Tack för svaren hittills! De uppskattas.
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Du kan ju rent generellt akta dig för 1940-talshus, dom brukar vara uselt isolerade. Riktigt gamla hus från 1800-talet har ofta bra ljudisolering mellan väggar, men inte genom golven. Själv bor jag i ett hus från 1991 och hör väldigt få ljud från grannarna. Det jag hör är hissen, när grannen drar upp rullgardinen (jag har minsann järnkoll på hans sovvanor

) så hör jag ibland en tvättmaskin som centrifugerar. OK, när grannfamiljens föräldrar var borta på landet i somras så hade tonårsdottern fest varje kväll, och det hördes kan jag säga. Men det var lite gulligt, fjortisen spelade Abba och andra "oldies but goodies".
Tack. Jo, jag bor överst i ett hus från ca 40-talet, och det är väldigt lyhört. Ljudet verkar färdas längs väggarna och får en lätt metallisk klang. Förutom basdunkande då, som tycks tränga igenom det mesta.
Det du nämner om dina grannar låter bra. MEN, och det är verkligen ett riktigt stort men, saker kan ju förändras. Själv har jag haft pensionärer under mig, och överhuvudtaget har bott lugnt folk i trappuppgången. Men nu är det ungdomar som festar, skriker, för liv i trapphuset osv.
Det var typ därför jag halvt skämtsamt skrev om att 50-60-åringar kanske är bäst.
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
När det gäller ljuddämpande inredning så är det nog mest så att du vill att dina grannar ska ha det, dom får gärna ha heltäckningsmattor och tjocka sammetsgardiner. Så kan jag rapportera att jag har en digitalbox i sovrummet som susar rätt mycket. Tvärtom mot att vara störande så lägger det ljudet sig som en dämpande matta och jag sover bra till suset. Samma sak har jag erfarit när jag har haft en fläkt på. D v s dom första nätterna störs jag av det, men sedan vänjer sig hjärnan och bruset dämpar alla andra ljud som fågelskrik t ex.
Jo, grannarna får gärna ha ljudisolerat. Tror du/ni ett sånt ingrepp märks av i positiv bemärkelse? Typ att man kanske rentav kan vinna på att sponsra det/dem?
Det är bra att du tar upp det här med att vänja sig. Jag har förstås många ljud omkring mig, typ trafik utanför osv. Det är ljud som jag ser som rätt odramatiska. Däremot har jag svårt att vänja mig vid dunkande musik, eller plötsligt högljutt skrik, osv. Likaså tycker jag det är störande att det ränner väldigt mycket folk, som springer ut och röker (och för liv) osv.
Edit: Du nämnde även formgjutna öronproppar. Fast det är jag skeptisk till av flera skäl. Typ att de tenderar förstärka vissa ljud (exempelvis sväljningar, öronsus), samt att jag även vill slippa omgivningen ljud när jag t ex ser på tv.