2010-10-26, 16:49
Medlem
MrBulldoggs avatar
Läste precis en tråd om en som hade köpt en bil med dolt fel. Det fick mig att fundera på sak åt andra hållet, så att säga...

Om man har en bil som man vet har dolt fel och säljer den till en privatperson, så har köparen vad jag förstår visst skydd av lagen.

Men hur är det om man lyckas lura iväg bilen i inbyte till en bilhandlare? Högst otroligt med tanke på att halva deras affärside verkar vara att hitta varenda tänkbart småfel som finns för att pressa ner inbytespriset, men ponera att det gick igenom. Om t.ex. växellådan sedan brakar ihop veckan efteråt när en ny spekulant tar den för en provtur, kan bilfirman då komma och ställa krav?
Citera
2010-10-26, 17:03
Medlem
Danro80s avatar
Jag vet inte hur det ser ut lagmässigt. Men en bilhandlare kommer inte köpa en bil av dig före dom har testat/besiktigat motor/drivlina osv. Skulle den sen rasa så anser jag att du är fri från ansvar. För hur ska dom bevisa att DU visste att det fanns ett dolt fel?
Citera
2010-10-26, 17:52
Medlem
MrBulldoggs avatar
Jo, det är ju det jag säger -- ett högst otroligt scenario att det skulle gå. Men OM du lyckades, så borde väl bilen i princip vara deras problem i samma stund pappren är påskrivna. Vad jag kan uttyda finns det massor av lagtext som skyddar konsument mot företag, men i detta fallet i princip inget alls som skyddar företag mot konsument. Eller?
Citera
2010-10-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Vad jag kan uttyda finns det massor av lagtext som skyddar konsument mot företag, men i detta fallet i princip inget alls som skyddar företag mot konsument. Eller?
Inte mer än köplagen.
Citat:
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Köparen har alltså undersökningsplikt, och jag antar att köparen bort ha hittat felet på växellådan.
Citat:
18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
Du bör dock inte lämna uppgifter om att den är i absolut nyskick, att ingenting är fel på den och att det är du säker på. Då kan det anses föreligga i vilket fall.
Citera
2010-10-26, 18:16
Medlem
seven09s avatar
Man har egentligen inte någon skyldighet att undersöka varan innan köpet. Som säljare är du skyldig att berätta vad du vet och alltså även dolda fel. Men har köparen ändå gjort det (undersökt bilen) uppkommer en form av undersökningsplikt. (den har inte samma betydelse som inom fastighetsrätten, men ändå).

Om köparen sen upptäcker att något är fel så beaktas hur omfattande undersökningen har varit och vilka praktiska möjligheter köparen haft av att upptäcka felet vid sin undersökning med hänsyn till sina kunskaper och erfarenheter.

En bilhandlare borde ju ha mycket goda kunskaper och erfarenheter så om han inte har upptäckt felet innan köpet så är det hans problem.

Nu är du ju i och för sig skyldig att berätta om dolda fel, men hur ska en bilhandlare bevisa att du hade kännedom om något dolt fel? Du kan ju vara en total amatör som knappt vet hur man tankar bilen.
Citera
2014-02-16, 10:00
Medlem
Ganska roligt, lyckades med detta förra veckan min bil från 2005 hade knackande växellåda, dock så är tydligen jag den enda som hör det, bytte mot en väldigt fräsch 2001a utan några fel alls
Citera
2014-02-16, 10:16
Medlem
Jag råkade ut för detta, fast omedvetet, sålde en v70 t5:a, var en 97:a, detta var dock för 10 år sedan. Bilhandlaren var så glad över att göra en affär med mig att han bara gjorde en okulär besiktning av bilen. En vecka senare ringde han, då hade dom upptäckt att packningen mellan motor och växellåda läckte. Vanligt fel på Volvos motorstarka modeller förut. Kostade tydligen handlaren 15 000 att fixa till, då var detta ändå en volvohandlare. Han insåg att han gjort en miss och sedan var detta klart.
Citera
2014-02-17, 16:51
Medlem
Citat:
Men hur är det om man lyckas lura iväg bilen i inbyte till en bilhandlare?

Det beror på hur avtalet ser ut mellan säljaren och bilfirman. Men normalt är det "i befintligt skick" kombinerat med en bilaga med "kända defekter" och en försäkran ifrån säljaren att han/hon inte är medveten om några defekter utöver.

Sedan finns det en princip (till viss del kodifierad i §36 i avtalslagen) som säger att vid oklarheter i avtal skall det tolkas till den svaga partens fördel. I detta fall måste bilhandlaren anses ha en mycket stark ställning i egenskap av sin profession och erfarenhet. Så det kan vara svårt för en bilhandlare att hävda att säljaren "borde" ha upptäckt ett visst fel innan försäljningen eftersom bilhandlaren rimligen, med sin avsevärt större kunskap och erfarenhet, då borde ha kunnat upptäcka felet innan köpet.

Citat:
Ursprungligen postat av oyabin
Inte mer än köplagen.

Ej aktuell i detta fall. (Konsument)köplagen gäller endast näringsidkares försäljning till privatpersoner.
Citera
2014-02-17, 16:54
Medlem
Citat:
Läste precis en tråd om en som hade köpt en bil med dolt fel. Det fick mig att fundera på sak åt andra hållet, så att säga...

Om man har en bil som man vet har dolt fel och säljer den till en privatperson, så har köparen vad jag förstår visst skydd av lagen.

Men hur är det om man lyckas lura iväg bilen i inbyte till en bilhandlare? Högst otroligt med tanke på att halva deras affärside verkar vara att hitta varenda tänkbart småfel som finns för att pressa ner inbytespriset, men ponera att det gick igenom. Om t.ex. växellådan sedan brakar ihop veckan efteråt när en ny spekulant tar den för en provtur, kan bilfirman då komma och ställa krav?

Då är det väl inte ett dolt fel?
Citera
2014-05-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Ej aktuell i detta fall. (Konsument)köplagen gäller endast näringsidkares försäljning till privatpersoner.

Om du nu prompt ska kommentera på ett 3,5 år gammalt inlägg.. Jag skrev "köplagen" med vilket menas Köplag (1990:931), inte konsumentköplagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in