Har nyligen köpt en ny stationär dator, allt bra så. Problemet är att jag fortfarande har kvar ett par filer jag skulle vilja åt på min äldre dator, som nu har fått för sig att inte fungera längre - troligen avundsjuk på sin efterträdare.
Jag kommer endast till första "screenen", efter det vill den inte tänka längre. Nu är jag ingen datorexpert men jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att få tag i filerna från datorn.
Här har jag, som jag ser det, två alternativ:
1. Försöker få igång datorn igen.
2. Få ut hårddisken och stoppa in den i min nuvarande dator.
Du ser det som ligger uppepå som det står "Maxtor" på. Du ser även hur den är inkopplad. Eftersom din dator är gammal så borde den vara inkopplad med samma typ av sladdar.
Annars går det ju också utmärkt att boota med ett annat operativsystem på CD/DVD/USB på den gamla datorn och sedan bara kopiera över de filer du behöver
Har nyligen köpt en ny stationär dator, allt bra så. Problemet är att jag fortfarande har kvar ett par filer jag skulle vilja åt på min äldre dator, som nu har fått för sig att inte fungera längre - troligen avundsjuk på sin efterträdare.
Jag kommer endast till första "screenen", efter det vill den inte tänka längre. Nu är jag ingen datorexpert men jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att få tag i filerna från datorn.
Här har jag, som jag ser det, två alternativ:
1. Försöker få igång datorn igen.
2. Få ut hårddisken och stoppa in den i min nuvarande dator.
Vad ska jag göra, och hur?
Se till att din dator bootar från CD-läsaren. (De flesta gör det automagiskt som standard)
Bränn ut ISO-filen på skiva med valfritt brännarprogram (NERO är bra)
Stoppa in den i den trasiga datorn, och du kan köra Ubuntu-operativsystemet direkt från skivan utan att installera något. Välj "Run from CD" eller vad det nu står, minns att det var ganska intuitivt vad du skulle välja iaf.
Kopiera över alla filer på USB-minne, alternativt lägg över dem via nätverk.
Precis så gjorde jag när jag hamnade i din sits för ett halvår sedan, det gick super!
Om du sedan känner för att spara den andra datorn är det bara att formatera och installera nytt, eller om den är bortom all hjälp - släng i elskrot på återvinningscentralen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!