2010-10-25, 22:47
Medlem
BurtReynolds112s avatar
Jag undrar bara om det är någon skillnad på kritisk teori och kritisk paradigm?

Jag har ett påstående som är falskt och det är... "Det kritiska paradigmet och kritisk teori talar om för oss hur ideologierna fungerar i samhället "
När jag läser runt lite så verkar det som att kritisk teori intresserar sig för ideologier, makt, rättsfrågor osv. Är det samma för det kritiska paradigmet? Där har jag även tolkat från McQuail att Det kritiska paradigmet har en idealisk, nästan utopisk ideologi. Jag tycker detta är sjukt rörigt, är de samma sak? Är jag på rätt spår? Kan någon svara snabbt?
Citera
2010-10-25, 22:52
Medlem
seven09s avatar
Paradigm är en term som betecknar en förebild, ett idealexempel eller mönster inom vetenskapen. Ett paradigm avgör bland annat:

* Vilka frågor som skall ställas och inte ställas
* Vilka svar som är relevanta (vilka resultat som kan förväntas)
* Hur experiment skall utföras

Den vanligaste betydelsen av ett paradigm den kunskap som forskarna i en forskningsdisciplin räknar som fakta

Är det till nån hjälp?
Senast redigerad av seven09 2010-10-25 kl. 22:55.
Citera
2010-10-25, 22:57
Medlem
BurtReynolds112s avatar
Jo, lite hjälp är det. Men kan man säga att kritisk teori och kritisk paradigm är i stort sett samma sak? Jag tolkar det som att olika författare använder de uttrycken lite hur som och menar samma med dem?
Citera
2010-10-25, 23:02
Medlem
seven09s avatar
Ett paradigm är inte en hypotes eller en teori, utan innebär ett sätt att betrakta världen på. Observationer som inte ryms inom det gällande paradigmet förkastas eller omtolkas.
Citera
2010-10-25, 23:27
Medlem
BurtReynolds112s avatar
Kan man inte säga att det dominanta paradigmet är mer objektiva och förklarar hur det är medans det kritiska ställer sig mer frågande till hur det är? tack för hjälpen btw..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in