2010-10-29, 17:47
Medlem
Skulle vilja veta hur man som hobbykemist kan tillverka grafen, eller snarare att hitta grafen-skikten? Detta ska vad jag förstått inte vara en speciellt komplicerad process.

Vad jag har förstått så kan man placera grafitflagor på en oxiderat kiselplatta. då börjar kiselplattan skifta i regnbågens färger precis som olja i en vattenpöl beroende på hur många grafenlager flagorna innehåller. där kiselplattan blir blåaktig vet man att det ligger ett enda atomtunnt lager grafen.

Ett annat sätt är att placera grafitbiten i en skål med vätska (vatten) för att sedan betråla den med ultraljud så att den tillförs energi. Detta leder till att små bitar grafen lossnar. På ytan kan man sedan observera små svarta prickar, grafitbitar. Sedan kan man tillföra något substrar -Gais-substrat (?) för att sedan analysera detta under ett mikroskop. Antar att denna process kräver mer anvancerad apparatur dock.

Vet dock inte hur själva processen går till i grunden och hur man skall bära sig åt.
Senast redigerad av Derivative 2010-10-29 kl. 18:03.
Citera
2010-10-29, 18:11
Medlem
sommarlovs avatar
De som fick pris, ritade de inte bara med en blyertspenna på papper och använde kontors-tejp för att lossa ett lager!?
Citera
2010-10-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
De som fick pris, ritade de inte bara med en blyertspenna på papper och använde kontors-tejp för att lossa ett lager!?

Jo, fast då behöver man någon form av elektromikroskop för att se grafen-bitarna antar jag? Metoden med den oxiderade kiselplattan kan man observera grafen-bitarna utan tillgång till mikroskop om jag har förstått det rätt. Man kan inte själva grafenen, men man vet vart det befinner sig iom att det reflekterar/utstrålar ljus.
Jag kan dock ha fel.
Citera
2010-10-31, 15:39
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Jo, något sådant. Grafen är rätt lätt att framställa fast det är väldigt svårt att visa att man verkligen lyckats framställa det. Normalt kan man framställa sitt skikt i labbet på någon timme och sedan får man spendera flera dagar med att visa att det verkligen är grafen och inte någon annan variant av kol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in