2010-10-26, 21:51
Medlem
Tjenare allesammans , jag ska dra igång ett litet projekt här i slutet av veckan och har varit och inhandlat ett system , Grejen är den att där jag ska odla är det cirka 8-10 grader i rummet , har gjort en "låda" av trä och som är cirka 80*80 & 120 hög , har installerat systemet och kollat med temp osv , när lampan är på är det cirka 22-25 grader i lådan och har en cooltube och fläktar som står och går, det jag undrar över är om en 600w hps är för overkill eller om de funkar alldeles utmärkt eftersom de annars inte blir någon värme ? i affären trodde dom att en 600 w skulle funka perfekt om ja hade en cooltube vilket jag har , så vad tror ni allesammans ? när de är släkt har jag en luftvärmare stå och gå så de håller sig runt 22-26 grader , kommer detta funka eller bör jag köra på 400 w ?

PS. lampan hänger ungefär vid 1 meters höjd

Tacksam för svar !!

Uppdatering kommer att komma när ja fått mina super lemon haze fågelfrön !
Citera
2010-10-26, 22:03
Medlem
dresscodeaddicts avatar
du bör skaffa ett element eller liknande som slår igång när lampan slocknar.. 8-10 grader på "kvällen" är inte kul för dom.. sen kan du ju höja tempen en 6 -8 grader till utan problem..

hur stort är utrymmet?
Citera
2010-10-26, 22:04
Medlem
dresscodeaddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dresscodeaddict
du bör skaffa ett element eller liknande som slår igång när lampan slocknar.. 8-10 grader på "kvällen" är inte kul för dom.. sen kan du ju höja tempen en 6 -8 grader till utan problem..

hur stort är utrymmet?

edit: läste nu att du skrev mått! 600 w blir nog bra i det utrymmet, men.. höj tempen lite.
Citera
2010-10-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dresscodeaddict
edit: läste nu att du skrev mått! 600 w blir nog bra i det utrymmet, men.. höj tempen lite.

Okej var lite rädd att plantorna kommer bli "brända" eftersom jag läst runt lite på forumet och vissa säger att de funkar utmärkt medans andra säger att de är för starkt , men eftersom tempen är så pass låg kan jag inte ha en 400w , då måste jag dra upp ett elelement på 2000 w och de är lite för mkt ström tycker jag därför borde de räcka med ett "luftelement" som blåser ut varmluft när tempen blir mindre än 25 ?
Citera
2010-10-26, 22:26
Medlem
smokeymcpots avatar
ska dom bli brända av för mycket ljus? hmmm....
om du får dom graderna så kan du lätt slänga in en 1000wattare då kommer dom må bra
Citera
2010-10-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeymcpot
ska dom bli brända av för mycket ljus? hmmm....
om du får dom graderna så kan du lätt slänga in en 1000wattare då kommer dom må bra

Hahah nej jag som är lite korkad och orolig bara de är ju som sagt mitt första projekt därför ja vill lyckas så bra som möjligt men nu vet jag ju att de kommer gå kanonbra tack vare era svar ! Fridens liljor !!1
Citera
2010-10-27, 14:53
Medlem
tänk på att med 600w i en så liten låda, kommer bli ett helvete att hålla koll på temperaturen. Har själv plockat ut 100g + på 60*60 med 250w hps utan någon större ansträngning.
Ang. temperaturväxlingar, har misshandlat mina plantor så det skriker om det med temp. mellan 5-30C, vattnat en gång i veckan utan ventilation och fick ändå ut runt 25g/planta (250w hps, omålade träväggar). Om du odlar i jord för eget bruk är det svårt att misslyckas.
Citera
2010-10-27, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plornt
tänk på att med 600w i en så liten låda, kommer bli ett helvete att hålla koll på temperaturen. Har själv plockat ut 100g + på 60*60 med 250w hps utan någon större ansträngning.
Ang. temperaturväxlingar, har misshandlat mina plantor så det skriker om det med temp. mellan 5-30C, vattnat en gång i veckan utan ventilation och fick ändå ut runt 25g/planta (250w hps, omålade träväggar). Om du odlar i jord för eget bruk är det svårt att misslyckas.

Hehe okej låter ju skit nice tänkte faktiskt inhandla en till lampa så ja kan växla eller göra en större odliing haha fick hem lite "fågelfrön" idaag , lemon super haze och lowryderdisel om jag minns rätt :P så ska bli kul att se hur de blir med min förstA piceeee outz ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in