2004-06-28, 13:05
Medlem
Jaggers avatar
Jag kommer ihåg hur det lät i slutet av 80-talet. VR kommer revolutionera dataspelandet. Inom femton år kommer en VR-anlägning finnas i var mans hem. Det här är framtiden! Och så vidare men när jag nu söker på VR så är det väldigt magert. Mest simulatorer för militärt bruk och VR-samhällen över internet som inte har mycket med det ursprungliga VR-konceptet att göra. Vad hände? Personligen skulle jag mer än gärna se några kraftiga kliv framåt inom den forskningen.
Citera
2004-06-29, 23:28
Medlem
Croatons avatar
Min uppfattning av det hela är att stora delar av forskningsvärlden som tidigare var helt inne på VR har bytt fokus mot AR (Augmented Reality) som är mer applicerbart i verkligheten och förmodligen har ett mer kommerciellt värde, i alla fall för användning i arbete (och då även militären)...

VR var ju som sagt den stora grejen under IT-boomen men det gick väl senare upp för förespråkarna att tekniken var lite väl avancerad för hemmabruk och rekreationsanvändning. Det verkar inte heller finnas någon efterfrågan hos spelkonsumenterna för denna sorts teknik då de verkar nöjda med utvecklingen och förbättringen av den befintliga tekniken.

Jag tror att utvecklingen inom spelbranchen sakta men säkert kommer att röra sig i den riktning som VR förespråkarna förespådde. Dock kommer produkterna inte bli helt lika den ursprungliga idén med VR utan de kanske mer kommer att ersätta skärmen och ge användaren en starkare känsla av involvering i spelvärlden och ett större synfält i den digitala miljön...
Citera
2004-06-30, 10:11
Medlem
Jaggers avatar
Hmpf de lovar runt men håller tunt de där...
Citera
2004-10-24, 20:27
Medlem
Tompalizers avatar
Tänkte själv på detta idag, när min unga släkting på sin födelsedag fick en kopia av Spy Kids 3D, där man tittar genom 3D-glasögon. Varför skulle man inte kunna göra ett, låt säga, motorcykelspel i Virtual Reality-miljö? Man kan inte springa omkring, men man kan ändå betrakta miljön ur ett förstapersonsperspektiv. Det är inte särskilt tekniskt krävande, men ger ändå en skön kick. Tror att det garanterat skulle piffa upp motorspelen, som tappat sin charm för länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in