2010-10-28, 20:54
Medlem
drdracula141s avatar
Enkelbiljett till Mars! Vad säger ni om att bosätta er på Mars? Nu kan detta bli verklighet genom Nasa som vill skicka människor med en enkelbiljett till Mars att resa dit tar ca nio månader och resenärerna kan inte återvända till Jorden. Så min fråga är vilka ska vi berika Mars med vad säger ni? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8036968.ab
Citera
2010-10-28, 20:59
Medlem
xpxxs avatar
Grova brottslingar
Citera
2010-10-28, 21:04
Medlem
Nasa har inga pengar för sånt.
Citera
2010-10-28, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Enkelbiljett till Mars! Vad säger ni om att bosätta er på Mars? Nu kan detta bli verklighet genom Nasa som vill skicka människor med en enkelbiljett till Mars att resa dit tar ca nio månader och resenärerna kan inte återvända till Jorden. Så min fråga är vilka ska vi berika Mars med vad säger ni? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8036968.ab

Mycket inspirerande! Skall bli mycket intressant att följa.
Citera
2010-10-28, 21:12
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro

Saxat i från AB
Citat:
Saxat i från aftonbladet tydligen så ska dom söka donationer i från miljadärer Saxat i från AB Vill locka donationer
– Vi hoppas locka ett antal miljardärer för att forma en "Hundred Year Starship"-fond, säger Pete Worden och deklarerar att inom ett fåtal år kommer en första riktig prototyp på ett rymdskepp som kan ta männiksor "mellan världar" att ha tagits fram.
Redan 1969 försökte dåvarande sovjetunionen för första gången landa med en obemannad farkost på Mars men misslyckades.
Mars anses vara den planet i solsystemet med bäst förutsättningar för stora förekomster av vatten, vilket gör att den anses bäst lämpad att leva på.
Citera
2010-10-28, 21:19
Medlem
ragmuss avatar
Citat:

Läste du artikeln?

Skulle vara riktigt coolt att dra dit men att aldrig återvända? Tvekar på den.
Citera
2010-10-28, 21:20
Medlem
zappy2s avatar
Citat:

De söker statligt stöd, samt andra donationer.
Citera
2010-10-28, 21:20
Medlem
Ja, vem vill satsa pengar på ett sånt högrisk projekt?
Paul Allen är den som är mest intresserad av sånt och han investerat i Spaceshiptwo och Virgin Galactic, ett sådant högrisk projekt lär vara inte dra några investorer av rang.
Citera
2010-10-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappy2
De söker statligt stöd, samt andra donationer.
Ja, ifrån en stat som inte har råd med rymdfärjor snart, utan enbart 4 turer kvar. Donationer av vem Paul Allen, nej, ingen är så intresserad av ett sånt högriskprojekt.
Citera
2010-10-28, 21:23
Medlem
zappy2s avatar
Citat:
Ja, ifrån en stat som inte har råd med rymdfärjor snart, utan enbart 4 turer kvar. Donationer av vem Paul Allen, nej, ingen är så intresserad av ett sånt högriskprojekt.

Jag sade aldrig att det kommer bli av, det tror jag inte. Jag repeterade bara vad artikeln sade
Citera
2010-10-28, 21:25
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Aftonbladet, alltid först med det senaste! Den här idén kommer från en kille som heter Jim McLane, som jobbade på NASA. Han kom med förslaget om "one man, one way" 2008, efter att han slutat där. Och det är klart att de TITTAR på idén, men det kommer inte att hända - finns inte utrymme i budgeten. Har vi tur så får vi se människor på månen (igen) 2020 någon gång, och mars kanske 20 år senare...
Citera
2010-10-28, 21:25
Medlem
dgnrrds avatar
Lustigaste jag läst på länge. Kan ju förstå om det dras igång någon form av gruvdrift lr något och på den vägen utvecklas någon arbetarkoloni, men att säga 20 år och enkelbiljett till en vad vi vet stor röd sten är väl lite overkill? Kanske ett smart sätt att hitta finansiärer till "sidoprojekt" för utvecklande av kolonimöjligheter överlag. Att inte bosätta sig på månen först och försöka utvinna raketbränsle därifrån vore ju idiotiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in