2010-10-26, 02:46
Medlem
Jo fan det är så här att jag ska försöka fixa jägarexamen och jaktlicens. Jag har även haft planer på att införskaffa en Jämthund eller liknande. Jag har tillgång till jaktmarker osv så det är ju inga problem på den punkten. Problemet är att jag läste någonstans om att man skulle genomföra ett prov för hunden + en utställning.

Är det så eller är det bara te o motionera upp hunden innan säsongen drar igång och släppa den och hoppas på att den följer sina instinkter eller måste man som sagt genomföra nämnda prov?
Citera
2010-10-26, 04:05
Medlem
humanoidftws avatar
http://www.alghundklubben.com/jamtlandharjedalen/jaktprov.html
Citera
2010-10-26, 15:35
Medlem
Du behöver givetvis inte genomföra något prov för att jaga med din hund. Det du beskriver med prov och utställning handlar om championat-det kräver mycket träning och många timmar i skogen,
Lycka till!
Citera
2010-10-26, 20:54
Medlem
Ah vad bra! Höjde lite på ögonbrynet vid tanken på att varenda älghund ute i skogen skulle vara godkända av en instruktör och gått på utställning osv.

Tack för svaret!
Citera
2010-10-26, 21:19
Medlem
Fettsprutans avatar
SpokHusse har alldeles rätt.

Om TS däremot är intresserad att köpa en valp kan en titt i föräldradjurens ev. jaktprovs meriter ge åtminstone en aning om vad man kan förvänta sig av avkomman.

Jag tror att det TS hört och funderat över är det krav från vissa uppfödare av jakthundar, att valpköpare förbinder sig att meritera sina unghundar på prov o utställning
Detta som ett kvitto (försäljnings argument) på hur duktiga nedärvare deras avelsdjur är.

Sen finns det säker något/några fanatiska jaktlag som kräver dessa meriter.

Men då jag själv har och har haft både renrasiga o blandrashundar till jakt i 25 år och min far före mig, så kan jag bara vidarebefordra dom visdomsord som min far sa till mig för många år sedan; -det är inte en hunds papper som jagar...
Citera
2010-10-27, 14:07
Medlem
Jag är inte så intresserad av att ha kontakt med själva uppfödaren efter att jag har köpt hunden. Och definitivt inte ha några krav på mig om att ställa ut djuret.

Man har ju hunden för jakt och inte för att visa upp

Men när vi ändå är inne på ämnet (kommer säkert bli en del sura blickar nu)

Jag har haft funderingar på att införskaffa en jämthund den dagen då jag har jobb och jaktlicens. Har dock tillgång till jaktmarker.

Kan man nyttja den rasen för att vakta huset eller är det enbart jakt? Jag är ganska anti mot att ha hunden i hundgård osv så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in