2010-11-02, 09:32
Medlem
Är inte Jesus jude ? Brukar man inte räknas som jude om ens mamma är jude, och Maria var ju det ??

http://en.wikipedia.org/wiki/Mary_%28mother_of_Jesus%29

Citat:
the Virgin Mary or Lady Mary was a Jewish woman of Nazareth in Galilee
Citera
2010-11-13, 01:59
Medlem
Judar avskyr typiskt sett Jesus och den kristna religionen mer än något annat. Det följande citatet, ur den judiske författaren Albert Memmis bok Portrait of a Jew, beskriver den judiska inställningen till Jesus väldigt bra:

Citat:
To the Jew who still believes and professes his own religion, Christianity is the greatest theological and metaphysical usurpation in history; it is a spiritual scandal, a subversion and a blasphemy. To all Jews, even if they are atheists, the name of Jesus is the symbol of a threat, of that great threat that has hung over their heads for centuries and which may, any moment, burst forth in catastrophes of which they know neither the cause nor the prevention. That name is part of the accusation, absurd and frenzied, but so efficiently cruel, that makes social life barely liveable. That name has, in fact, come to be one of the signs, one of the names of the immense apparatus that surrounds the Jew, condemns him and excludes him. I hope my Christian friends will forgive me. That they may better understand, let me say that to the Jews, their God is, in a way, the Devil, if, as they say, the Devil is the symbol and essence of all that is evil on earth, iniquitous and all-powerful, incomprehensible and bent on crushing helpless human beings.
Citera
2010-11-13, 07:04
Medlem
DenLedes avatar
Fattar inte judarnas förnekande av Jesus. Jag menar, deras obetydliga religion resulterade ju i kristendomen.
Hade jag varit jude, denna tänkande människogrupp, hade jag i vart fall reflekterat över fenomenet Jesus.
Tycker det ändå är märkligt tyst från "det utvalda folket" när man trots allt råkar vara det man utger sig för.

Vi snackar ju inte om någon lokal indian-religion här trots allt.
Citera
2010-11-13, 10:22
Medlem
SvenSvenssonovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Fattar inte judarnas förnekande av Jesus. Jag menar, deras obetydliga religion resulterade ju i kristendomen.
Hade jag varit jude, denna tänkande människogrupp, hade jag i vart fall reflekterat över fenomenet Jesus.
Tycker det ändå är märkligt tyst från "det utvalda folket" när man trots allt råkar vara det man utger sig för.

Vi snackar ju inte om någon lokal indian-religion här trots allt.

"Det är klarlagt att vi inte fick NT från dem därför att NT fördömer den judiska religionen genom hela NT. Och beträffande GT, så fanns ingen jude per-definition-religion, före återvändandet från den Babyloniska fångenskapen, kort efter 536 F.K. Deras historiker Josephus skrev, "Så judarna förberedde arbetet. Jude är det namn de kallas från den dag de kom från Babylon." De enda skrifterna som skrevs efter återkomsten från Babylon är, kungaboken,krönikeboken, Ezra och Nehemiah (alla de är historiska och inte doktrinära) Haggai, Zechariah och Malachi. I dessa skrifter mottar judarna ingenting annat än reprimander för deras omoral och försyndelse genom deras avvikande från religionen i GT. Den tidigare högste Rabbinen i USA Rabbi Stephen F. Wise sade att: "Återvändandet från Babylon och introduktionen av den Babyloniska Talmud markerar slutet på Hebreism och början på judendom." Denne Rabbi var korrekt i att särskilja den äkta religionen i GT såsom Hebreism, för det var religionen för de äkta Hebreerna, vilka inte var judar. Judendom, judarnas religion är såsom Rabbin sade, baserad på den Babyloniska Talmud, vilken innehåller den 'muntliga lagen'. Den skrevs aldrig såsom del i Bibeln. Denna 'muntliga lag' vann gradvis större makt bland judarna än den skrivna lagen i Bibeln, med vilken den ofta stod i konflikt till. På Guds Sons tid var den Babyloniska Talmud känd såsom "De äldres traditioner".

Guds Son sade till judarna: "Rätt profeterade Esaias om er, Ni hycklare, såsom det är skrivet: 'Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan äro långt ifrån mig; och fåfängt dyrka de mig, eftersom de läror de förkunna äro människobud.'Ni sätter Guds bud å sido och håller människors stadgar. Alltså; Ni upphäver Guds bud för att hålla erdra egna stadgar!"
"Ni gör fel, ty ni förstår inte skrifterna, ej heller Guds makt"

Detta var judarnas religion. Såsom Rabbi Stephen F. Wise sade, Judendom, såsom särskiljd från Hebreism, den äkta religionen i GT. Kristendomen tog intet från någon judisk religion för vi har aldrig tagit någon del av Kristendomen från Talmud. Naturligtvis gav judarna inte NT till oss eftersom NT är motsatt och fördömer den judiska Talmud religionen.

Detta om judens religion.
Angående judens 'ras'. Så berättar deras store historiker Josephus att judarna var ett folk särskiljt och separat från Guds folk Israel, dock levde judarna kring de övriga Israelerna."

översatt från "Bibeln är INTE en judisk bok" av Bertrand L. Comparet

-Alltså, vänligen lär dig att allt inte är judiskt. Och självklart motsätter sig judarna Gud och Gud's Son ty Satan är judendomens läromästare.
Citera
2010-11-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Fattar inte judarnas förnekande av Jesus.

En viktig anledning till att judarna inte vill acceptera Jesus som Messias är att Jesus gjorde tydligt att han inte hade kommit för att inrätta något paradis på jorden. "Mitt rike är inte av denna världen", sade han. Det var inte judarna intresserade av. De menade - och menar än idag - att Messias kommer att inrätta ett himmelrike på jorden för det judiska folket. När så sker kommer judarna, i egenskap av Guds utvalda folk, att härska över alla andra folk, som ska tjäna judarna som slavar.

Den respekterade rabbinen Ovadia Yosef beskrev nyligen i en av sina predikningar hur världen bör vara inrättad:

Citat:
Goyim were born only to serve us. Without that, they have no place in the world – only to serve the People of Israel. Why are gentiles needed? They will work, they will plow, they will reap. We will sit like an effendi and eat. That is why gentiles were created.

http://www.jpost.com/JewishWorld/JewishNews/Article.aspx?id=191782
Citera
2010-11-14, 16:09
Medlem
Det finns en rörelse som kallas messiansk judendom. De tror på Jesus som Messias, precis som kristna. De anser sig vara judar, men av "mainstream-judendom" anses de inte vara judar (kan liknas vid förhållandet mellan Jehovas Vittnen och övrig kristendom - få vill erkänna JV som kristet).

Jag har fortfarande inte riktigt greppat vad som skiljer en messiansk jude från en kristen, i praktiken. De kanske inte tror på Nya Testamentet, men ändå Jesus? Mig veterligen finns det heller ingen annan judisk rörelse som tror att Jesus är Frälsaren.
Citera
2010-12-11, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrCofexer
Det finns en rörelse som kallas messiansk judendom. De tror på Jesus som Messias, precis som kristna. De anser sig vara judar, men av "mainstream-judendom" anses de inte vara judar (kan liknas vid förhållandet mellan Jehovas Vittnen och övrig kristendom - få vill erkänna JV som kristet).

Jag har fortfarande inte riktigt greppat vad som skiljer en messiansk jude från en kristen, i praktiken. De kanske inte tror på Nya Testamentet, men ändå Jesus? Mig veterligen finns det heller ingen annan judisk rörelse som tror att Jesus är Frälsaren.

Som jag har förstått det är de messianska judarna helt enkelt judar som blivit kristna. Följaktligen är de allmänt hatade i Israel och trakasseras svårt av rättrogna judar. Se till exempel följande film som är gjord av en messiansk judinna bosatt i Israel:

Persecution of Messianic Jews in Israel, part 1 http://www.youtube.com/watch?v=EII5Km3jN3U
Persecution of Messianic Jews in Israel, part 2 http://www.youtube.com/watch?v=4J7iqMO4EaQ
Citera
2010-12-11, 10:54
Medlem
SvenSvenssonovskys avatar
Så här ser judarna på Jesus.

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Talmud – Judarnas Heliga Skrift

Talmud, Gittin57a."Jesus är i helvetet där hans straff är att 'kokas i upphettad sperma.'"

Talmud, Sanhedrin105a."Jesus 'begick tidelag, fördärvade folket moraliskt, och är förpassad till helvetet.'"

Talmud, Sanhedrin107b."Jesus försökte förföra kvinnor, blev bannlyst av en rabbi, dyrkade sedan en tegelsten, förförde Israel och brukade magi."

Talmud, Zohar Shemot.''Utrotning av de kristna är ett nödvändigt offer."

Berachot 47b."Bara judarna härstammar från Gud, alla andra människor härstammar från Djävulen."

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Citera
2010-12-11, 13:42
Medlem
Ett annat exempel på det judiska hatet mot kristendomen är en serie inslag i israelisk TV där man hånade Jesus. I klippet nedan får vi se hur man underhåller tittarna genom att bland annat utmåla Jesus mor Maria som en hora som hade gruppsex med ett fotbollslag:

http://www.youtube.com/watch?v=8fB3QgUdDHk
Citera
2010-12-11, 17:47
Medlem
Vill minnas en Judisk Rabbi som var en av de stora kända lärda som på sin dödsbädd erkände Jesus som den messias som skulle komma, bör ha åstadkommit en del rabalder i efterhand, nån som vet nåt om detta?
Citera
2010-12-11, 17:58
Bannlyst
Jag har hört att judar ser på Jesus som djävulen. De tror att han var djävulen inkarnerad.
Citera
2010-12-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Jag har hört att judar ser på Jesus som djävulen. De tror att han var djävulen inkarnerad.

Intressant, kan det vara kärleksbudskapet som manar till detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in