• 1
  • 2
2013-07-27, 16:09
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Har han rätt. Är det det vi vill uppnå men orgasmen, att distansera oss själva från förståndet.
Eller är det så att vi i orgasmen lyckas att uppnå ett medvetande fritt från intentionalitet.
Eller är det ett tillfälligt närmande döden, "den lilla döden".

Hur skulle ni närma er och undersöka orgasmen ur ett filosofiskt perspektiv?

Antagligen missförstår jag dig nu, men jag måste fråga ändå: vad menar du med ett medvetande fritt ifrån intentionalitet? Ett medvetandes essens är ju, till sin själva natur, att vara intentionalt. Hur kan medvetandet vara fritt ifrån intentionalitet utan att själv upplösas?

För att gå något off topic, men ändå röra sig inom gränslandet: man skulle väl kunna hävda, eller åtminstone ha det i tankarna, att även konsten, litteraturen och musiken har till (inte uppgift men något liknande) att distansera individen ifrån tillvaron och gå helt upp i ett med någonting.
Senast redigerad av Caesare 2013-07-27 kl. 16:11.
Citera
2013-07-28, 01:46
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Antagligen missförstår jag dig nu, men jag måste fråga ändå: vad menar du med ett medvetande fritt ifrån intentionalitet? Ett medvetandes essens är ju, till sin själva natur, att vara intentionalt. Hur kan medvetandet vara fritt ifrån intentionalitet utan att själv upplösas?

För att gå något off topic, men ändå röra sig inom gränslandet: man skulle väl kunna hävda, eller åtminstone ha det i tankarna, att även konsten, litteraturen och musiken har till (inte uppgift men något liknande) att distansera individen ifrån tillvaron och gå helt upp i ett med någonting.
Jag håller helt med dig om att idén om ett ett medvetande som är fritt från intentionalitet antagligen är omöjligt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag nog inte att något sådant går att uppnå. Men vissa hävdar ju att man vid vissa meditativa tillstånd ska kunna nå något liknande.
Jag antar att idén bakom konceptet "Nirvana" skulle kunna tolkas som ett just det.

Jag anser det nog mycket mer troligt att det är som en annan i tråden skriver, nämligen att orgasmögonblicket snarast är en väldigt koncentrerad from av "riktad" intentionalitet.
Citera
2013-07-28, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Jag håller helt med dig om att idén om ett ett medvetande som är fritt från intentionalitet antagligen är omöjligt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag nog inte att något sådant går att uppnå. Men vissa hävdar ju att man vid vissa meditativa tillstånd ska kunna nå något liknande.
Jag antar att idén bakom konceptet "Nirvana" skulle kunna tolkas som ett just det.

Jag anser det nog mycket mer troligt att det är som en annan i tråden skriver, nämligen att orgasmögonblicket snarast är en väldigt koncentrerad from av "riktad" intentionalitet.

Om du mediterar med mantra kan du nå ett tillstånd av medvetande i vila vad gäller intentionalitet. När mantrat tar över dyker impulsiva tankar upp vid sidan men försvinner så småningom (åtminstone i kortare perioder vad jag upplevt). Kvar är bara den som ser utan att se. Det är ganska upprymmande och omskakande för allt är "mörkt". Det är nästan lite skrämmande faktiskt. Men det är medvetandet självt säger de.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in