2010-10-26, 23:28
Medlem
Jag vill ha det tyst där jag bor. Jag vet att man nästan överallt utsätts för störande ljud. I detta fall vill jag bo någorlunda centralt, i typ vanlig bostadsrätt. Målet är att finna ett tyst boende - tyst både nu och senare - där jag inte hör andra och där andra inte hör mig.

Vad kan störa?
- steg, dörrar, kranar/duschar
- fläktar, uppvärmningsanordningar
- trafik, flygfält, järnvägar
- musik, tv, radio
- prat, skrik, barn
- aktiviteter typ bollande, hoppande
- hundar, andra djur (hackspettar, måsar, insekter, tuppar osv)

Har jag missat nåt väsentligt? (OM jag skulle greja allt ovanstående, så vill jag ju inte att det faller på nåt jag inte tänkt på.)

Några tips på vad man ska tänka på? (Stabila golv, väggar och dörrar? Treglasfönster? Osv...?)
Citera
2010-10-26, 23:30
Medlem
d0pefishs avatar
Med dina krav så får det bli en ensamstående villa. Blir svårt att få det helt tyst i en lägenhet
Citera
2010-10-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d0pefish
Med dina krav så får det bli en ensamstående villa. Blir svårt att få det helt tyst i en lägenhet

Jo, tanken har slagit mig. Fast jag är rätt lat och ohändig, och en villa kräver ju en hel del, så därför går nog den bort.

Jag har även räknat ut att grannar i 45-65-årsåldern torde vara rätt idealt. Är de äldre är de säkert tystlåtna, men då bör de vara vitala så att de inte snart riskerar ersättas av festlystna ungdomar).

Jag funderar i denna tråd nog mest på hur man kan tänka. Typ vad som brukar lösa sig (vissa saker vänjer man sig kanske vid). Eller saker som kan komma som obehagliga överraskningar.
Citera
2010-10-27, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jo, tanken har slagit mig. Fast jag är rätt lat och ohändig, och en villa kräver ju en hel del, så därför går nog den bort.

Jag har även räknat ut att grannar i 45-65-årsåldern torde vara rätt idealt. Är de äldre är de säkert tystlåtna, men då bör de vara vitala så att de inte snart riskerar ersättas av festlystna ungdomar).

Jag funderar i denna tråd nog mest på hur man kan tänka. Typ vad som brukar lösa sig (vissa saker vänjer man sig kanske vid). Eller saker som kan komma som obehagliga överraskningar.

Om du verkligen inte vill bli störd/störa andra så får du nog ljuddämpa din lägenhet rejält. Du kommer tappa takhöjd och rummen blir något mindre, men du kan nog få det att bli rätt så tyst.
Citera
2010-10-27, 12:29
Medlem
Snurrens avatar
Den billigaste och förmodligen enklaste lösningen är nog att skaffa formgjutna öronproppar. Det går inte att komma ifrån ljud i ett flerbostadshus.
Citera
2010-10-27, 13:48
Medlem
Codens avatar
Kan rekommendera att flytta till ett hus där alla grannar är pensionärer, det funkade för mig.

Bor högst upp i huset och har således grannar på tre håll, höger, vänster samt under.
Samtliga dessa tre lgh är bebodda av antingen ensamma pensionärsdamer eller ett pensionärspar och de är tysta som små möss. Jag är ingen högljudd människa men jag är garanterat den mest ljudframkallande i mitt trapphus.

Det enda som stör är att det är så tyst i huset att när granngubben går upp mitt i natten för att ta sin prostatapissning så skvalar det så pass att det låter som han står bredvid min säng och urinerar
Citera
2010-10-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos

I så fall föreslår jag en relativt ny lägenhet. Min nuvarande byggdes 2009 och min förra byggdes 2001, och båda är väldigt väl ljudisolerade. Jag har nästan aldrig hört några ljud från grannar, undantaget är när grannen ovanför tappar något i golvet eller så, men det hörs knappast varje dag.

Jag skulle tro att dagens byggnormer ställer ganska höga krav på hur ljudisolerade lägenheterna måste vara, och att detta är anledningen till att moderna lägenheter är så tysta.

Att jag dessutom bor ett par hundra meter från en av landets mest trafikerade motorvägar samt dessutom under inflygningsbanan till en av Stockholms flygplatser märks inte alls inomhus. Utomhus märks det förvisso, men inte så att jag störs av det.
Citera
2010-10-27, 17:33
Medlem
Snurrens avatar
Du kan ju rent generellt akta dig för 1940-talshus, dom brukar vara uselt isolerade. Riktigt gamla hus från 1800-talet har ofta bra ljudisolering mellan väggar, men inte genom golven. Själv bor jag i ett hus från 1991 och hör väldigt få ljud från grannarna. Det jag hör är hissen, när grannen drar upp rullgardinen (jag har minsann järnkoll på hans sovvanor ) så hör jag ibland en tvättmaskin som centrifugerar. OK, när grannfamiljens föräldrar var borta på landet i somras så hade tonårsdottern fest varje kväll, och det hördes kan jag säga. Men det var lite gulligt, fjortisen spelade Abba och andra "oldies but goodies".

När det gäller ljuddämpande inredning så är det nog mest så att du vill att dina grannar ska ha det, dom får gärna ha heltäckningsmattor och tjocka sammetsgardiner. Så kan jag rapportera att jag har en digitalbox i sovrummet som susar rätt mycket. Tvärtom mot att vara störande så lägger det ljudet sig som en dämpande matta och jag sover bra till suset. Samma sak har jag erfarit när jag har haft en fläkt på. D v s dom första nätterna störs jag av det, men sedan vänjer sig hjärnan och bruset dämpar alla andra ljud som fågelskrik t ex.
Senast redigerad av Snurren 2010-10-27 kl. 17:38.
Citera
2010-10-27, 19:07
Medlem
woofers avatar
Gamla tanter och farbröder är definitivt inte någon garanti för tystnad, pga av att dom ofta har dålig hörsel så vrider dom upp tv/radio på hög volym för att kunna höra den och ofta är dom dessutom morgonpigga vilket gör att dom gärna dricker morgonkaffe och lyssnar på radio tidigt på morgonen.
Citera
2010-10-27, 23:42
Medlem
Tack för svaren hittills! De uppskattas.

Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Du kan ju rent generellt akta dig för 1940-talshus, dom brukar vara uselt isolerade. Riktigt gamla hus från 1800-talet har ofta bra ljudisolering mellan väggar, men inte genom golven. Själv bor jag i ett hus från 1991 och hör väldigt få ljud från grannarna. Det jag hör är hissen, när grannen drar upp rullgardinen (jag har minsann järnkoll på hans sovvanor ) så hör jag ibland en tvättmaskin som centrifugerar. OK, när grannfamiljens föräldrar var borta på landet i somras så hade tonårsdottern fest varje kväll, och det hördes kan jag säga. Men det var lite gulligt, fjortisen spelade Abba och andra "oldies but goodies".

Tack. Jo, jag bor överst i ett hus från ca 40-talet, och det är väldigt lyhört. Ljudet verkar färdas längs väggarna och får en lätt metallisk klang. Förutom basdunkande då, som tycks tränga igenom det mesta.

Det du nämner om dina grannar låter bra. MEN, och det är verkligen ett riktigt stort men, saker kan ju förändras. Själv har jag haft pensionärer under mig, och överhuvudtaget har bott lugnt folk i trappuppgången. Men nu är det ungdomar som festar, skriker, för liv i trapphuset osv.
Det var typ därför jag halvt skämtsamt skrev om att 50-60-åringar kanske är bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
När det gäller ljuddämpande inredning så är det nog mest så att du vill att dina grannar ska ha det, dom får gärna ha heltäckningsmattor och tjocka sammetsgardiner. Så kan jag rapportera att jag har en digitalbox i sovrummet som susar rätt mycket. Tvärtom mot att vara störande så lägger det ljudet sig som en dämpande matta och jag sover bra till suset. Samma sak har jag erfarit när jag har haft en fläkt på. D v s dom första nätterna störs jag av det, men sedan vänjer sig hjärnan och bruset dämpar alla andra ljud som fågelskrik t ex.

Jo, grannarna får gärna ha ljudisolerat. Tror du/ni ett sånt ingrepp märks av i positiv bemärkelse? Typ att man kanske rentav kan vinna på att sponsra det/dem?

Det är bra att du tar upp det här med att vänja sig. Jag har förstås många ljud omkring mig, typ trafik utanför osv. Det är ljud som jag ser som rätt odramatiska. Däremot har jag svårt att vänja mig vid dunkande musik, eller plötsligt högljutt skrik, osv. Likaså tycker jag det är störande att det ränner väldigt mycket folk, som springer ut och röker (och för liv) osv.

Edit: Du nämnde även formgjutna öronproppar. Fast det är jag skeptisk till av flera skäl. Typ att de tenderar förstärka vissa ljud (exempelvis sväljningar, öronsus), samt att jag även vill slippa omgivningen ljud när jag t ex ser på tv.
Senast redigerad av beitos 2010-10-27 kl. 23:59.
Citera
2010-10-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av init
I så fall föreslår jag en relativt ny lägenhet. Min nuvarande byggdes 2009 och min förra byggdes 2001, och båda är väldigt väl ljudisolerade. Jag har nästan aldrig hört några ljud från grannar, undantaget är när grannen ovanför tappar något i golvet eller så, men det hörs knappast varje dag.

Jag skulle tro att dagens byggnormer ställer ganska höga krav på hur ljudisolerade lägenheterna måste vara, och att detta är anledningen till att moderna lägenheter är så tysta.

Att jag dessutom bor ett par hundra meter från en av landets mest trafikerade motorvägar samt dessutom under inflygningsbanan till en av Stockholms flygplatser märks inte alls inomhus. Utomhus märks det förvisso, men inte så att jag störs av det.

Bra att du skriver om byggårets betydelse. Fler får gärna fylla på. Finns typ nåt särskilt årtal/årtionde när man övergick till att bygga "tysta" lägenheter?

Jag har ett dilemma rörande hurpass centralt. Jag vill ju gärna bo rätt centralt i stan/orten jag bor, samtidigt som det är stor prisskillnad mellan centum kontra några km utanför. Lite dyrt att skaffa nåt nybyggt i centrum. Alltså får jag typ välja mellan nybyggt, tyst och bra typ 2-4 km utanför, eller mindre nybyggt inne i centrum. Klurigt. För skulle jag dra på med nåt riktigt dyrt (och ta lån osv), så finns ju alltid risken för obehagliga överraskningar, typ att man missat att beakta lekparken/mopedvägen/fiskmåshäckningsplatsen utanför sovrumsfönstret eller så.
Citera
2010-10-28, 00:16
Medlem
Jag bor i ett hus gissningsvis från 50-talet. Jag bor på mitten så att säga, och jag vet precis när mina båda grannar diskar då det verkar som att dom dragit fast diskbänken stenhårt i väggarna som skiljer mig från grannarna. Så det låter lite som ett mystiskt dämpat knackljud när de släpper ner saker i diskhon.

Sen tror jag det är bra att ha en avskiljd hall (iaf för mig) då de flesta ljuden läcker in genom min dörr. Jag vet att den inte är riktigt tät, svaga ljusspringor syns runt dörren. Dock är det en ny tung dörr, men så länge det är små glipor hjälper det inte så mycket. Kanske att tänka på är väl brevlåda i entrén/vid porten och inte postinkast på dörren, torde ju också vara en stor ljudläcka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in