Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Exakt.
Men för folk som har svårt att tolka verkligheten så finns det ett mer eller mindre pressande behov av att kunna avgöra detta på ett sätt som inte kan ifrågasättas.
En relativ verklighet är tydligen ganska jobbig för många att acceptera. Förvisso finns det förstås en objektiv sådan också. Dock handlar den inte om abstrakta koncept om att någon skulle vara "snygg" eller "ful". Sånt existerar endast i våra huvuden och inte utanför dem.
Jo, jag har också gärna velat få "bevis" på att jag är snygg. Ett tag så tyckte jag att det var väldigt viktigt... Jag hade helst velat få något slags statligt, allmängiltigt intyg på att jag faktiskt var snygg, så kan ingen komma och säga någonting annat sen, så kan jag strunta i det och koncentrera mig på att leva istället... Men sådana statliga intyg finns ju inte. Jag funderade på att försöka bli fotomodell, för fotomodeller måste ju vara snygga... Men alla fotomodeller är ju faktiskt inte det ändå och man hör ändå folk sitta och bläddra i tidningar och säga "ha, vad ful hon var!"... Så det hjälper väl inte det heller. Och hur många människor ska tala om för en att man är vacker för att det ska bli sanning? Nej... Sanningen är subjektiv och det är nog bäst att bara skita i det och vara nöjd med att man ser ut som man gör. Om andra sedan uppskattar ens utseende så är det naturligtvis trevligt.
Vi har ju dock ett skönhetsideal i vårt samhälle, och en del människor ligger ju närmare det skönhetsidealet än andra. Liknar man alltså skönhetsidealet så tycker nog många att man i alla fall inte är ful.