2010-10-30, 14:49
Medlem
Calaverras avatar
Svensk är man när man sätter sin svenska identitet i första hand och andra i ens omgivning uppfattar en som svensk.

Det är inte etnicitet som är den avgörande skillnaden på om man svensk eller inte, det är ifall man är anpassad till det svenska samhällets normer och kultur m.m.

Tex jag känner en asiat som är adopterad och jag har nog aldrig ifrågasatt ifall hon är svensk eller inte, då hon t.o.m. är mer svenne än jag.

Jag har dejtat en sydamerikanska som har bott här i över ett år, jag har aldrig uppfattat henne som svensk. Hon kunde inte svenska så bra, hon hade liksom rötter inom en annan kultur som hon fortfarande hade kvar osv.

Sen behöver det inte vara något "negativt" per sé att inte vara svensk. Man får ju bo här ändå.

samma sak är det ju om vi vänder på det. Om jag flyttar till Vietnam och fortfarande beter mig som jag vore svensk, levde efter normer jag var van vid, inte kan språket riktigt osv, är jag vietnames då?

Givetvis inte.
Senast redigerad av Calaverra 2010-10-30 kl. 14:56.
Citera
2010-10-30, 14:51
Medlem
Wheretheslimelives avatar
Ingen är svensk enligt SD. Eller jo, alla som bara äter falukorv, bara gillar konst som Zorn, bara lyssnar på dragspelsmusik (jazz och annat ska förbjudas), och bara dansar hambo. Dvs, ingen.
Citera
2010-10-30, 14:53
Medlem
Förlåt, jag menar nyckelharpemusik, dragspel spelar ju till och med zigenare. Fy fan.
Citera
2010-10-30, 14:57
Medlem
Calaverras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Ingen är svensk enligt SD. Eller jo, alla som bara äter falukorv, bara gillar konst som Zorn, bara lyssnar på dragspelsmusik (jazz och annat ska förbjudas), och bara dansar hambo. Dvs, ingen.

vad snackar du för skit?
Citera
2010-10-30, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calaverra
vad snackar du för skit?

Hur menar du nu? Lite sarkastisk kanske, men om man hårdrar det så är det ju lite som jag säger.
Citera
2010-10-30, 15:17
Medlem
Iroquioss avatar
Ja till alla frågor!

Vad röstade du på?
Citera
2010-10-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Hur menar du nu? Lite sarkastisk kanske, men om man hårdrar det så är det ju lite som jag säger.

Inte alls.
Citera
2010-10-30, 15:25
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av lukas01
Hej!
Har alltid sett mig själv som svensk, inget annat. Men för ett tag sen började jag läsa relativt mycket på Flashback, och det har fått mig att börja grubbla. Min farmor är uppväxt i Spanien, rödhårig. (inte turkspanjor) och min farfar från Tyskland, flydde under andra världskriget (inte jude)
Min mors släkt är helsvensk, har alltid känt mig svensk och har inte tänkt så mycket på det hår förräns nu - Men nu till mina frågor.

1) Är jag svensk enligt Sverigedemokraterna?

Din mor är svenska alltså har du svensk i din nationalitet,men som jag ser det är väl din far också född i sverige så då är du svensk,inget annat..
Om en förälder är född i utlandet har du givetvis koppling till det landet också,och är alltså inte enbart svensk.
far och morföräldrar kvittar vars dom kommer ifrån .
Så har man alltid räknat i sverige före PK började med att alla med svenskt pass var svenskar..
det är alltså tid som är det avgörande ..
vad nationaldemokrater och andra rasbiologer tycker är väl i och för sig rätt oväsentlig
Citera
2010-10-30, 15:29
Bannlyst
SD brukar säga att om du känner dig svensk, så är du också svensk. Vill ni att vi ska påtvinga folk epitetet "svensk" även om de ej känner sig som svenska. Eller vad är kritiken?

...desperationen att hitta något att kritisera SD för har uppenbarligen ingen gräns.
Citera
2010-10-30, 15:36
Medlem
Ja. Ja. Ja.
SD har ett begrepp som är "kulturell svensk" (hur de nu detaljdefinierar det?), har inte så mycket med ursprunget att göra som jag uppfattar det.
Citera
2010-10-30, 15:38
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukas01
Hej!
Har alltid sett mig själv som svensk, inget annat. Men för ett tag sen började jag läsa relativt mycket på Flashback, och det har fått mig att börja grubbla. Min farmor är uppväxt i Spanien, rödhårig. (inte turkspanjor) och min farfar från Tyskland, flydde under andra världskriget (inte jude)
Min mors släkt är helsvensk, har alltid känt mig svensk och har inte tänkt så mycket på det hår förräns nu - Men nu till mina frågor.

1) Är jag svensk enligt Sverigedemokraterna?

2) Har jag rätt att vara här enligt Nationaldemokraterna?

3) Är jag svensk enligt Nationaldemokraterna?

Med sedvänlig hälsning,

Lukas.

Min vägledning går enligt följande:
  • Svensk medborgare
  • Pratar nativ Svenska
  • Ras från den tid då Sverige var befolkad av en homogen ras, dvs vit
  • Född i Sverige av föräldrar födda i Sverige
  • Du och dina föräldrar följer traditioner, värderingar, seder&bruk och en kultur från den tid då Sverige var utpräglat enkulturellt.
Jag är halvt finsk och halvt svensk och säger alldrig att jag är svensk utan finlandssvensk.
Jag har bott 18 år i Japan är Japansk medborgare och anväder för det menst Japanska,
men att kalla mig för japan eller ens nyjapan är helt uteslutande i och utanför Japan.
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-10-30 kl. 16:28.
Citera
2010-10-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iroquios
Ja till alla frågor!

Vad röstade du på?

SD. Såg att någon i tråden tyckte jag smutskastade SD, lite komiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in