2010-10-28, 13:41
Medlem
Har nyligen köpt en ny stationär dator, allt bra så. Problemet är att jag fortfarande har kvar ett par filer jag skulle vilja åt på min äldre dator, som nu har fått för sig att inte fungera längre - troligen avundsjuk på sin efterträdare.

Jag kommer endast till första "screenen", efter det vill den inte tänka längre. Nu är jag ingen datorexpert men jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att få tag i filerna från datorn.

Här har jag, som jag ser det, två alternativ:

1. Försöker få igång datorn igen.
2. Få ut hårddisken och stoppa in den i min nuvarande dator.

Vad ska jag göra, och hur?
Citera
2010-10-28, 13:48
Medlem
cannaBes avatar
Du ska välja alternativ 2.

Hur?

Ta ut disken, stoppa in den i din nya dator.
Frågor på det?
Googla.

Närå, skriv om du behöver hjälp
Citera
2010-10-28, 14:01
Medlem
Tänkte väl det. Dock lättare sagt än gjort då det inte är en "flyttbar" hårddisk, utan då C. Vet inte om det spelar någon egentlig roll förstås.

Men var, rent fysiskt, bör min hårddisk sitta och hur bör den se ut?
Citera
2010-10-28, 14:21
Medlem
Gotenkss avatar
Detta är en hårdisk: http://www.pirattv.info/images/102-0245_IMG.JPG

Du ser det som ligger uppepå som det står "Maxtor" på. Du ser även hur den är inkopplad. Eftersom din dator är gammal så borde den vara inkopplad med samma typ av sladdar.
Citera
2010-10-28, 14:37
Medlem
KongKeyDons avatar
Nu finns det även små fina kabinett där man kan göra om sin hårddisk till en USB-hårddisk.

Kostar några hundralappar.
http://www.24.se/35-externt-harddisk...paign=prisjakt
Citera
2010-10-28, 14:43
Medlem
Annars går det ju också utmärkt att boota med ett annat operativsystem på CD/DVD/USB på den gamla datorn och sedan bara kopiera över de filer du behöver
Citera
2010-10-29, 19:17
Medlem
Superstefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joydrive
Har nyligen köpt en ny stationär dator, allt bra så. Problemet är att jag fortfarande har kvar ett par filer jag skulle vilja åt på min äldre dator, som nu har fått för sig att inte fungera längre - troligen avundsjuk på sin efterträdare.

Jag kommer endast till första "screenen", efter det vill den inte tänka längre. Nu är jag ingen datorexpert men jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att få tag i filerna från datorn.

Här har jag, som jag ser det, två alternativ:

1. Försöker få igång datorn igen.
2. Få ut hårddisken och stoppa in den i min nuvarande dator.

Vad ska jag göra, och hur?
  • Se till att din dator bootar från CD-läsaren. (De flesta gör det automagiskt som standard)
  • Ladda ner Ubuntu Desktop Edition med din andra dator från http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
  • Bränn ut ISO-filen på skiva med valfritt brännarprogram (NERO är bra)
  • Stoppa in den i den trasiga datorn, och du kan köra Ubuntu-operativsystemet direkt från skivan utan att installera något. Välj "Run from CD" eller vad det nu står, minns att det var ganska intuitivt vad du skulle välja iaf.
  • Kopiera över alla filer på USB-minne, alternativt lägg över dem via nätverk.
Precis så gjorde jag när jag hamnade i din sits för ett halvår sedan, det gick super!

Om du sedan känner för att spara den andra datorn är det bara att formatera och installera nytt, eller om den är bortom all hjälp - släng i elskrot på återvinningscentralen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in