folk inom vårat närområde (pensionärs berikad förort). Vi hade tänkt börja i väldigt liten skala och försöka rikta in oss på enklare problem som folk har med datorer, montage, service, installationer. Vi ser detta mer som en chans att lära sig något nytt än ett sett att tjäna mycket pengar på, vi har båda åtaganden på andra håll (skola, jobb) men vill ge detta ett försök. Vi kommer inte ha några direkta utgifter förutom tid och energi, eftersom det är oss själva och vår tid vi säljer.

Vi har bestämt att starta upp företaget som en Enskild firma skriven på mig, alt Handelsbolag. Vilket av dessa tycker ni är bäst för ändamålet? Har inte riktigt koll på hur det blir med anställningsavtal i en enskild firma, i det fallet jobbar han för mig, även om vi praktiskt sett driver företaget tillsammans!?

Jag kommer sköta bokförningen då jag är delvis inläst och är ekonomiskt lagd, bra med siffror. Men jag har dock lite frågetecken när det kommer till skatter i allmänhet, men speciellt preliminärskatten och när/om/hur mycket som ska betalas in. I början kommer det vara väldigt svårt att spå hur mycket pengar vi kommer dra in, inga större belopp dock.

Jag tror att vi kommer få respons och förhoppningsvis lite jobb när hemsidan är färdig och reklam utdelad, hade tänkt använda oss av reklamblad för utdelning i området/dörr knackning, samt ta kontakt med PRO, de lokala skolorna, friskis och svettis och lappa bilar i samband med större event. Hålla gratis föredrag på Skola, PRO lr liknande om det finns intresse och försöka sälja in sig den vägen också. Kom gärna med fler tips!

Jag skulle vilja tacka för uppmärksamheten samt all konstruktiv kritik i förhand, tänk på att vi gör detta för att lära i första hand, tjäna pengar är inte lika viktigt, och alla tips och trix tas gladligen emot. Om det finns intresse av att följa vår resa så säg till så kan jag uppdatera den likt; https://www.flashback.org/t130710
Citera
2010-11-02, 09:52
Medlem
-Divine-s avatar
Köp Er ett akitebolag och dela aktierna 49/49 och ge era fädrar 1 röst var. Det behöver inte kosta så mycket om man startar företaget med hjälp av apportegendom.

Med två personer så kommer ni endast att krångla till det med skatteeffekterna av det hela med enskild firma! STOR VARNING! Det slutar OFTA med en rest skatt på 300 000kr+ !

Kolla in och läs på verksam.se
Det finns många företag som sysslar med lagerbolag. Köp ett sådant. bolag24.se, bolagspolen.se mm.
Skaffa er ett bra bokföringsprogram. Jag brukar rekommendera Fortnox för ny startade bolag. Från 89kr/månaden eller ett mindre Visma SPCS program lämpligtvis Visma Admin 500.

Gör en korrekt affärsplan från början gällande priser/lokaler/uppdelning av pengarna under året/ uppdelning av vinst. Vem som skall göra vad mm.

Skriv ett kompanjonskontrakt!

Kämpa på! Det är roligt att vara egenföretagare!

// Divine
Citera
2010-11-02, 20:20
Medlem
sushihunters avatar
Anledningen till att vi vill starta som en enskild firma är för att först få en bekräftelse på att detta är något som är värt att satsa på innan steget tas till AB, vi kan endast förlora tid om vi inte satsar några större pengar på företaget såhär i början?

Om man sköter bokföring och skatter som de ska skötas bör man väl inte få någon restskatt, dvs räkna med arbetsgivaravgifter o liknande när man betalar in preliminärskatten?
Citera
2010-11-02, 23:29
Medlem
Om ni är 2 personer så lämpar sig ju ett handelsbolag väl. Låter dumt att starta ett aktiebolag utan någon erfarenhet och innan man har någon aning om verksamheten kommer att fungera.

Driver ett liknande företag själv och får in ett par tusen per vecka men om det ska gå att leva på det så tror jag att man måste hitta på något lite nyskapande. Just nu så är branschen som riktar sig till privatpersoner full av små företag med 1 - 3 pers som åker runt hemma hos folk plus alla lokala små datoraffärer som kör lite serviceverksamhet inne på lagret.

För att ta det till nästa steg och kunna anställa folk osv så räcker inte, lappar på stan och det där, det krävs något mer.
Citera
2010-11-03, 01:35
Medlem
ytterst få småföretag i den branchen som klarar sig någon längre tid. det kostar för mycket med försäkringar och löner för att det skall vara lönsamt att jobba mot privatpersoner. är ni seriösa så startar ni ett aktiebolag, så det inte är ni själva som är juridiska personer och slipper ägna resten av era liv till att betala tillbaka skadeståndskrav för ni har missat att teckna försäkringar för det jobb ni har tänkt utföra.

sondera marknaden, finns samma tjänster sedan tidigare? vad erbjuder de som ni inte har? räkna med hur många kunder ni kan ta på en vecka och slå ut så ni ser vad timlönen blir, dra bort hälften av det för skatter och sociala avgifter, ytterliga avdrag om ni ska betala pensioner och så försäkringarna samt matrial kostnader och övriga utgifter. jämför med ett jobb där ni är anställda. får ni ihop det?
Citera
2010-11-03, 13:17
Medlem
sushihunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hualigen

Driver ett liknande företag själv och får in ett par tusen per vecka men om det ska gå att leva på det så tror jag att man måste hitta på något lite nyskapande. Just nu så är branschen som riktar sig till privatpersoner full av små företag med 1 - 3 pers som åker runt hemma hos folk plus alla lokala små datoraffärer som kör lite serviceverksamhet inne på lagret.

tanken är att vi ska ha det lite på sidan av, och vi ska inte leva på verksamheten, inte i början iaf eftersom båda har andra antaganden (skola, deltidsjobb) och därför är det inte väldigt viktigt att vi får in mycket pengar. prio är ffa att lära sig något nytt och kanske tjäna en slant på köpet.

Citat:
Ursprungligen postat av kalleballekulan

det kostar för mycket med försäkringar och löner för att det skall vara lönsamt att jobba mot privatpersoner.

vad är det för försäkringar du pratar om?

tack för svaren
Citera
2010-11-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballekulan
är ni seriösa så startar ni ett aktiebolag, så det inte är ni själva som är juridiska personer och slipper ägna resten av era liv till att betala tillbaka skadeståndskrav för ni har missat att teckna försäkringar för det jobb ni har tänkt utföra.

Menar du att privatpersoner har så dyra datorer att det skulle ta hela deras liv att betala tillbaks om de råkade paja en?

Min försäkring kostar knappt 3000 per år.
Citera
2010-11-04, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hualigen
Menar du att privatpersoner har så dyra datorer att det skulle ta hela deras liv att betala tillbaks om de råkade paja en?

Min försäkring kostar knappt 3000 per år.

nu vet jag inte om jag kanske var lite för otydlig för dig. iallafall skrev jag att om man är företagare och INTE har tecknat försäkringar, så är det du som får stå för kulorna. är du med?

låt oss säga att du nu har förstått, men ändå inte riktigt! vad kan en företagare som jobbar i andra lokaler/hem än sitt eget råka ut för som ska betalas som kostar många pengar. låt oss säga att du är hemma hos agda 82 - hon vill att du kommer hem till henne och drar om nätverket så hon slipper ha nätverkskabeln ifrån hatthyllan i hallen där DRGn sitter, genom hela hallen, köket och in till hennes arbetsrum. hon vill också att du sätter upp en backupstation och att du byter strömaggregat på den datorn där hon släktforskar då den stänger av sig själv till och från. hon vill också att du kopplar in hennes laptop som står i hennes rum där hon samlar värdefulla ming vaser. Arbetet måste vara klart innan måndag då hon har ett kontrakterat avtal som måste skickas in med den unika informationen som finns på laptopen. Jag vet inte om jag behöver skriva vad som kan hända i ovanstående exempel men jag hoppas du förstår vilka försäkringar som kan vara bra att ha...
men låt oss säga att du fortfarande inte förstår.

Ansvarsförsäkring - den försäkring som går in och täcker skador som uppkommer på tex en laptop som du spiller din medhavda red bull i, eller pacemakern som stannar när tanten lägger handen på metallchassiet på datorn du just satt in ett strömaggregat i. Försäkringsvärdet hos ditt försäkringsbolag skall ligga på minst 10 miljoner om du är småföretagare för denna försäkring.

sen är det lämpligt om du har avbrottsförsäkring, rättsskyddsförsäkring,egendomsförsäkring + någon till som jag inte kommer på just nu. Du får ett skräddarsytt paket om du kontaktar en företagsförsäkringsrådgivare.

Du som betalar 3000 kr per år, täcker din försäkring om du snubblar på nätverkskabeln du precis lagt ut på golvet och välter skåpet med ming vaser? eller får du också betala skulden resten av ditt liv?
(dyrbara glasföremål brukar vara undantag i försäkringsreglerna)
Citera
2010-11-04, 07:18
Medlem
-Divine-s avatar
Kalleballekulan har så rätt. Man skall vara försäkrad ordentligt. Det finns bra försäkringspaket till låga priser både hos de stora bolagen (IF,trygghansa mf.)
Det finns även gott om bra branshspecifika försäkringsbolag som ger väldigt bra villkor.

En olycka kommer hända förr eller snare...

///DIVINE
Citera
2010-11-04, 18:11
Medlem
Givetvis är det viktigt försäkra sig, men ska man utgå från såna där scenarier så skulle ju inga små företag som utför tjänster i människors hem kunna existera.
Citera
2010-11-04, 19:57
Medlem
ja det är jätteviktigt att man har rätt försäkringar, har man inte det och jobbar med en bolagsform där bolaget inte är juridisk person så är det ju du som får betala med det du kan tänkas äga.
så vem är det som är dum som riskerar mer än vad företaget är värt om olyckan skulle vara framme?

Råd! : träffa en företagsrådgivare, han har förmodligen kontakter inom branchen, har du tur kan ni få en mentor som hjälper er med att skydda er från de vanligaste fallgroparna. (försäkringar är en av dom).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in