2010-10-29, 01:31
Medlem
postvagns avatar
Kommer ev behöva gömma min växtlighet i nån vecka i ett utryme som inte kan förses med nätström. Hur ska jag gå til väga? Klarar de sig med ljus (vad som helst, så länge det är rätt antal timmar) i ett "secret jardin" (reflekterande väggar) med nåt batteridrivet några dagar?

D handar om några dagar under veg och några dagar under blom. Alla tips e välkommna. Bilbatteri kopplat till ljuskälla? Hur svagt ljus kan man ha utan att de "pajjar"?
Citera
2010-10-29, 01:34
Medlem
rzizzlas avatar
kan du inte ställa dom hoss en polare
Citera
2010-10-29, 02:53
Medlem
postvagns avatar
Kanske, men om jag inte kan det? Funkar en ensam 11W lampa som ljuskälla 12h/dag i några dagar? Alltså inte för "budproduktion", utan mest för att hålla den vid liv och i samma fas som de var i innan...
Citera
2010-10-29, 03:01
Medlem
rzizzlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Kanske, men om jag inte kan det? Funkar en ensam 11W lampa som ljuskälla 12h/dag i några dagar? Alltså inte för "budproduktion", utan mest för att hålla den vid liv och i samma fas som de var i innan...
hur många plantor är det ?
Citera
2010-10-29, 09:57
Medlem
SleepaZs avatar
Cb--drogodling

/mod
Citera
2010-10-29, 10:09
Medlem
Tuvtramps avatar
Någon vecka räcker/klarar de sig med "styrljus" så improvisera vilt!

Glömde bort några plantor som jag ställt i garaget (kallt & becksvart) i 8dagar en gång och det var inga problem att få fart i dessa sen, detta var när de fortf var i vegg.
Det man får tänka på är att inte chocka igång dem med för starkt ljus sen bara..
Citera
2010-10-29, 17:20
Medlem
brisingrs avatar
Varför försöker sig folk ens på att odla med bilbatterier? Minst tre stycken 20W rekommenderas.
Citera
2010-10-30, 03:14
Medlem
Ghozts avatar
Tror du får bli försökskanin här. Men är plantorna i vegg eller blom? Du borde hålla dig till rätt antal ljustimmar iaf.
Citera
2010-10-30, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Varför försöker sig folk ens på att odla med bilbatterier? Minst tre stycken 20W rekommenderas.

Klart det borde gå som provisorisk lösning ett par dagar, jag drev min TV på bilbatteri när jag bodde utan ström så ett par lampor för att hålla deras dygn jämt borde inte vara någon omöjlighet egentligen.

Sen hurvida det är speciellt lyckat att köra en odling rakt igenom på bilbatteri är ju en annan femma.
Citera
2010-10-30, 16:26
Medlem
postvagns avatar
Ok tack för svaren. Vill inte göra mig ovän med nån nu, men jag skrev faktiskt att nödbelysningen bara behövdes i nån veckas tid. Jag förstår att tropiska solälskande växter inte klarar hela sin livscykel i ledljus, utan det var bara för att hålla den vid liv. Ev löst problemet på annat sätt nu. Men som sagt, tack.
Citera
2010-10-30, 16:43
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Ok tack för svaren. Vill inte göra mig ovän med nån nu, men jag skrev faktiskt att nödbelysningen bara behövdes i nån veckas tid. Jag förstår att tropiska solälskande växter inte klarar hela sin livscykel i ledljus, utan det var bara för att hålla den vid liv. Ev löst problemet på annat sätt nu. Men som sagt, tack.
Du ska nog se att du inte blev ovän med någon. Det var mer grejen den att det kommer upp flera utav de här trådarna i månaden men vissa tror att man kan odla genom hela plantans livstid. Du verkar ju i alla fall insett detta och tänkte bara använda som nödbelysning.
Citera
2010-10-30, 17:07
Medlem
postvagns avatar
Jo jag vet. Svårt att avgöra vem som vet nåt och vem som inte vet nåt. Är fortfarande relativt "grön" (no pun intended... ) på CB-odling så jag vet inte hur mkt man kan stressa dem osv. Men det är kul att lära sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in