• 1
  • 2
2010-11-05, 05:44
Bannlyst
Personer har en förmåga att förbättra sina beteende ifall de känner ansvar och sådant. Jag tycker ni ska prata igenom det hela ordentligt bara så att ni båda vet vad ni ger er in i. Sätt upp regler hur ni ska hantera er ekonomi så att inga misstag görs. Så länge ni är ärliga mot varandra så är riskerna små skulle jag vilja påstå. En del människor är extremt noga när det gäller sin egen ekonomi men har ett samvete mot andra som är noll, medan en del gör allt för sin omgivning men glömmer bort sig själv. Det finns inga standardsvar på dina frågor. Men ärlighet och kommunikation kommer många väldigt långt med. Det verkar ni ju ha.
Citera
2010-11-05, 07:14
Medlem
Azphyxias avatar
Fast samtidigt.

Är ekonomi viktigare än kärlek?

"Tyvärr du har ett dåligt ekonomiskt trackrecord så vi kan inte vara tillsammans längre"

vafan, dela bara upp allt och kan han inte betala för sig, well, då får ni väl flytta isär och göra slut då.
Citera
2010-11-05, 15:01
Medlem
Citat:

Skulle det vara så konstigt att svara "kanske" på den frågan? Själv orkar jag inte med något ekonomiskt trassel.
Citera
2010-11-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia
Fast samtidigt.

"Tyvärr du har ett dåligt ekonomiskt trackrecord så vi kan inte vara tillsammans längre"

vafan, dela bara upp allt och kan han inte betala för sig, well, då får ni väl flytta isär och göra slut då.
Det kanske också är så att ekonomiska bekymmer idag är en av de vanligaste orsakerna till slitningar i förhållanden? Uppenbarligen trivs TS (av för mig något svårförklarlig anledning) i sitt förhållande.

Skulle absolut rekommendera TS att lägga samboplanerna på is, tills ni någorlunda säkrat ekonomisk trygghet. Vilket man får säga att ni är en bit ifrån i nuläget.
Citera
2010-11-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Samboavtal är relativt okomplicerade. Ett exempel finns i första inlägget i den här tråden: https://www.flashback.org/t1201435
Det går givetvis att gå till en jurist, men då samboavtal är så enkla så är det bortkastade pengar. Du kan också köpa standardiserade samboavtal på nätet för några hundringar, men med tanke på att de har samma utseende som de som inleder min ovan länkade tråd så är det också bortkastade pengar.
Vad som ska stå i avtalet är att ni (namn och personnummer) är sambo från och med DATUM, och att sambolagens regler om bodelning inte ska gälla om förhållandet upphör. Detta ska undertecknas och dateras av båda parter. Klart!

Du tycker inte att det i det här fallet är vettigt att ta med något om vad som gäller när kronofogden vill komma och göra utmätning?

Att gå till en jurist och få rådgivning och hjälp att upprätta ett bra samboavtal kostar inte mer än några hundralappar och kan i slutänden visa sig vara värt varenda krona.
Citera
2010-11-11, 18:21
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du tycker inte att det i det här fallet är vettigt att ta med något om vad som gäller när kronofogden vill komma och göra utmätning?

Att gå till en jurist och få rådgivning och hjälp att upprätta ett bra samboavtal kostar inte mer än några hundralappar och kan i slutänden visa sig vara värt varenda krona.

Tja, är man väldigt nojig så kan man ju göra så. Jag har svårt att se att resultatet skulle bli något annat än det som står i förstainlägget i tråden jag länkade till. Sambolagen är dispositiv, man skriver på att man avtalar bort vad som står i den gällande bodelning. Då äger var och en sina grejer.
Citera
2010-11-12, 10:00
Medlem
Ett äktenskapsförord kostar 1500kr att få skrivet hos en jurist, så jag kan tänka mig att ett samboavtal ligger runt liknande summor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in