2004-06-26, 19:46
Medlem
Hej på er! Jag har en liten fråga. Det är såhär att jag har fått i uppdrag att fixa ett litet frågesportspel till mina kompisar. Jag tänkte göra den i stil med sällskapsspelet jeopardy eller TP. Dvs fixa små kort med typ fyra olika frågor på varje kort och svaren ska finnas på baksidan. Kortet ska vara ungefär i visitkortsstorlek.

Då är då frågan vilket program som det är vettigast att arbeta i. Det ska bli ca 250 frågor och kruxet är att hitta ett program som man kan skriva in frågorna i för att sedan skriva ut dem KORREKT, dvs frågorna ska hamna rätt placerade på pappret om ni förstår vad jag menar och inte hamna över hela arket. Kan ett visitkortsprogram funka eller vad tycker ni? Korten ska vara små och det måste gå att få plats med en del text på dem. Har word eller exel denna utskriftfunktion eller borde jag använda mig av tex nåt databasprogram? Publisher? Access? Tacksam för tips!
Citera
2004-06-26, 19:53
Medlem
X_surfers avatar
Hade inte denna fråga passat lite bättre i "Övrig Data & IT" ??
Citera
2004-06-26, 19:58
Medlem
Ruskigbusss avatar
Knappast krävs programmering för att lösa detta.

Men, Word skulle fungera utmärkt till detta.
Två dokument krävs
- ett med "visitkorten", det finns mallar för etiketter som bör fungera.
- ett med en tabell med frågorna

Sedan kör du mailmerge.

I stället för tabelldokumentet så går det att använda accesstabell eller annan databas, men det känns lite overkill.
Citera
2004-06-26, 20:01
Medlem
aj fan, nu postade jag ju fel oxå Sorry.
Det borde ju gå att lösa på ett smidigare sätt än att använda word, finns det inte speciella program till sånt här. Ska testa runt lite, kanske powerpoint är nåt att ha... huvudsaken är att det är smidigt att layouta korten så det får plats hyfsat med text på dem.
Citera
2004-06-27, 01:53
Medlem
Programmering är faktiskt inte helt fel, för det handlar mycket om logiskt tänkande och inte göra det krångligare än vad det är.
Så här hade jag gjort(fast detta beror ju på att jag är lite lat).
1. Designat korten fram och baksida i lämpligt program(word, adobe illustrator/photoshop, paint etc), gått till ett tryckeri bett dem trycka upp ark i a4:a storlek, tatt med mig dem hem.
2. Skrivit frågorna i en databas,
3. Gjort en hemsida som hämtar frågorna från databasen och skriver ut dem i tabellerna(som naturligtvis är gjorda så de passar på de tryckta pappret) om a4:a sidor.
4. Skrivit ut på andra sidan med.
5. Tagit isär frågorn eftersom jag beställde papper på tryckeriet så de var punkterade(eller va det nu heter så det är lätt att riva isär).
6. Gått och köpt en papplåda.
7. Ta da da, färdigt.
Citera
2004-06-27, 02:34
Medlem
har funderat i de banorna men det blir nog lite väl tidskrävande, om än jävligt bra. Word verkar inte vara en bra lösning. Undrar om powerpoint skulle kunna funka? eller om jag ska testa nåt visitkortsprogram. Det blir ju en del text på varje kort om jag ska få med typ fyra frågor.
Citera
2004-06-27, 03:26
Medlem
skinners avatar
word fungerar alldeles utmärkt. tror det finns färdiga mallar för att dela in A4 i X * Y antal spalter och kolumner, om det inte gör det är det väldigt enkelt att göra själv. det går snabbt att skriva in i de olika fälten, troligen lika snabbt som det går att skriva in allt i en databas.

tycker det är helt onödigt att krångla till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in