2010-10-28, 12:05
Medlem
relmerps avatar
Tjena! På jobbet har vi en gammal Powerbook G4. Gubben som hade den förut fick en stroke så han behöver den inte riktigt längre. Jag vill rensa den helt och hållet (formatera och installera om OS). Det ska tilläggas att jag inte är sådär jättehaj på mac.

Så först provade jag att öppna skivan i finder, och hittade där en fil som heter något i stil med "install mac os x". Problemet där är att jag behöver administratörslösenord för att utföra detta, vilket jag knappast lär få tag på. Går det att nollställa eller komma runt?

Sedan provade jag att hålla in C när datorn bootade, men får då följade fel. http://data.fuskbugg.se/dipdip/IMAG0333.jpg

OS-skivan tillhör från början en mac mini, och är av version 10.4.7, och OS:et på datorn nu är av version 10.4.11. Men det borde väl fungera ändå?

Hilfe!
Citera
2010-10-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av relmerp
Tjena! På jobbet har vi en gammal Powerbook G4. Gubben som hade den förut fick en stroke så han behöver den inte riktigt längre. Jag vill rensa den helt och hållet (formatera och installera om OS). Det ska tilläggas att jag inte är sådär jättehaj på mac.

Så först provade jag att öppna skivan i finder, och hittade där en fil som heter något i stil med "install mac os x". Problemet där är att jag behöver administratörslösenord för att utföra detta, vilket jag knappast lär få tag på. Går det att nollställa eller komma runt?

Sedan provade jag att hålla in C när datorn bootade, men får då följade fel. http://data.fuskbugg.se/dipdip/IMAG0333.jpg

OS-skivan tillhör från början en mac mini, och är av version 10.4.7, och OS:et på datorn nu är av version 10.4.11. Men det borde väl fungera ändå?

Hilfe!

Problemet är skivan, den är bara gjort för den modellen i detta fall en Mini.
Du måste ha en Retail. Ladda ner en bara, Leopard borde fungera om inte den är allt för slö.
Senast redigerad av Daniel.Jonsson 2010-10-28 kl. 12:19.
Citera
2010-10-28, 12:55
Medlem
relmerps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.Jonsson
Problemet är skivan, den är bara gjort för den modellen i detta fall en Mini.
Du måste ha en Retail. Ladda ner en bara, Leopard borde fungera om inte den är allt för slö.

Det är en 1.25 ghz CPU med 512 mb ram. Räcker det?

Tack för svaret också!
Citera
2010-10-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av relmerp
Det är en 1.25 ghz CPU med 512 mb ram. Räcker det?

Tack för svaret också!
Enligt systemkraven så ska det gå, även om det är snålt med ram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in