2010-11-30, 11:01
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dedicated
Jag håller absolut med dig. Men nu talar vi inte om huruvida man mäter förmågor objektivt. Man kan inte vara en vacker konstant, Man måste vårda sitt utseende för att definieras som vacker, Därav kom jag med min lite udda liknelse.

Självfallet finns det inget objektivt sätt att mäta skönhet på men det finns såklart subjektiva regler/riktlinjer på vad det är för något. Intelligens behöver nödvändigtvis inte vara ett högt resultat på ett test, Det finns många som opponerar sig mot IQ-test och huruvida de speglar hur begåvad en människa egentligen är. Självklart ger testen en mycket bra insikt om hur individen för sig kognitivt, logiskt med mera, Men sen när man gör anspråk på social begåvning som också hör till en människas intellekt så finns där inte heller några objektiva sätt att läsa det på. Jag har träffat otroligt intellektuella människor som träffar riktigt högt på IQ tester. Jag har bott med en person som har två fel på högskoleprovet bland annat och denne sköter sig, som många andra otroligt dåligt i sociala situationer.

Att vara intellektuell handlar inte endast om data från diverse tester, Måste dock säga att mitt uttalande är korrekt och står kvar om man söker bekräftelse i en hög siffra på ett IQ test. Det är fortfarande fåfängt.

Jag har aldrig sökt bekräftelse i en hög siffra på ett IQ-test. Faktum är att IQ-test har fundamentala brister och det är inte dessa jag utgår ifrån när jag gör konstateranden om mitt eget intellekt...
Citera
2010-11-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Jag har aldrig sökt bekräftelse i en hög siffra på ett IQ-test. Faktum är att IQ-test har fundamentala brister och det är inte dessa jag utgår ifrån när jag gör konstateranden om mitt eget intellekt...

Jag använde just IQ test för att det är just ett objektivt sätt att mäta intellekt på, eftersom att du just tog upp detta. Sen vad du använder för att värdera ditt intellekt med skiter jag fullständigt i. Jag ville bara uttala mig i att jag tycker det är lika fåfängt att "skryta" om sitt utseende som sitt intellekt.

Jag vilar min väska.
Senast redigerad av dedicated 2010-11-30 kl. 11:13.
Citera
2010-11-30, 11:14
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dedicated
Jag använde just IQ test för att det är just ett objektivt sätt att mäta intellekt på, eftersom att du just tog upp detta. Sen vad du använder för att värdera ditt intellekt med skiter jag fullständigt i. Jag ville bara uttala mig i att jag tycker det är lika fåfängt att "skryta" om sitt utseende likaså sitt intellekt.

Jag vilar min väska.

Och jag påpekar återigen att det inte är samma sak. Att proklamera sig själv som en "snygging" är och förblir mer "skrytande" än ett konstaterande.

Helt enkelt för att intelligens kan mätas mer objektivt, medan skönhet är omöjligt att mäta på samma sätt då det bara finns subjektiva åsikter om den saken...
Citera
2010-11-30, 11:49
Medlem
Citat:
Och jag påpekar återigen att det inte är samma sak. Att proklamera sig själv som en "snygging" är och förblir mer "skrytande" än ett konstaterande.

Helt enkelt för att intelligens kan mätas mer objektivt, medan skönhet är omöjligt att mäta på samma sätt då det bara finns subjektiva åsikter om den saken...

Så du menar alltså att man "skryter" om man påpekar sitt utseende och man "konstaterar" om man påpekar sin intelligens? Och detta för att man objektivt kan mäta intelligens. Ser du inte själv hur subjektivt det låter?

Så det är mer rätt att någon placerar sig själv över andra människor tack vare sin intelligens än om någon skulle göra det på grund utav sin skönhet, Bara för att man objektivt kan mäta intelligens?

Det må vara lite jantelags varning i mitt resonemang men jag försöker bara förstå hur du tänker, vill inte vara otrevlig.
Senast redigerad av dedicated 2010-11-30 kl. 11:57.
Citera
2010-11-30, 22:38
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Jag "föddes" inte med ett välutvecklat intellekt. Jag var tvungen att jobba för det.
Jag vet inte riktigt vad du menar med välutvecklat intellekt, men intelligens tror jag att man föds med. Att arbeta med och att utveckla sådant som man sedan födseln fått bra förutsättningar för är vad jag pratade om. Det är lite som att ett lejon skulle slå sig för bröstet för att det jagade gaseller. Eller en gasell som slår sig för bröstet för att han tränat på att äta gräs hela sitt liv. En gasell som jagar lejon däremot... då kan man börja prata om utmaningar.

Citat:
Jag är likgiltigt inställd till eventuell uppmärksamhet jag får för min intelligens. Jag vet redan själv att jag är intelligent, således finns det ingen anledning att bli påverkad av andras bedömning.
Samtidigt påtalar du det väldigt ofta.

Citat:
Oavsett vilket så har du fel när du använder mig som ett exempel.
Okej.
Citera
2010-11-30, 23:52
Medlem
Folk verkar ta för givet att snygga (i synnerhet tjejer) är dummare än andra. Oerhört frustrerande.

Dessutom medför det ofta problem på fester när mindre snygga tjejer beter sig allmänt otrevligt om de blir avundsjuka.

Ser inga större fördelar med att vara snygg egentligen. Andra får uppfattningen av att man är korkad och slampig.
Citera
2010-12-06, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JudasHitlerGandhi
Nej i det är inte alls lättare att vara snygg, snygga människor har mycket högre krav på sig att prestera, måste vara skönare att vara ful och bara skita i allting.

SANT

jag hade gärna varit en 5a och lycklig än en 8a och olycklig

jag har svårt att ha killkompisar
jag hatar första gången jag ska ha sex med någon ny då jag bara funderar på om jag duger naken för killen. Jag får så mkt krav av alla komplimanger jag får när jag har kläderna på att jag blir så rädd att göra killen besviken när de åker av.
folk blir alltid lika förvånade över att jag kan vara så omtänksam och känslosam
folk tar inte mina problem på allvar utan jag borde ju vara lycklig som inte har problem med att få killar.
många tjejkompisar har varit elaka mot mig
pojkvänners kompisar stöter på mig
jag har höga krav på att vara glad och lycklig men folk ska bara veta hur ofta jag tänker på att få komma bort från livet. många verkar tro att ju snyggare desto lyckligare är du.

hade gärna bytt liv med en medelmåttig tjej som var lycklig. Tycker 5 poängare ser så glada ut. De av mina kompisar som varit deprimerade har varit de snygga.

visst finns fördelar också men jag tycker nackdelarna överväger
Citera
2010-12-06, 01:01
Medlem
Jag vet att jag inte är någon 10a, så istället för att satsa på utseendet så har jag satsat på min personlighet och jag kan faktiskt säga att jag har kommit långt i livet tack vare min personlighet. Det och att vara smart har hjälpt mig i livet.
Citera
2010-12-06, 01:15
Medlem
karamazows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconflott
Folk verkar ta för givet att snygga (i synnerhet tjejer) är dummare än andra. Oerhört frustrerande.

Ser inga större fördelar med att vara snygg egentligen. Andra får uppfattningen av att man är korkad och slampig.

Hmm, hur svårt ska det behöva vara att "koda av" en människa, man som kvinna, utan att ta hänsyn till det fysiska och genetiskt betingade "utseendet"? De flesta har förmågan till detta och om nu fallet är så att någon är såväl attraktiv, intelligent och med en utstrålning som speglar ett självkänslolugn, är det inte då de gröna ögonen som är problemet? Vad gäller en persons "snygghet" kan det vara förrädiskt att ställa konsensusdiagnos på Agneta Sjödin-typer då det är ett vitt spektrum hur hon uppfattas av män vg attraktion.

Snygga/vackra människor har möjligen mer att bevisa innan de når fram till andra vg djup/ytlighet, allmänbildning/zero split-vision men om det nu är så att man/du blir betraktad som bimboindivid oavsett så är det bara att lyfta på hatten, stänga dörren och gå vidare till nästa livshändelse.
Citera
2010-12-06, 01:26
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Jag vet inte riktigt vad du menar med välutvecklat intellekt, men intelligens tror jag att man föds med.

Kristna "tror" även att Gud finns och håller människan om ryggen. Nu är det dock så att tro är subjektivt och inte alltid förenligt med verkligheten...
Citera
2010-12-06, 09:23
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Nej ditt uttalande håller inte.

Intelligens finns det mer objektiva och vetenskapliga mätningar på. Du kan sakligt och koncist mäta kognitiv förmåga, logisk förmåga, allmänt kunnande och det utan ramla in på i grunden subjektiva bedömningar.

När det kommer till utseende finns dock enbart subjektivitet...
Hördu mr. vetenskaplig, intelligent och intellektuell, har du missat att bland annat ansiktssymmetri och andra objektiva egenskaper ligger till grund för vad som anses vara attraktivt?

Ja, det finns en hel massa subjektiva bedömningar som folk gör kring utseenden men det finns också en hel del objektiva faktorer.
Citera
2010-12-06, 10:02
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Hördu mr. vetenskaplig, intelligent och intellektuell, har du missat att bland annat ansiktssymmetri och andra objektiva egenskaper ligger till grund för vad som anses vara attraktivt?

Ja, det finns en hel massa subjektiva bedömningar som folk gör kring utseenden men det finns också en hel del objektiva faktorer.

Det spelar ingen roll i slutända då mänsklig attraktion har alldeles för mycket att göra med psykologiska faktorer som per definition är oförutsägbara.

Symmetri kanske går att applicera på fjärilar och olika insektsarter som objektiva faktorer i deras attraktion, men människor är betydligt jobbigare att etablera något konkret och allmängiltig i den frågan. I synnerhet när man blandar in komplicerade fetischer som olika individer har (fjärilar uppvisar inga tecken på att ha fetischer eftersom att deras nervsystem är så pass primitivt och enkelt, människors nervsystem är mer komplext och vi har bevisligen fetischer som kan handla om allt möjligt)

Så oavsett om en stor andel ur en testgrupp finner ansiktssymmetri vara tilltalande så säger inte det ett skvatt om hela arten eller om att skönhet skulle kunna klassas på ett objektivt sätt. Sorry...
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2010-12-06 kl. 10:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in