Ogillar att stereotypisera och använda mig av fördomar vid bedömningar av sociala fenomen, men de har samtidigt en dragningskraft som är svår att motstå och sen som det gamla uttrycket säger: "Ingen rök utan eld".
I lund har vi Malmö nation som stekarnas nation, blekingska nationen som den lite alternativa, Smålands som den politiskt aktiva, lunds nation som den "övriga" nationen (dit alla drar sig som inte innehar de specifika attribut andra nationer utstrålar), kommer inte på fler stereotyp-märkningar hos andra lundanationer. kom gärna med förslag alternativt omformuleringar av redan angivna nationer.
Hur ser Uppsalas motsvarigheter ut? Vilken är stekarnationen , vilken är den alternativa, vilken är den politiska etc.?
Stockholms nation är nog stekarnationen i Uppsala.
Om man är svår, alternativ, vegan och gillar posei är det kalmar som gäller.
Resten har jag dålig koll på. Tror dock man hänger på snerikes om man är lite "fiiiin" men inte är tillräckligt stekig för sthlm.
Sen vet jag inte om jag inbillar mig men det känns som att man alltid träffar/ser 234 hårdrockare på en kväll på GH.
Kan ni definiera vad ni menar med stekare? Är det som stekare vid Stureplan, dryga människor, eller någon annan typ? Ganska roligt att höra om detta då jag själv måste välja nation i Uppsala. Någon speciell som rekommenderas?
Stockholms nation: Stekare och stockholmare i allmänhet. Välfriserade och välklädda men ofta snorkiga.
Snerikes: Sörmlänningar. Alltså civiliserade, välklädda och väluppfostrade oftast utan snorkigheten.
Värmlands: Ganska normala människor. Lättfotade lantistjejer. Lite mer "fulsprit".
Gästrike-Hälsinge: Supernördar som gillar udda öl. Deras ämbetsmannakår såg ut som dreamhack-folk.
Norrlands: Allt möjligt pack från alla möjliga obygder (mest norrifrån förstås). I regel inte så snyggt.
Kalmar: Emos, punkare och andra som inte passar in i den traditionella nationskulturen. Folk som skär sig.
Resten har jag sämre koll på (bara besökt i senare stadierna av någon pubrunda och knappast varit i skick att bedöma klientelens nivå).