Citat:
Ursprungligen postat av
Ovcharka
Kolla prisjakt och pricerunner.
Kom på det precis efter jag skrivit och hittade en eller två stycken. Men dom var från pixmania och enligt deras omdömden så verkar det vara en riktigt skitsida. Så hoppar att beställa därifrån.
Fast jag kanske har snöat in mig lite mycket på 100 hz? Jag vill ha en tv som inte laggar när man kolla på full hd1080p film. Streamat från appletv eller från datorn med hdmi. Köpte en 50 eller 60hz från panasonic som laggade vid filmuppspelning när det var 1080p. Någon som har lite input till det här?
Citat:
Så, nu åter till min fråga - en fråga med lite tyngd(!). Nu när plasma försvinner, vilken teknik ska man välja då? LCD? OLED? LED? Nåt annat? Och vilket fabrikat för kvalitet?
På prisjakt står detta
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Länge var vi många som ställde oss frågan LCD eller plasma? Plasma har varit populärt framförallt hos filmälskare då de i allmänhet har bättre svärta och kontrast. Numera har LED-belysta LCD-apparater (LED-tv) blivit i stort sett standard då tekniken är billigare och energisnålare. De flesta tillverkare har valt att helt gå ifrån plasma då de inte går att tillverka med 4K-upplösning för humana priser. Istället kommer sannolikt LCD-tekniken att utmanas av OLED framöver. Till skillnad från LED-LCD behöver OLED ingen bakbelysning utan lysdioderna i sig själva bygger upp bilden och detta medför att de går att göra energisnålare, tunnare samt att de har bättre svärta och kontrast.
Så troligtvis får vi se OLED i framtiden då?