Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-14, 20:56
Medlem
Snacket går att det var fadern som körde men att den nu misstänkte tar på sig det hela. Men hur vida det stämmer har jag ingen aning om. Och vore så fallet så borde ju teknisk bevisning slå hål på det ganska fort.
Citera
2011-03-25, 16:38
Medlem
Quarrels avatar
Dom meddelas i Södertälje Tingsrätt 29 mars.
Citera
2011-03-29, 13:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Dom meddelas i Södertälje Tingsrätt 29 mars.
Fick nytt besked idag, ingen stämning har inkommit ännu.
Citera
2012-03-27, 07:17
Medlem
Quarrels avatar
LT: Åtalas för 96-årings död
Citat:
Mannen förnekar smitningen.
Citera
2013-03-07, 21:52
Medlem
spoilers avatar
"96-åriga Anna Lisa Brickman rammades av en bil på ett övergångsställe på Birkavägen och avled. Nu läggs åtalet mot föraren ner – på grund av hans psykiska tillstånd.

Klockan var strax efter ett den 31 oktober 2010 när Anna Lisa Brickman, 96, korsade Birkavägen med sin rullator på ett övergångsställe. Ett vittne såg hur en bil plötsligt körde på Anna Lisa i hög fart – hon flög flera meter. Men bilen fortsatte bort.

Vittnet såg att föraren tittat bakåt när han körde på kvinnan då han åkte i riktning mot centrum. Strax före kollisionen tittade han framåt, men då var det för sent.

/.../

Först misstänktes en 30-årig man. Men tre dagar efter olyckan erkände hans 64-årige far att han suttit vid ratten. Han säger att han höll 50 kilometer i timmen. Plötsligt kände han hur bilen ”skakade till” våldsamt då han passerade övergångsstället. Vindrutans glas flög mot honom och vägsalt yrde i bilen.

Han sade att han var osäker på om han kört på en människa, ett djur eller ett föremål. Men han sade också att han chockades, skakade i kroppen och mådde dåligt. Han visste inte vad han skulle göra och fortsatte bara framåt, svängde sen av från Birkavägen och körde hem. Därefter gick han planlöst i chocktillstånd i två tre timmar, oförmögen att tänka klart, och han satte sig och grät hemma.

Men mannen förnekade att han medvetet smitit från platsen. Den frågan skulle bli en av de stora frågeställningarna vid rättegången som nyligen hölls vid Södertälje tingsrätt. Eller rättare sagt inleddes. Den avbröts redan efter någon timme. Då beslutade kammaråklagare Charlotta Stege Unger att avsluta rättegången på grund av den åtalades psykiska hälsa.

– Min bedömning var att rättegången inte kunde fullföljas på grund av den åtalades tillstånd. Åtalet byggde ju på hans erkännande och med tanke på hans tillstånd gick det inte att fullfölja förhandlingen, säger hon.

– Han var liksom inte närvarande, han hade tappat språket, säger en anhörig till den avlidna kvinnan till LT.

De anhöriga kunde inte göra annat än att acceptera beslutet.

Den åtalades familj har erbjudit sig att stå för begravningskostnaderna."

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.20...tare-laggs-ner
Citera
2013-03-07, 21:55
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Den åtalades familj har erbjudit sig att stå för begravningskostnaderna."

Vilket dåligt skämt!
Citera
2013-03-07, 23:44
Medlem
johnjohns avatar
Jag skulle acceptera att jag får rätt av tingsrätten att mörda den som körde utan att riskera straff.
Betala begravningen, vilket hån.
Citera
2013-03-07, 23:50
Medlem
JasonVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjohn
Jag skulle acceptera att jag får rätt av tingsrätten att mörda den som körde utan att riskera straff.
Betala begravningen, vilket hån.

Kanske försvinner han på oförklarligt vis
Citera
2013-03-08, 00:06
Medlem
micro113s avatar
Lite huvudbry här:

Vid minnesstunden:
Citat:
Enligt Ma*ud Jon*sson på Bergviks serviceboende hade inte An*na Lisa Br*ickman några nära anhöriga, utan minnesstunden kommer hållas på Bergvik.
http://lt.se/nyheter/1.1007197-minne...-ariga-kvinnan

Vid rättegången:
Citat:
De anhöriga kunde inte göra annat än att acceptera beslutet.

Känns ju lite sådär ..
Citera
2013-03-08, 09:32
Medlem
men det här betyder väl inte att fallet läggs ner utan att den åtalade får vård och när tillståndet har förbättrats så återupptas målet?
Citera
2013-03-08, 10:51
Medlem
Quid pro quos avatar
Altunkaynak?

Ett turkiskt namn? Antar att det inte är något problem att skriva ut namnet nu när någon i den löjliga familjen i fråga är skyldig till dråp medelst bil.
Citera
2013-03-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Altunkaynak?

Ett turkiskt namn? Antar att det inte är något problem att skriva ut namnet nu när någon i den löjliga familjen i fråga är skyldig till dråp medelst bil.

Ofan, turkiskt? Att det var en berikare misstänkte man ju men Slöddertälje = syrier/assyrier/syrian trodde jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in