2010-12-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Jag har hört att judar ser på Jesus som djävulen. De tror att han var djävulen inkarnerad.

Det stämmer. Läs den passage av den judiske författaren Albert Memmi som jag har citerat i inlägg #14 i den här tråden:

https://www.flashback.org/sp26823985
Citera
2010-12-11, 22:28
Medlem
Distantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
En viktig anledning till att judarna inte vill acceptera Jesus som Messias är att Jesus gjorde tydligt att han inte hade kommit för att inrätta något paradis på jorden. "Mitt rike är inte av denna världen", sade han. Det var inte judarna intresserade av. De menade - och menar än idag - att Messias kommer att inrätta ett himmelrike på jorden för det judiska folket. När så sker kommer judarna, i egenskap av Guds utvalda folk, att härska över alla andra folk, som ska tjäna judarna som slavar.

Det stämmer att Jesus inte uppfyllde de messianska profetiorna. Jesus var inte smord och kunde därför inte vara Guds smorde messias.
Han var varken smord till präst, kung eller profet. Jesus var aldrig verksam som präst eller kung men kristna gör sådana anspråk.

Dessutom trasslar kristendomen in sig i märkliga påståenden:
- Kristendomen hävdar att Gud har tre delar, varav Jesus är en, när det står i Bibeln att Gud är en.
- Inga profetior finns som säger att Gud ska uppenbara sig i mänsklig gestalt, som Jesus, men däremot finns Bibelord som säger att Gud inte är människa i 4 Mos 23:19. Hur kunde 4 Mosebok vara sannt när Jesus vandrade på Jorden?
- Kristendomen tror att Jesus död försonar synder, men Gamla testamentet fördömmer alla former av människooffer och Jesus dog inte på offerplatsen i templet.
- Inga profetior finns som förutsade Jesus återuppståndelse.

Kristendomen är kanske tilltalande, att alla får evigt liv bara de de tror på och bekänner Jesus. Kristna är varken bättre eller sämre än några andra.
Meeen, det finns inga rationella skäl att tro på Jesus.

Det bästa med kristendomen och islam är att de troende får ett förhållande till texterna om Israels Gud.

Niklas
Senast redigerad av Distanti 2010-12-11 kl. 22:32.
Citera
2010-12-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Fattar inte judarnas förnekande av Jesus. Jag menar, deras obetydliga religion resulterade ju i kristendomen.
Hade jag varit jude, denna tänkande människogrupp, hade jag i vart fall reflekterat över fenomenet Jesus.
Tycker det ändå är märkligt tyst från "det utvalda folket" när man trots allt råkar vara det man utger sig för.

Vi snackar ju inte om någon lokal indian-religion här trots allt.

Lika obetydlig som du tycker judendomen är kan jag nästan lova alla andra tycker likadant om kristendomen.
Citera
2010-12-12, 00:27
Medlem
SvenSvenssonovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distanti
Det stämmer att Jesus inte uppfyllde de messianska profetiorna. Jesus var inte smord och kunde därför inte vara Guds smorde messias.
Han var varken smord till präst, kung eller profet. Jesus var aldrig verksam som präst eller kung men kristna gör sådana anspråk.

Dessutom trasslar kristendomen in sig i märkliga påståenden:
- Kristendomen hävdar att Gud har tre delar, varav Jesus är en, när det står i Bibeln att Gud är en.
- Inga profetior finns som säger att Gud ska uppenbara sig i mänsklig gestalt, som Jesus, men däremot finns Bibelord som säger att Gud inte är människa i 4 Mos 23:19. Hur kunde 4 Mosebok vara sannt när Jesus vandrade på Jorden?
- Kristendomen tror att Jesus död försonar synder, men Gamla testamentet fördömmer alla former av människooffer och Jesus dog inte på offerplatsen i templet.
- Inga profetior finns som förutsade Jesus återuppståndelse.

Kristendomen är kanske tilltalande, att alla får evigt liv bara de de tror på och bekänner Jesus. Kristna är varken bättre eller sämre än några andra.
Meeen, det finns inga rationella skäl att tro på Jesus.

Det bästa med kristendomen och islam är att de troende får ett förhållande till texterna om Israels Gud.

Niklas
Är Gud smord.

"Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds Ande svävade över vattnet." Gud är helig, vad är då Hans Ande.

Maria blev havande med den Helige Ande. Människan tillkommer genom manlig och kvinnlig könscell.
Jesus tillkom genom den Helige Ande.

Dö kan vi alla. Döden försonar ingen synd. Däremot tron på Guds Son den återuppståndne.

Gud och Guds Son belyser och fördömer djävulens judendom och dess avvikande från den Hebreiska äkta religionen i GT.

Judarnas rabimammon har alla redan sett --snacka om profetia.
Citera
2010-12-12, 00:40
Medlem
Distantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenSvenssonovsky
Är Gud smord.
Nej Gud är inte smord.

Messias är ett ord som betyder den smorde.

I Tanakh/gamla testamentet smordes kungar, profeter och präster till sin tjänst. Jämför ex med passagen där David som herdepojke smörjs till kung av profeten. Dessa personer var smorda/messias.

En dag kommer det komma en särskild messias som tar hem de sista judarna till Israel och skapar världsfred.

/Niklas
Citera
2010-12-12, 00:58
Medlem
Distantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenSvenssonovsky
Dö kan vi alla. Döden försonar ingen synd. Däremot tron på Guds Son den återuppståndne.

Där skiljer vi oss åt.
Gamla testamentet profeterar inte om en människa som ska uppstå från döden.
Jag tror det är ett grundlöst påstående att säga att Jesus återuppstod, precis så grundlöst som mycket annat i NT.

Niklas
Citera
2010-12-12, 12:06
Medlem
SvenSvenssonovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distanti
Nej Gud är inte smord.

Messias är ett ord som betyder den smorde.

I Tanakh/gamla testamentet smordes kungar, profeter och präster till sin tjänst. Jämför ex med passagen där David som herdepojke smörjs till kung av profeten. Dessa personer var smorda/messias.

En dag kommer det komma en särskild messias som tar hem de sista judarna till Israel och skapar världsfred.

/Niklas

Ja när krigsspridarjudendomen är församlad till en plats och icke utspridd jorden över så blir det fred i världen så klart. En utopi. Eller kommande verklighet.

Psalm 110

HERREN sade till min herre:
»Sätt dig på min högra sida,
till dess jag har lagt dina fiender
dig till en fotapall.»
(och så blev fienderna till den 'kristna' världen)

Och för att taga plats vid Guds högra sida så måste vissa kriterier vara uppfyllda.

Psalm 16 "Ty du skall icke lämna min själ åt dödsriket,
du skall icke låta din fromme få se graven."

Ja du har missat hela stycket. Inte kom Guds Son för att bli smord till mammonkung eller djävulskung. Hur skulle det sett ut ifall Jesus lät sig 'smörjas' av fariseerna-judarna vilka han kom för att frälsa folk ifrån.

Sen att judarna anser att Jesus överträffar profetiorna säger egentligen precis allt man behöver veta om de judiska djävulsdyrkarnas judendom som icke är att förväxla med den äkta Hebreiska religionen.

God YAHWEH på er.
Citera
2011-03-06, 18:28
Medlem
Den israeliske professorn Israel Shahak har i sin bok Jewish History, Jewish Religion beskrivit den judiska synen på Jesus så här:

Citat:
Judaism is imbued with a very deep hatred towards Christianity, combined with ignorance about it. This attitude was clearly aggravated by the Christian persecutions of Jews, but is largely independent of them. In fact, it dates from the time when Christianity was still weak and persecuted (not least by Jews), and it was shared by Jews who had never been persecuted by Christians or who were even helped by them. (s. 116)

Citat:
The very name 'Jesus' was for Jews a symbol of all that is abominable, and this popular tradition still persists. The Gospels are equally detested, and they are not allowed to be quoted (let alone taught) even in modern Israeli Jewish schools. (s. 117)

Mindre känt är att judendomen inte alls när samma hat mot islam som mot kristendom:

Citat:
The attitude of Judaism towards Islam is, in contrast, relatively mild. Although the stock epithet given to Muhammad is 'madman' (meshugga), this was not nearly as offensive as it may sound now, and in any case it pales before the abusive terms applied to Jesus. Similarly, the Qur'an - unlike the New Testament - is not condemned to burning. (s. 118)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in