2010-11-19, 22:44
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaraja
Lättare inom vissa fält naturligtvis. På partnermarknaden exempelvis. Att man skulle vara lyckligare än andra tror jag dock inte.

Lycka var inte relevant för min reflektion. Jag reflekterade över svårigheterna i att överleva och få sin vilja fram.

Citat:
Men socialt sett dras folk i högre grad till de snygga och populära än de average, säger jag utan att empiriskt slå fast detta.

Jobbmarknaden som någon snackade om verkar det också fördelaktigt att vara snygg inom.

Men låt snyggingarna uttala sig istället, de lär väl veta. Snyggingar, har ni det lättare i livet?

Problemet med folk som ser sig som "snyggingar" är att deras självbild inte säger något om deras egentliga utseende i realiteten utan mer om deras ego.

Jag har blivit kallad snygg åtskilliga gånger. Dock har jag aldrig sett det som en befogad anledning till att se mig själv som en "snygging". Det har jag för hög intelligens och respekt inför relativiteten för att göra.
Citera
2010-11-19, 22:55
Medlem
Witticisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Problemet med folk som ser sig som "snyggingar" är att deras självbild inte säger något om deras egentliga utseende i realiteten utan mer om deras ego.

Jag har blivit kallad snygg åtskilliga gånger. Dock har jag aldrig sett det som en befogad anledning till att se mig själv som en "snygging". Det har jag för hög intelligens och respekt inför relativiteten för att göra.

Njäe.. Det finns väl egentligen inget bra sätt att veta om man är snygg eller inte.
Citera
2010-11-19, 23:24
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witticism
Njäe.. Det finns väl egentligen inget bra sätt att veta om man är snygg eller inte.

Exakt.

Men för folk som har svårt att tolka verkligheten så finns det ett mer eller mindre pressande behov av att kunna avgöra detta på ett sätt som inte kan ifrågasättas.

En relativ verklighet är tydligen ganska jobbig för många att acceptera. Förvisso finns det förstås en objektiv sådan också. Dock handlar den inte om abstrakta koncept om att någon skulle vara "snygg" eller "ful". Sånt existerar endast i våra huvuden och inte utanför dem.
Citera
2010-11-19, 23:35
Medlem
Witticisms avatar
Citat:
Exakt.

Men för folk som har svårt att tolka verkligheten så finns det ett mer eller mindre pressande behov av att kunna avgöra detta på ett sätt som inte kan ifrågasättas.

En relativ verklighet är tydligen ganska jobbig för många att acceptera. Förvisso finns det förstås en objektiv sådan också. Dock handlar den inte om abstrakta koncept om att någon skulle vara "snygg" eller "ful". Sånt existerar endast i våra huvuden och inte utanför dem.

Jo, jag har också gärna velat få "bevis" på att jag är snygg. Ett tag så tyckte jag att det var väldigt viktigt... Jag hade helst velat få något slags statligt, allmängiltigt intyg på att jag faktiskt var snygg, så kan ingen komma och säga någonting annat sen, så kan jag strunta i det och koncentrera mig på att leva istället... Men sådana statliga intyg finns ju inte. Jag funderade på att försöka bli fotomodell, för fotomodeller måste ju vara snygga... Men alla fotomodeller är ju faktiskt inte det ändå och man hör ändå folk sitta och bläddra i tidningar och säga "ha, vad ful hon var!"... Så det hjälper väl inte det heller. Och hur många människor ska tala om för en att man är vacker för att det ska bli sanning? Nej... Sanningen är subjektiv och det är nog bäst att bara skita i det och vara nöjd med att man ser ut som man gör. Om andra sedan uppskattar ens utseende så är det naturligtvis trevligt.

Vi har ju dock ett skönhetsideal i vårt samhälle, och en del människor ligger ju närmare det skönhetsidealet än andra. Liknar man alltså skönhetsidealet så tycker nog många att man i alla fall inte är ful.
Citera
2010-11-19, 23:43
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Vi har ju dock ett skönhetsideal i vårt samhälle, och en del människor ligger ju närmare det skönhetsidealet än andra. Liknar man alltså skönhetsidealet så tycker nog många att man i alla fall inte är ful.

Yup.

Skönhetsideal har dock fluktuerat historiskt sett. De varierar också beroende på kultur. Således finns det ju inga skönhetsideal som kan fungera som en allmängiltig konstant till att mäta "objektiv skönhet" med.

Vilket alltså gör att om nu eventuella personer anser att en människa är estetiskt tilltalande p.g.a "skönhetsideal" så handlar det egentligen om en form av socialt sammanträffande än objektiv skönhet.
Citera
2010-11-19, 23:53
Medlem
Witticisms avatar
Citat:
Yup.

Skönhetsideal har dock fluktuerat historiskt sett. De varierar också beroende på kultur. Således finns det ju inga skönhetsideal som kan fungera som en allmängiltig konstant till att mäta "objektiv skönhet" med.

Vilket alltså gör att om nu eventuella personer anser att en människa är estetiskt tilltalande p.g.a "skönhetsideal" så handlar det egentligen om en form av socialt sammanträffande än objektiv skönhet.

Yes. Men det är väl alltså detta folk menar när de skriver/talar om "snygga människor". Det vill säga folk som liknar vår tid och kulturs skönhetsideal. På så vis blir ju begreppet "snygg" ändå relativt objektivt.
Citera
2010-11-20, 00:06
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Yes. Men det är väl alltså detta folk menar när de skriver/talar om "snygga människor". Det vill säga folk som liknar vår tid och kulturs skönhetsideal. På så vis blir ju begreppet "snygg" ändå relativt objektivt.

Nej det vill jag inte påstå att det blir. Och i majoriteten av fallen så har folk som gör såna konstateranden aldrig tänkt så långt. I deras små och okultiverade sinnen så är "snygghet" lika objektivt mätbart som avstånd eller massa.
Citera
2010-11-20, 00:10
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haringetliv
Ett fördelaktigt utseende hänger ihop med lusten att vara social också, då man får bättre respons från människor. Folk dyrkar snygga mer okritiskt då de tror att bara för att personen har ett fint skal så har han/hon även en fin insida. De tränger liksom undan möjligheten att det hela bara är en illusion, att personen i fråga är skenfager.

Att vara snygg ger inte bara fördelar på dejting- och jobbplanet. Även att skaffa vänner blir lättare(!!!!). Jag brukar säga att folk umgås som de ser ut. Det är i stort sett aldrig jag ser ett tjejgäng tex, där 2 st är heta och 2 skabbiga.

Har du turen i genlotteriet, utseendemässigt sätt, så får du skjuts på ett guldfat genom livet.

Jag råkar ha kompetens med inte utseendet (blev helt skallig vid 19 års ålder). Detta gör att även blåsa fjortisar har förtur gentemot mig när jag söker jobb. Så illa är det faktiskt!
Kanske lite OT, men rakar du huvudet eller låter du det vara lite sådär småskalligt? Man har ju faktiskt visat att skalliga personer utstrålar förtroende, så om du jobbar inom bankväsendet eller när du ska söka lite mer seriösa jobb så kanske det här gagnar dig istället. Försök dra nytta av ditt utseende istället. Jobba lite mer på den där stabil och förtroendeingivande-imagen.
Citera
2010-11-20, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Kanske lite OT, men rakar du huvudet eller låter du det vara lite sådär småskalligt? Man har ju faktiskt visat att skalliga personer utstrålar förtroende, så om du jobbar inom bankväsendet eller när du ska söka lite mer seriösa jobb så kanske det här gagnar dig istället. Försök dra nytta av ditt utseende istället. Jobba lite mer på den där stabil och förtroendeingivande-imagen.

Självklart rakar jag huvudet. Enda alternativt i denna sits. Tränar gör jag också för att försöka kompensera. 185 lång.

Jag förstår hur du menar. Jag har märkt att jag skrämmer jag bort en hel del människor med mitt 7Elevenrånar-utseende. Jag har svårt att få okvalificerade säljarjobb, även om det kan finnas ett samband med mitt hyfsat sköra självförtroende (även om det i sig har kopplingar till hur folk bemöter min utsida) .Å andra sidan har jag märkt att folk tenderar att vända sig till mig när det stormar lite så att säga. Jag har fått kommentaren förut att jag utstrålar just det.
Citera
2010-11-20, 00:39
Bannlyst
Citat:
Lycka var inte relevant för min reflektion. Jag reflekterade över svårigheterna i att överleva och få sin vilja fram.

Nej, men jag får väl skriva vad jag tycker eller?
Citera
2010-11-20, 01:00
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Nej, men jag får väl skriva vad jag tycker eller?

Har jag försökt stoppa dig?
Citera
2010-11-20, 01:02
Bannlyst
Citat:
Har jag försökt stoppa dig?

Nej, men jag gillar inte dryyyga inlägg. sådeså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in