2010-10-30, 12:05
Medlem
PsyDraines avatar
Sa, jag rakade partionera om min windows partition till ext2 och kopiera lite filer.
Nu ar jag desperat att hitta ett program for Linux som kan aterstalla min NTFS partition helt eller delvis.

Jag jobbar just nu med testdisk och gor en deepscan for att hitta NTFS partitionen. Men den verkar inte hitta nagon NTFS partition, enbart Linux.
Citera
2010-10-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsyDraine
Sa, jag rakade partionera om min windows partition till ext2 och kopiera lite filer.
Nu ar jag desperat att hitta ett program for Linux som kan aterstalla min NTFS partition helt eller delvis.

Jag jobbar just nu med testdisk och gor en deepscan for att hitta NTFS partitionen. Men den verkar inte hitta nagon NTFS partition, enbart Linux.
har också försökt mig på det där lite. och det är krångligt.
men i samma program som testdisk finns kommandot photorec. kolla lite närmre på det. googla runt lite (photorec howto)... har för mig att det var photorec som jag återskapade en hel del filer från en olycklig formatering. men större delen av alla filer kommer återskapas som typ "432414312...", om du inte kan lyckas komma åt mappstrukturen.
Citera
2010-10-30, 13:58
Medlem
X_surfers avatar
Jobbigt läge...

Men stämmer inte Recovery of reformatted partition in ganska precis på vad du vill göra?

http://www.cgsecurity.org/wiki/Data_Recovery_Examples

Har aldrig hamnat i den där situationen själv, men det är defintivt det första jag skulle prova.

Annars vore nog getData Back från en windowsmaskin ditt bästa alternativ.

Lycka till hursomhelst
Citera
2010-10-30, 17:17
Medlem
PsyDraines avatar
jag har bestämt mig för att göra en bootbar usb med windows xp eller 7.
jag har läst att xp ska vara krångligare att genomföra detta med.
någon som har en guide?
unetbootin funkade inte så väl, inte heller ms-sys -m
Citera
2010-10-30, 17:29
Medlem
PsyDraines avatar
wine'a bootsector.exe /nt60 X: kanske funkar. blir nog win 7 nu.
har hört bootsector.exe var relevant
Citera
2010-10-31, 17:05
Medlem
PsyDraines avatar
lösningen blev att installera win 7 på usb sticka och göra den bootbar (kan göras med ms-sys från Linux eller bootsect.exe från /boot mappen i win installationen).
för att sedan använda mig utav getdataback for ntfs programmet för att återställa filerna. fick väl tillbaka de mesta dokumenten och bilderna.

ett annat alternativ till linux för att återställa filer från ntfs är testdisk. men jag har inte mixtrat så mkt med det.

tydligen är winxp väldigt svårt att få igång på bootbar usb sticka. jag höll på förgäves i timmar med det. win 7 gick som en dans.
Senast redigerad av PsyDraine 2010-10-31 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in