2010-10-28, 15:01
Medlem
Sitter och kollar igenom lägenheter över Göteborg och kikade igenom "önskas hyra" där en drös med tjejer och killar lägger ut bild på sig själva och gör en liten kort presentation.
Ni som hyr ut; skulle ni självmant gå in och leta upp en lämplig hyresgäst?

mina fördomar säger mig att det sitter gubbar och letar upp "hyresgäster" som kan bli deras "inneboende"

är det helt omöjligt för ett arbetslöst ickerökande par utan husdjur att få sig ett boende på det här sättet?

puss
Citera
2010-10-28, 15:13
Medlem
Johan_08s avatar
Det är faktiskt inte helt omöjligt nej.
En kompis till mig gjorde på detta sätt och fick ett boende i Tyresö (STHLM), han tipsade mig om detta när jag letade nytt boende och även jag lyckades med det.

Lycka till!
Citera
2010-10-28, 15:14
Medlem
ja fan, fått lägenhet i Malmö på det sättet och har även nära vänner som lyckats i Göteborg. Dock får man en hel del skumma förslag.. jag hade dock inte lagt upp några bilder.
Citera
2010-10-28, 15:40
Medlem
Strawliess avatar
När jag söker hyresgäst letar jag aktivt på Blocket och andra ställen. Folk som lagt upp en annons är oftast mer seriösa än de som bara svarar på min annons. Fast det jag söker är inneboende/dela boende, så det är ju viktigt att den som *Önskar Hyra* visar att den typen av boende passar honom/henne.

Dock skulle jag ju aldrig ta in ett par, känns som att det faller bort direkt.

Kan inte svara för dem som söker hyresgäster till att hyra ut i andra hand.
Citera
2010-10-28, 15:44
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThostenFlinck
Sitter och kollar igenom lägenheter över Göteborg och kikade igenom "önskas hyra" där en drös med tjejer och killar lägger ut bild på sig själva och gör en liten kort presentation.
Ni som hyr ut; skulle ni självmant gå in och leta upp en lämplig hyresgäst?

mina fördomar säger mig att det sitter gubbar och letar upp "hyresgäster" som kan bli deras "inneboende"

är det helt omöjligt för ett arbetslöst ickerökande par utan husdjur att få sig ett boende på det här sättet?

puss

Det som troligtvis sänker er är att ni är arbetslösa och eventuellt att ni är just ett par. Men arbetslösheten är en stor nackdel helt klart. Det är uthyrarens marknad och om de kan välja och vraka mellan olika potentiella hyresgäster väljer de nästan garanterat hellre någon/några med fast jobb. Tyvärr.
Citera
2010-10-28, 21:00
Medlem
Man får svar. Dock är 90 % av svaren från Mohammed i Rinkeby som vill hyra ut sin superfina 3:a ett par månader...
Men kan vara värt ett försök med tanke på de där 10 resterande procenten... =)

Ett tips är dock bostaddirekt.com, där är alla seriösa (eftersom det kostar en slant).
Citera
2010-10-28, 21:29
Medlem
YusufAmirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
När jag söker hyresgäst letar jag aktivt på Blocket och andra ställen. Folk som lagt upp en annons är oftast mer seriösa än de som bara svarar på min annons. Fast det jag söker är inneboende/dela boende, så det är ju viktigt att den som *Önskar Hyra* visar att den typen av boende passar honom/henne.

Dock skulle jag ju aldrig ta in ett par, känns som att det faller bort direkt.

Kan inte svara för dem som söker hyresgäster till att hyra ut i andra hand.

Varför vill du inte ta in par?
Citera
2010-10-28, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YusufAmir

för att risken finns att dom separerar och därmed vill bli av med lägenheten .. har jag rätt?
Citera
2010-10-28, 21:58
Medlem
Beror väl antagligen på vad de betalar. Att hyra ut ett rum till två personer för samma summa som man hyr ut till en känns ju inte som en bra idé. Om man däremot får dubbelt betalt så är det ju en annan femma. Rimligtvis lägger man sig någonstans mitt emellan. En fast summa för rummet samt en extra summa för varje person som ska bo där.
Citera
2010-10-28, 22:24
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YusufAmir

Citat:
Ursprungligen postat av ThostenFlinck
för att risken finns att dom separerar och därmed vill bli av med lägenheten .. har jag rätt?

Har en fyra med tre sovrum, där jag själv bor. Dessutom bor två andra (studenter) här hela tiden, men det byts ut lite då och då vilka det är. Vi delar alltså boende, och fördelen för mig (och de andra) är att jag då har en fyra som är ett ordentligt hem, samt att kostnaden blir mycket lägre än för studentettor.

Eftersom vi bor tillsammans känns det som att det finns stor risk att det blir socialt konstigt om ett par bor här. I och för sig någonting man kan leva med, men finns det andra att välja bland (vilket det oftast gör) är det en faktor som gör att man räknar bort par.

För dem som hyr ut en lägenhet låter Thostens misstanke rimlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in