• 2
  • 3
2010-10-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
FS20 roterar ner nu i december. Jag tror att hela vägen upp till FS22 kommer att bestå av frivilliga, mestadels civila. Kanske även FS23. Med tanke på att första kullen GMU påbörjar utbildning i januari, och FS21 roterar ner i juni nästa år så blir det lite tight att hinna befattningsutbilda under enbart 2 månader för de som gjort GMU. Nästa förband roterar ner efter i december nästa år, vilket ger lite knappt med tid för det förband som utbildas enligt det nya systemet att hinna bli färdigt till FS22...

Jag tror mig ha läst att det kommer fortgå som i nuläget till FS23, för att ge en ordentlig övergångsperiod innan förbanden ska stå insatsberedda och redo att rotera.

EDIT: Enligt länk i tidigare inlägg kommer förfarande fortgå som vanligt till och med FS22 med skillnaden att anställd personal har prioritet.

K3 ansvarar för FS22 och har det förmodligen mest samtränade kompaniet i FM. De utgjorde IA09, fortsätter in i NBG och kommer sedan rotera ner till Afghanistan, andra NBG delar kommer fylla upp, så de förbandet kommer inte bestå av "civila"

Samma gäller för FS23, de är NBG delar som bemannar, bland annat P4 Lätta skytte kommer bemanna skyttekompaniet.
Citera
2010-10-30, 18:51
Medlem
kmrdzs avatar
Tack för info. Vilken anställningsform har soldaterna i K3s kompani du pratar om, ifall de varit aktiva såpass länge?
Citera
2010-10-31, 02:41
Medlem
Herr Lindholms avatar
Så man kan alltså inte vara där som privat säkerhetsbolagsenmansfirma?
Citera
2010-10-31, 08:20
Medlem
loserlasses avatar
Plugga till sjuksköterska/läkare det behövs alltid i Afghanistan.
Citera
2010-10-31, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Tips: Gå med i Hemvärnet-Ungdom samtidigt som du fortsätter träna och söker in till GMU.

Kontratips : Gör för fan inte det. Av alla jag känner som rekryterar sina grupper (dvs specofficerare) , så går det fetbort om det är hemvärnsnisse i pappret.
Rätt meriter och referenser är det som syns. Gör ett bra jobb så har du kanske möjlighet att hänga på.

Som sagt, 2012 jan börjar iaf skyttet sätta ihop sina plutoner på P7, kämpa igenom GMU och sök!
Citera
2010-11-01, 14:06
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mardan!
Kontratips : Gör för fan inte det. Av alla jag känner som rekryterar sina grupper (dvs specofficerare) , så går det fetbort om det är hemvärnsnisse i pappret.
Rätt meriter och referenser är det som syns. Gör ett bra jobb så har du kanske möjlighet att hänga på.

Som sagt, 2012 jan börjar iaf skyttet sätta ihop sina plutoner på P7, kämpa igenom GMU och sök!

Hur kan det vara sämre att varit med i Hemvärnet jämfört med en svensson som super varje helg istället?
Citera
2010-11-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Hur kan det vara sämre att varit med i Hemvärnet jämfört med en svensson som super varje helg istället?

Självklart så befinner sig den som varit i hemvärnet i en bättre kunskapsnivå. Det säger jag inget om, däremot så klingar ordet hemvärnet inget bra i "vanliga" försvarets öron. Tyvärr.
Citera
2010-11-01, 22:32
Medlem
Morvalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mardan!

Struntsnack!

Jag skall själv med FS21 och jag är med i hemvärnet (vad jag gör där vet jag inte riktigt än dock )
Tror inte någon seriös chef skulle välja bort en sökande bara för att han är med i HV.
Citera
2010-11-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morvalion
Struntsnack!

Jag skall själv med FS21 och jag är med i hemvärnet (vad jag gör där vet jag inte riktigt än dock )
Tror inte någon seriös chef skulle välja bort en sökande bara för att han är med i HV.

Tror och tror , jag vet att rekryterare gör det. Sen att alla inte gör det är väl självklart.
Citera
2012-01-06, 23:53
Medlem
lycka till ! Jag ligger i hårdträning nu för att vara iform tills jag söker gmu i slutet på 2013
Citera
2012-01-07, 02:10
Medlem
REALINs avatar
Om man är officer material, blir man en sämre soldat för att man går med i hemvärnet en tid?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in