2010-10-26, 13:29
Medlem
rövners avatar
Hej Flashback!

Jag undrar om det är någon som kan svara på min fråga om Flashbacks regelverk och hur man ska tolka det! Frågan uppstod då jag blev varnad för OT i "tråden där vi hövligt ställer frågor till och diskuterar med Erik Almqvist". Själva regelbrottet från min sida har jag redan diskuterat med en moderator och vill här diskutera mer allmänt utifrån exemplet. Mitt eget bortplockade inlägg var enligt moderatorn ett trams-inlägg mer än ett ohövligt inlägg så moderatorn och mitt handlande är väl inte relevant för min frågeställning nedan.
I den aktuella tråden uppger TS i sin trådstart att man ska diskutera hövligt med Erik Almqvist - och det tycker säkert många är en hederlig föresats då det florerar så mycket okvädningsord här på Flashback i vanliga fall, t.ex. brukar trådar kunna vara fulla avmer eller mindre rasistiska kommentarer mot användare som uppgivit att de är invandrare etc. Dock är det ju litet det som är tjusningen med FB - att man får klämma iväg ett "ditt variga billiga satans jävla avfallsluder" emellanåt.
Nu undrar jag alltså

1) om man kan upphäva regeln (eller icke-regeln) om tillmälen i sin trådstart så att det skyddas av topic? Kan jag t.ex. i denna trådstart skriva: i denna tråd får ingen säga något ohövligt till mig och därmed har man skapat sin egen regel?

2) kan man även upphäva Flashback regler? Dvs i trådstarten skriva: i den här tråden får vi outa varandra! (gissar att svaret kommer bli nej här)

3) får man eller får man inte kalla Erik Almqvist för ett "varigt billigt satans jävla avfallsluder" i den aktuella tråden(i kombination med en OnT-fråga)?
Citera
2010-10-26, 13:34
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
1) om man kan upphäva regeln (eller icke-regeln) om tillmälen i sin trådstart så att det skyddas av topic? Kan jag t.ex. i denna trådstart skriva: i denna tråd får ingen säga något ohövligt till mig och därmed har man skapat sin egen regel?

2) kan man även upphäva Flashback regler? Dvs i trådstarten skriva: i den här tråden får vi outa varandra! (gissar att svaret kommer bli nej här)

3) får man eller får man inte kalla Erik Almqvist för ett "varigt billigt satans jävla avfallsluder" i den aktuella tråden(i kombination med en OnT-fråga)?

1. Nej
2. Nej
3. Snacka med moderatorn i fråga. OT bedöms från fall till fall.
Citera
2010-10-26, 13:42
Medlem
micaeles avatar
Här har tankeverksamheten legat på topp, märks det.
Vad skall forumet överhuvudtaget med ett regelverk till ifall man kan upphäva det hur man vill?
Då kan man ju lika gärna ditcha alla regler och låta anarki råda, för det är precis vad som skulle hända ändå...
Citera
2010-10-26, 13:51
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Här har tankeverksamheten legat på topp, märks det.
Vad skall forumet överhuvudtaget med ett regelverk till ifall man kan upphäva det hur man vill?
Då kan man ju lika gärna ditcha alla regler och låta anarki råda, för det är precis vad som skulle hända ändå...
Nu tycker jag inte vi behöver bli oförskämda. Jag ville bara veta om man ska se TS:s hövlighetskriterium som en önskan eller som någonting som blir en del av OnT-regeln och därmed tycks upphäva vissa meningar i FBs regelverk.
Jag tolkar SweTechs svar som att hövligheten får ses som en önskan och inte skyddas av OnT. Alternativt att det i vissa fall blir en del av topic men inte andra. Komplicerat, eller också är det min bristande tankeförmåga som inte kan penetrera detta till synes snåriga och godtyckliga regelverk?
Citera
2010-10-26, 16:15
Moderator
skunkensunes avatar
Hej Rövner.

1. Det bör enbart ses som ett önskemål. Samtidigt bör man komma ihåg att oneliners osv klassas som OT och kan därför bli raderade med eventuella tillsägelser som följd.

2. Nej. Det enda tillfällena jag kan komma på är gällande regel 1.01 och 1.11. Där finns även kriterierna för de undantagen med.

3. Beror helt och hållet hur frågan och inlägget i sin helhet är formulerat. Om du har tid och ork får du gärna bifoga lite olika exempel så kan jag säga hur jag skulle tolka var och ett av dem.
Citera
2010-10-27, 19:57
Medlem
xdrs avatar
Jag har tänkt tanken ett antal ggr, speciellt när "yttrandefrihetsförespråkarna" skriker varje gång man vill ha en sansad diskussion....
Får jag lägga till [endast inte IDIOTER] i trådstarten och sen... hänvisa alla åsikter jag inte gillar till att dom är idioter...och därför off topic?
Senast redigerad av xdr 2010-10-27 kl. 20:16.
Citera
2010-10-27, 22:18
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdr
Jag har tänkt tanken ett antal ggr, speciellt när "yttrandefrihetsförespråkarna" skriker varje gång man vill ha en sansad diskussion....
Får jag lägga till [endast inte IDIOTER] i trådstarten och sen... hänvisa alla åsikter jag inte gillar till att dom är idioter...och därför off topic?
Nej. Off-topic handlar om frågeställningen i sig.

Exempelvis så har JAG (detta har jag dock inte kollat med mina medmods) inte sett användares svar, på frågor som inte är riktade till dem utan till Erik Almqvist, som off topic. Det här är ett diskussionsforum och man ska inte kunna påverka vem som svarar eller hur den svarar, så länge svaren håller sig till reglerna.

Det enda fallet kan vara om det är korta svar på en mening och dessa/väldigt lika redan skrivits flera gånger i tråden.
Citera
2010-10-27, 22:45
Medlem
xdrs avatar
Imiron: Det stämmer väl väldigt väl på vad jag själv tycker, däremot verkar det inte stämma med medlemmarnas inställningarnas inställning då det det anses självklart att sd ska kunna använda det här som sitt forum.
Senast redigerad av xdr 2010-10-27 kl. 22:47. Anledning: GNÄLLL
Citera
2010-10-27, 23:03
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
---då det det anses självklart att sd ska kunna använda det här som sitt forum.

Dumheter. Flashback är åsiktsneutralt. Folk på forumet tycker ibland, därför att de är förvirrade och inte förstår vad som historiskt och biologiskt och kulturellt står på spel, att jag är den ultimata SD-fienden, därför att jag som enkel medborgare i mina fäders land är oblyg nog att ställa frågor till officiella SD-representanter.

Vad gäller trådstarten ville jag förvisso ha en vettig ton när folk ställer frågor till SD:s riksdagsledamot Erik Almqvist - men det handlar naturligtvis om en önskan, inte om att "stifta nya regler".
Senast redigerad av Ezzelino 2010-10-27 kl. 23:08.
Citera
2010-10-27, 23:22
Medlem
xdrs avatar
Ezzelino: Jag skiter faktiskt i vilken politiker som blir utfrågad i en liknande tråd, jag gillar bara inte den tonen som jag ser mer och mer på flashback att man ska särbehandla "dom förtryckta SD:arna" och hata allt annat. Att skriva en sån rubrik och inte få den ändrar jfrt med T.ex. fråga polisen tråden i krimforumet. Känns jävligt illa, precis som "hövlig" ton mot Måna Muslim känns illa.

Sen är jag jävligt skeptisk till att "fråga politkern trådar" hör hemma på flashback, det finns en mail där man kan fråga politikern ifråga. Politikern har ju dessutom ett eget konto och kan skriva egna svar i trådarna.
Senast redigerad av xdr 2010-10-27 kl. 23:26.
Citera
2010-10-27, 23:38
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Sen är jag jävligt skeptisk till att "fråga politkern trådar" hör hemma på flashback, det finns en mail där man kan fråga politikern ifråga. Politikern har ju dessutom ett eget konto och kan skriva egna svar i trådarna.

Rent skitsnack från din sida. Det är väl först när Flashback blir forum för diskussion med inflytelserika politiska företrädare, t.ex. i det här fallet en RD-ledamot, som dess verkliga demokratiska sprängkraftspotential blir uppenbar.

Har du rökt på, eller?
Senast redigerad av Condottieri 2010-10-27 kl. 23:40.
Citera
2010-10-27, 23:51
Medlem
xdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Rent skitsnack från din sida. Det är väl först när Flashback blir forum för diskussion med inflytelserika politiska företrädare, t.ex. i det här fallet en RD-ledamot, som dess verkliga demokratiska sprängkraftspotential blir uppenbar.

Har du rökt på, eller?

Nej, dess demokratiska sprängkraft är uppenbar när ett gäng RD-ledamöter svarar i dom trådar som startas, inte när de behandlas som några "speciella" för att de har äntrat rikstagen,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in