2012-10-18, 13:14
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ett inrikespolitiskt ställningstagande. Michael Sohlman, som verkar ligga bakom ställningstagandet, är en före detta socialdemokratisk politiker och det lär ha påverkat hans åsikter. För ett par år sedan gav han följande motivering:

Hade man helt tagit avstånd från Vänsterpartiet Kommunisterna och inte bjudit in kommunisten Lars Ohly då hade man haft någon trovärdighet.

Knappast att Nobels testamente förespråkar att politik ska drivas i hans namn.

Precis som när företaget Nordnet (som även dom har flera av det utvalda mer värda folket i styrelsen) hatade och drev kampanj mot Sverigedemokraterna så kommer det slå tillbaka. Nu skyller man det agerandet på ett par personer, det kommer nobelkommitten sinom tid också att göra.

Finns det någon fler man vet än Michael Sohlman som ligger bakom detta beslut?
Citera
2012-10-18, 22:19
Medlem
JosefSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Den dag de tvingas bjuda honom - nar SD blir stora nog - sa hoppas jag han stannar hemma. Jag skulle aldrig ga pa en fest dar jag vet att jag egentligen inte ar valkommen.

Den dagen kommer. Var så säker.

Då bör givetvis SD och Åkesson tacka nej. Nobelstiftelsen har målat in sig i ett hörn och tagit en fight dom är dömda att förlora.
Nobelstiftelsen behandling av Åkesson ger möjligtvis interna ryggdunkar bland dessa PK stofilerna. Men hos "vanligt" folk där SD snart kommer att nå 10-15 procent så väcker det bara vrede.

Häpnadsväckande nog så är det somliga inom svensk media som tycks förstå som Robert Sundberg på Dala-Demokraten. http://www.dalademokraten.se/Opinion--Kultur/Ledare/2012/10/17/Fel-att-porta-Jimmie-Akesson/
Givetvis med en syrlig mästrande PK underton, men ändå.

Oavsett vilket så gör Nobelstiftelsen oss Sverigevänner en stor jävla tjänst med sitt dåraktiga beslut att inte bjuda Åkesson. Det ska vi vara djupt tacksamma för.
Citera
2012-10-18, 23:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvensson
Den dagen kommer. Var så säker.

Då bör givetvis SD och Åkesson tacka nej. Nobelstiftelsen har målat in sig i ett hörn och tagit en fight dom är dömda att förlora.
Nobelstiftelsen behandling av Åkesson ger möjligtvis interna ryggdunkar bland dessa PK stofilerna. Men hos "vanligt" folk där SD snart kommer att nå 10-15 procent så väcker det bara vrede.

Häpnadsväckande nog så är det somliga inom svensk media som tycks förstå som Robert Sundberg på Dala-Demokraten. http://www.dalademokraten.se/Opinion--Kultur/Ledare/2012/10/17/Fel-att-porta-Jimmie-Akesson/
Givetvis med en syrlig mästrande PK underton, men ändå.

Oavsett vilket så gör Nobelstiftelsen oss Sverigevänner en stor jävla tjänst med sitt dåraktiga beslut att inte bjuda Åkesson. Det ska vi vara djupt tacksamma för.

Du har fel på alla sätt. Till att börja med väcker inte en utebliven inbjudan "vrede", det sparar vi väl för sådant som terrorbombningar i juletid eller massmord på sommarläger? Möjligen kan mycket principiella personer irritera sig en smula på inkonsekvensen att utesluta JÅ, om man nu inte tycker att det är betydelselöst eller t o m bra. Vrede är något som enbart personer utan sinne för proportioner kan känna för en sådan här sak. (Samma sak inträffar då vissa vänstersympatisörer "känner vrede" inför privata alternativ i vården, bara som exempel.)

Sedan skall naturligtvis JÅ (eller vem som nu kan vara aktuell), när inbjudan väl kommer, gå på Nobelfesten som alla andra inbjudna, om man nu inte vill visa att Sohlman hade rätt hela tiden.
Citera
2012-10-19, 00:29
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sedan skall naturligtvis JÅ (eller vem som nu kan vara aktuell), när inbjudan väl kommer, gå på Nobelfesten som alla andra inbjudna, om man nu inte vill visa att Sohlman hade rätt hela tiden.
Hur skulle det visa att Sohlman hade ratt?

Nobelstiftelsen har nobbat Akesson pa de tva grunderna att det ar en privat fest och att de saledes inte ar skyldiga att bjuda in samt att SD:s varderingar inte ar forenliga med Nobels testamentes anda. Varken den privata karaktaren pa festen eller testamentet kommer att andras. Den dagen de bjuder in sa ar det Nobelstiftelsen som visar for alla att de hade fel och huruvida Akesson accepterar inbjudan har inget med den saken att gora.

Akesson bor stanna hemma forsavitt inbjudan inte kommer med en rejal ursakt och lampligt underdanigt mea culpa-rabblande, dvs att Nobelstiftelsen ger SD och Akesson legitimitet. Gar han dit pa nader ser han och SD bara svaga ut.
Citera
2012-10-19, 09:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Nobelstiftelsen har nobbat Akesson pa de tva grunderna att det ar en privat fest och att de saledes inte ar skyldiga att bjuda in samt att SD:s varderingar inte ar forenliga med Nobels testamentes anda. Varken den privata karaktaren pa festen eller testamentet kommer att andras. Den dagen de bjuder in sa ar det Nobelstiftelsen som visar for alla att de hade fel och huruvida Akesson accepterar inbjudan har inget med den saken att gora.

Akesson bor stanna hemma forsavitt inbjudan inte kommer med en rejal ursakt och lampligt underdanigt mea culpa-rabblande, dvs att Nobelstiftelsen ger SD och Akesson legitimitet. Gar han dit pa nader ser han och SD bara svaga ut.

Du har rätt till din åsikt, givetvis.

Min är att en partiledare som av någon sorts personlig prestige inte tar emot möjligheten att synas och verka i de sammanhang där folkvalda politiker bör synas gör ett misstag och sviker sina väljare. Det kan finnas ett symbolvärde i att "inte gå", men det är helt annorlunda än symbolvärdet att "inte bli bjuden".

Sd och Åkesson är för övrigt "svaga" ur de flesta realpolitiska synvinklar.
Citera
2012-10-20, 14:08
Bannlyst
Citat:

Du tar väl inte tramset med Nobels testamente på allvar? Testamentet talar inget alls om vilka som kan bli bjudna, och SD har aldrig ens kommenterat testamenetet.
Citera
2012-10-20, 19:13
Medlem
Spy-Xs avatar
Nobelstiftelsen är fria att bjuda vilka de vill. Men eftersom de agerar i enlighet med privata intressen så bör de givetvis debiteras för den enorma polisinsats som nobelfestligheterna innebär, precis som fotbollsarrangörer debiteras. Man bör också debitera nobelstiftelsen marknadsmässig hyra för lokaler osv.
Citera
2012-10-20, 21:25
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Den dag de tvingas bjuda honom - när SD blir stora nog - så hoppas jag han stannar hemma. Jag skulle aldrig gå på en fest där jag vet att jag egentligen inte är välkommen.

Han får väl visa släkttavlan för de gamla stötarna, och klargöra anledningen till att han är så mörkhårig och ser så förbaskat osvensk ut. Vem vet, det kanske finns lite Stor-Tyska fältherregener i den gode SD-ledaren. Vi vet åtminstone att SD inte för någon raspolitik, så anledningen till att Åkesson är utfrusen måste sökas i någon annan förklaringsmodell.
Citera
2012-10-21, 00:43
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Den dag de tvingas bjuda honom - nar SD blir stora nog - sa hoppas jag han stannar hemma. Jag skulle aldrig ga pa en fest dar jag vet att jag egentligen inte ar valkommen.

Att Fredspriset utdelades till "EU" är väl skäl nog att stanna hemma. OM Åkesson skulle bemöda sig att kritisera utnämningen istället för at böla över att inte vara inbjuden skulle han tagit ett steg i rätt riktning.
Citera
2012-10-21, 04:52
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillor
Du tar väl inte tramset med Nobels testamente på allvar? Testamentet talar inget alls om vilka som kan bli bjudna, och SD har aldrig ens kommenterat testamenetet.
Jag skrev att det ar nobelstiftelsen som hanvisar till testamentet, inget annat.
Citera
2012-10-21, 08:53
Bannlyst
Citat:
Jag skrev att det ar nobelstiftelsen som hanvisar till testamentet, inget annat.

Ok, men då spelar det ju in att "tolikingen" är en nödlögn.
Citera
2012-10-21, 14:35
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spy-X
Nobelstiftelsen är fria att bjuda vilka de vill. Men eftersom de agerar i enlighet med privata intressen så bör de givetvis debiteras för den enorma polisinsats som nobelfestligheterna innebär, precis som fotbollsarrangörer debiteras. Man bör också debitera nobelstiftelsen marknadsmässig hyra för lokaler osv.

Jo det vore någonting att fråga ansvariga om..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in