• 2
  • 3
2010-11-03, 18:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vo
Själv brukar jag slänga. Kan inte äta om jag sett att en bit möglat
Grönmögelost är ju så gott. Äter du aldrig det?
Citera
2010-11-03, 18:57
Medlem
[Strange Days]s avatar
Själv är jag lite överdrivet nojig mot mögel på hårda ostar och slänger alltid hela biten.
Dock så går det åt väldigt mycket ost i mitt hem så risken för att det hinner bildas mögel är försvinnande liten.
Citera
2010-11-03, 20:07
Moderator
rotadents avatar
Jag slänger hela osten. Men jag förstår verkligen inte hur det kan börja mögla i en ost efter fem dagar, det har aldrig hänt mig. Då brukar jag ändå röra vid osten varje gång jag använder den när jag plockar upp den ur plastpåsen och lägger ned den igen.

Sen är det lite för mig som för [Strange Days] ovan att osten extremt sällan är kvar länge nog att börja mögla... Jag har dessutom köpt en del färdigskivad ost på Lidl på sistone och där är förpackningen så pass liten att den lätt går åt innan något hinner hända.
Citera
2010-11-03, 20:18
Medlem
Chaplains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Sen är det lite för mig som för [Strange Days] ovan att osten extremt sällan är kvar länge nog att börja mögla... Jag har dessutom köpt en del färdigskivad ost på Lidl på sistone och där är förpackningen så pass liten att den lätt går åt innan något hinner hända.

Sen räknar iaf jag inte färdigskivade ostar som ost, de känns som att de aldrig kan börja mögla av nån anledning.

Annars tar jag kniven o skär bort det dåliga, är ju ändå så de gör med en massa ostar som ompaketeras o säljs om, så ser ingen skillnad.
Citera
2010-11-03, 23:11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaplain
Sen räknar iaf jag inte färdigskivade ostar som ost, de känns som att de aldrig kan börja mögla av nån anledning.

Annars tar jag kniven o skär bort det dåliga, är ju ändå så de gör med en massa ostar som ompaketeras o säljs om, så ser ingen skillnad.

Det beror nog på vilken typ av färdigskivad ost det rör sig om. Jag brukar köpa Milbonas olika färdigskivade ostar och de känns ju precis som vanlig ost förutom att de som sagt är skivade istället för en klump. Däremot får jag mer den känslan du beskriver av exempelvis smältosten man kan köpa (cheddar/emmentaler) från exempelvis Kraft. De känns inte särskilt genuina som ost betraktade...

Milbonas tycker jag är god. Deras Gouda som jag köper rätt ofta smakar ungefär som Goudan man köper som vanlig ost man hyvlar själv. Men det är rätt behändigt med den färdigskivade tycker jag.
Citera
2010-11-04, 14:06
Medlem
Chaplains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det beror nog på vilken typ av färdigskivad ost det rör sig om. Jag brukar köpa Milbonas olika färdigskivade ostar och de känns ju precis som vanlig ost förutom att de som sagt är skivade istället för en klump. Däremot får jag mer den känslan du beskriver av exempelvis smältosten man kan köpa (cheddar/emmentaler) från exempelvis Kraft. De känns inte särskilt genuina som ost betraktade...

Milbonas tycker jag är god. Deras Gouda som jag köper rätt ofta smakar ungefär som Goudan man köper som vanlig ost man hyvlar själv. Men det är rätt behändigt med den färdigskivade tycker jag.

Hmm, jag får kolla upp Mibonas, det är möjligt att de inte är som resten av de färdigskivade ostarna, tack för tipset.
Citera
2014-05-20, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Låt bli att fingra på osten, om du ändå gör det se till att fingrarna är rena. Diska osthyveln när du använt den. Förvara osten i en kupa/burk, inte i en plastpåse. Håll rent i kylskåpet och kolla att dräneringshålet inte är igensatt. En ost håller lätt två veckor i kylskåp om man gör rätt.
Varför inte i en plastpåse??
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in