Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-13, 14:30
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Jag är i liknande sits. Har inte haft tv på år o dar. Senast var det en tjock tv. Nu siktar jag på black friday och en 65 tummare. Kan inget om tv-apparater.

Budget: 5 k (vid black friday)

Vad finns det för alternativ?
Idag verkar det bara finnas en Luxor inom din budget https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/luxor-lx6540uhd/1034782.9119/ och man kan inte redan se vad som kommer på rean tyvärr.

Kan väl se mer när det närmar sig men jag tror inte du får så mycket bättre i din storlek, möjligtvis bättre märke eller QLED om du har tur.
Citera
2025-10-13, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Idag verkar det bara finnas en Luxor inom din budget https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/luxor-lx6540uhd/1034782.9119/ och man kan inte redan se vad som kommer på rean tyvärr.

Kan väl se mer när det närmar sig men jag tror inte du får så mycket bättre i din storlek, möjligtvis bättre märke eller QLED om du har tur.

Tack!! 🙏🏼

Jag funderar om jag verkligen ska skaffa en tv. Har inte haft en på väldigt länge och det känns verkligen komplicerat rent tekniskt. Vill ha enkla robusta prylar.

Det är främst sport jag kollar och tänkte att nu när det är vinter OS och sen fotbolls-VM nästa sommar så hade en TV suttit nice.

Kan sträcka mig till 10k. Om man får en go produkt. Men vi får ha tålamod och vänta en månad eller så...

Ps. Behöver man extra ljudsystem till TVn eller det funkar bra med ljudet i TVn? Jag har inga problem med hörseln än...
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2025-10-13 kl. 22:08.
Citera
2025-10-14, 18:06
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tack!! 🙏🏼

Jag funderar om jag verkligen ska skaffa en tv. Har inte haft en på väldigt länge och det känns verkligen komplicerat rent tekniskt. Vill ha enkla robusta prylar.

Det är främst sport jag kollar och tänkte att nu när det är vinter OS och sen fotbolls-VM nästa sommar så hade en TV suttit nice.

Kan sträcka mig till 10k. Om man får en go produkt. Men vi får ha tålamod och vänta en månad eller så...

Ps. Behöver man extra ljudsystem till TVn eller det funkar bra med ljudet i TVn? Jag har inga problem med hörseln än...
En släkting kör i princip bara med vanliga kanaler via digitalbox och struntar i appar så TV'n startar direkt från boxen och behöver bara tänka på att använda fjärrkontrollen till boxen istället för att byta kanaler och text-tv.

Skall du mest kolla sport så räcker det nog med 5-6K eftersom det inte brukar vara sändningar i högsta kvalitét och dyrare bildförbättring som OLED / MiniLED är viktigare till naturfilmer m.m. i 4K upplösning.
Skall du ha upphängd på väggen? Högtalare kan sitta på baksidan så bättre att ha på en bänk om du har möjlighet men har själv anslutit förstärkaren.
Citera
2025-10-17, 03:02
Medlem
Citat:
En släkting kör i princip bara med vanliga kanaler via digitalbox och struntar i appar så TV'n startar direkt från boxen och behöver bara tänka på att använda fjärrkontrollen till boxen istället för att byta kanaler och text-tv.

Skall du mest kolla sport så räcker det nog med 5-6K eftersom det inte brukar vara sändningar i högsta kvalitét och dyrare bildförbättring som OLED / MiniLED är viktigare till naturfilmer m.m. i 4K upplösning.
Skall du ha upphängd på väggen? Högtalare kan sitta på baksidan så bättre att ha på en bänk om du har möjlighet men har själv anslutit förstärkaren.

Tusen tack!! 🙏🏼
Citera
2025-10-31, 12:48
Medlem
Nihennas avatar
Är det rimligt att packa upp och installera en 65" själv, eler börjar det vara vid den gränsen man verkligen behöver två personer?

Jag får min nya TV idag och ser riktigt fram emot det, men en kompis skulle kunna hjälpa först på söndag med att packa upp den. Hade helst fått den igång idag.
Spelar kanske roll hur man är byggd, men om man är en man i genomsnittsstorlek, typ 1,80 lång.
Senast redigerad av Nihenna 2025-10-31 kl. 12:55.
Citera
2025-10-31, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är det rimligt att packa upp och installera en 65" själv, eler börjar det vara vid den gränsen man verkligen behöver två personer?

Jag får min nya TV idag och ser riktigt fram emot det, men en kompis skulle kunna hjälpa först på söndag med att packa upp den. Hade helst fått den igång idag.
Spelar kanske roll hur man är byggd, men om man är en man i genomsnittsstorlek, typ 1,80 lång.

Skulle inte försöka mig på det själv. Det blir ganska tungt i den storleken. Packade upp en 65-tummare för några dagar sedan och då var vi två.
Citera
2025-10-31, 14:19
Avstängd
Samsung OLED 77"under 18,000. Allt OLED var i princip dubbla priserna mot billigt förr
o så har vi QLED - vad är bäst av dessa 2?

Men många stora kostar +40,000 till typ 90,000 kr

men för att ta bort de extrema vad är mervärdet på dessa 75-80" för 70,000 +- 10,000 kr
(har själv en kurved Sony som var dyr som fan men den är gammal nu o fortfarande extremt bra)
Citera
2025-11-15, 08:28
Medlem
Citat:

Hej igen!

Nu har elgiganten en mängd tv-apparater på rea(?)

Vilken verkar vara mest "bang for bucks" om man är villig att lägga upp till 10 000 SEK?

https://www.elgiganten.se/kampanj/black-friday/black-friday-ljud-tv-smarta-hem

Känns verkligen som en jungel...

ps. ska inte ha den upphängd...
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2025-11-15 kl. 08:58.
Citera
2025-11-15, 08:54
Medlem
Vad tror ni om denna:

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/samsung-65-qn1ef-neo-qled-4k-edge-miniled-smart-tv-2025/906439

Tror ni att 65 tum räcker för sport-tittande? Eller ska man gå på 75 tum?

Är det tillräckligt med Hz i den för rörelser?
Citera
2025-11-15, 10:02
Medlem
Citat:
Vad tror ni om denna:

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/samsung-65-qn1ef-neo-qled-4k-edge-miniled-smart-tv-2025/906439

Tror ni att 65 tum räcker för sport-tittande? Eller ska man gå på 75 tum?

Är det tillräckligt med Hz i den för rörelser?

Den du länkar är väldigt bra, speciellt för de priset. Hade en neo q-led 55 '' tidigare och var sjukt nöjd med den. 65 fungerar bra beroende på hur långt ifrån tv:n du kommer sitta och hz på 144 passar perfekt, både till film, sport och spel
Citera
2025-11-15, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxitaxiiii
Den du länkar är väldigt bra, speciellt för de priset. Hade en neo q-led 55 '' tidigare och var sjukt nöjd med den. 65 fungerar bra beroende på hur långt ifrån tv:n du kommer sitta och hz på 144 passar perfekt, både till film, sport och spel

Tack!!

Tänkte sitta ca 3 meter ifrån TVn. Kanske 4.
Citera
2025-11-15, 12:53
Medlem
Citat:
Tack!!

Tänkte sitta ca 3 meter ifrån TVn. Kanske 4.

Jag satt runt 2-2.5 m ifrån min 55'' och tyckte de fungerade väldigt bra, men de gäller ju hur man själv anser de. Enklast skulle vara om du har möjlighet att testa avståndet etc på den storleken du tänker och se vilket du föredrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in