2010-10-25, 22:49
Medlem
Här är ett begrepp jag inte hittar en förklaring till: Diskursetik

Vad är det för något?

(Det står ingenting på wikipedia och ytterst lite på NE.)

Fråga 2:

Vad innebär kritisk medvetenhet?
Senast redigerad av Mandelmusen 2010-10-25 kl. 22:52.
Citera
2010-10-25, 22:53
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Här är ett begrepp jag inte hittar en förklaring till: Diskursetik

Vad är det för något?

(Det står ingenting på wikipedia och ytterst lite på NE.)

Fråga 2:

Vad innebär kritisk medvetenhet?
Första träffen på Google: Diskursetiken, som är en del av dygdetiken, bygger på en dialogbaserad diskussion där alla har rätt att delta och där principen om lika värde beaktas. Den garderar folks rätt att bestämma över sina egna liv. För att möjliggöra detta är öppenhet en förutsättning och maktfaktorerna i samtalet måste undanröjas. Diskursetiken står i motsättning till varje form av paternalism, där någon i kraft av sin formella auktoritet eller sin överlägsna kunskap fattar beslut som de andra inblandade parterna inte blir tillräckligt informerade om eller inte ges rätt att göra någonting åt (Henriksen & Vetlesen, 2001).
Citera
2010-10-25, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Första träffen på Google: Diskursetiken, som är en del av dygdetiken, bygger på en dialogbaserad diskussion där alla har rätt att delta och där principen om lika värde beaktas. Den garderar folks rätt att bestämma över sina egna liv. För att möjliggöra detta är öppenhet en förutsättning och maktfaktorerna i samtalet måste undanröjas. Diskursetiken står i motsättning till varje form av paternalism, där någon i kraft av sin formella auktoritet eller sin överlägsna kunskap fattar beslut som de andra inblandade parterna inte blir tillräckligt informerade om eller inte ges rätt att göra någonting åt (Henriksen & Vetlesen, 2001).

Va fan, jag googlade det också och jag hittade bara massa trams. Men tack för hjälpen!
Citera
2010-10-25, 23:29
Medlem
nästa begrepp jag behöver få definierat är kritisk medvetenhet

Det hittar jag inte på google
Citera
2010-10-25, 23:42
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
nästa begrepp jag behöver få definierat är kritisk medvetenhet ...
Exemplevis:
Vilja och förmåga att genomskåda sliriga partsinlagor i politisk propaganda och reklam.
Citera
2010-10-25, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Exemplevis:
Vilja och förmåga att genomskåda sliriga partsinlagor i politisk propaganda och reklam.

Tanken är dock att denna term ska förekomma i ett didaktiskt sammanhang. Det ska ha någonting med inlärning eller kunskapsförmedling att göra.
Citera
2010-10-26, 00:01
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
... Tanken är dock att denna term ska förekomma i ett didaktiskt sammanhang. Det ska ha någonting med inlärning eller kunskapsförmedling att göra.
Länken kan finns när skolböcker i historia driver exempelvis nationalistiska teser. Det är inte så länge sedan skolböckerna i historia hävdade tesen att Gustav II Adolf förde ett rättfärdigt krig i Tyskland på 1600-talet. I dag när sponsorer distribuerar »undervisningsmaterial« till skolorna vore det ett minimum att skolan stimulerar till kritisk medvetenhet gentemot undervisningsmaterialet – och naturligtvis gentemot Molnet på Internet.
Citera
2010-10-26, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Länken kan finns när skolböcker i historia driver exempelvis nationalistiska teser. Det är inte så länge sedan skolböckerna i historia hävdade tesen att Gustav II Adolf förde ett rättfärdigt krig i Tyskland på 1600-talet. I dag när sponsorer distribuerar »undervisningsmaterial« till skolorna vore det ett minimum att skolan stimulerar till kritisk medvetenhet gentemot undervisningsmaterialet – och naturligtvis gentemot Molnet på Internet.

Det låter som ett gott resonemang.
Citera
2010-10-27, 16:39
Moderator
Hamilkars avatar
Tråd utbruten ur Språkakuten för vidare flytt till Filosofi, där det torde finnas mer expertis om de begrepp som TS vill ha förklarade.

Språk -► Filosofi.

/Mod.
Senast redigerad av Hamilkar 2010-10-27 kl. 16:49.
Citera
2010-10-27, 16:54
Medlem
Tack för flytten Moderator!

Jag behöver främst hjälp med att bena ut begreppet:

Kritisk Medvetenhet

Det ska ha någonting att göra med kunskap, inlärning, didaktik osv.

Vårt uppdrag är att hitta en definition av begreppet och sätta in det i ett konkret undervisningssammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in