2010-10-27, 22:59
Medlem
Tjenare!
Tror detta är min första tråd här på Flashback.
iallafall.

Jag ska hjälpa en polare fixa hans dator som han har haft problem med att ominstallera. (framförallt formatera) Datorn är en gammal Dell 4550 med ett Windows XP på. Har inte de övriga komponenternas namn och versioner jusst nu, men tror inte det ska vara nödvändigt.

Jag tänkte att det är ju inga större problem och drog hem datorn till mig och kopplade in IDE disken till en adapter jag har. Sedan kopplade jag in den i min egna dator där jag snabbt och enkelt snabbformaterade disken.

Jag kopplade tillbaka disken i Dell datorn och satte in hans Dell Windows skiva.
Jag får upp första load screenen som tar vääääldigt lång tid att ladda. men efter ett tag går den vidare och jag får fram texten "Press any key to boot" (Precis som det ska vara)
MEN efter någon sekund så kommer texten "Bootmgr is missing press ctrl alt delete to restart"

blev lite förvånad och började googla, men alla som fått detta meddelandet har lyckats lösa det pga att det fortfarande hade ett windows på datorn eller iallafall delar av det kvar.

Nu är det ju så att jag formaterade disken så inget av andras problem hjälper riktigt.

Ni behöver inte snacka om prioritet på boot enheter. CDn är prio 1 redan...
Jag har även testat ett Windows 7 och ett annat Windows XP men får fortfarande samma problem.

Hoppas någon har nån idé. Vore skojj att lista ut vad problemet kan vara
Citera
2010-10-27, 23:12
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killet
Tjenare!
Tror detta är min första tråd här på Flashback.
iallafall.

Jag ska hjälpa en polare fixa hans dator som han har haft problem med att ominstallera. (framförallt formatera) Datorn är en gammal Dell 4550 med ett Windows XP på. Har inte de övriga komponenternas namn och versioner jusst nu, men tror inte det ska vara nödvändigt.

Jag tänkte att det är ju inga större problem och drog hem datorn till mig och kopplade in IDE disken till en adapter jag har. Sedan kopplade jag in den i min egna dator där jag snabbt och enkelt snabbformaterade disken.

Jag kopplade tillbaka disken i Dell datorn och satte in hans Dell Windows skiva.
Jag får upp första load screenen som tar vääääldigt lång tid att ladda. men efter ett tag går den vidare och jag får fram texten "Press any key to boot" (Precis som det ska vara)
MEN efter någon sekund så kommer texten "Bootmgr is missing press ctrl alt delete to restart"

blev lite förvånad och började googla, men alla som fått detta meddelandet har lyckats lösa det pga att det fortfarande hade ett windows på datorn eller iallafall delar av det kvar.

Nu är det ju så att jag formaterade disken så inget av andras problem hjälper riktigt.

Ni behöver inte snacka om prioritet på boot enheter. CDn är prio 1 redan...
Jag har även testat ett Windows 7 och ett annat Windows XP men får fortfarande samma problem.

Hoppas någon har nån idé. Vore skojj att lista ut vad problemet kan vara
ladda ned windows xp recovery och bränn den på en skiva och kör denna sen
Citera
2010-10-27, 23:13
Medlem
rOjters avatar
Det låter som att den hoppar över CD booten och försöker ladda operativsystemet på hårddisken istället (vilket ju saknas nu efter formatering). De gånger jag har fått upp detta meddelande är just när hårddisken saknar operativsystem eller när jag har felprioriterat slave/master. Men det är normalt eftersom du formaterat som sagt, och genom att installera Windows på disken så löser du ju detta. Så jag vill tror att det är nåt med CD läsaren eller eventuellt skivan.
Citera
2010-10-27, 23:26
Medlem
hmm XP recovery är värt att testa lite snabbt. ska göra detta asap.
Men tvivlar lite på denna lösning eftersom det inte finns några filer att reparera på den formaterade hårddisken?

Det borde inte vara några problem med CD läsaren eftersom den hittar CD skivan. Jag körde nån speciellt boot repair skiva. (som jag inte förstod mig på så mycket ) men jag kunde iallafall navigera omkring som jag skulle på den.

Skivorna borde inte vara några problem heller eftersom jag testat tre olika varav 2 är mina egna och testade ett flertal gånger.

Kan tillägga att Bios hittar hårddisken utan några probs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in