Har aldrig ägnat någon större tanke åt det, men visst, både ketchup (Heinz är godast, men det är ju en annan topic!) och sylt placeras väl kylt hemma hos mig.
Inte jag.
Jag har min ketchup i kylskåpet, och likaså sylten. Något annat är vansinne.
Säger som Attentat "Ni fattar la inte nåt era jävla äppelskrått"
Ketchup är kylvara efter det att förpackningen öppnats. Sylt mår nog bra av att förvaras i kylen men pga den höga sockerhalten så är det mindre viktigt än med ketchupen.
En annan skitviktig grej är att alla mejeribaserade likörer, tex Baileys, Dooleys, Sheridans etc är kylvarorochfärskvaror efter det att de öppnats. En Baileys håller sig ca 3 veckor om den står i kylskåp. Att ha den i rumstemperatur och sedan dricka den är lika äckligt som att dricka grädde som stått i rumstemperatur i X antal veckor. Tänk på det när ni blir bjudna på Baileys nästa gång. Stod inte den där flaskan i bokhyllan i julas också..?
3 veckor ??! Julas ?!
Herregud människa - Svagdricka såsom Baileys dricks upp samma dag som den öppnas.
En annan skitviktig grej är att alla mejeribaserade likörer, tex Baileys, Dooleys, Sheridans etc är kylvarorochfärskvaror efter det att de öppnats. En Baileys håller sig ca 3 veckor om den står i kylskåp. Att ha den i rumstemperatur och sedan dricka den är lika äckligt som att dricka grädde som stått i rumstemperatur i X antal veckor. Tänk på det när ni blir bjudna på Baileys nästa gång. Stod inte den där flaskan i bokhyllan i julas också..?
Nej, det där stämmer inte. Flaskan bör visserligen stå i kylskåp men håller åtminstone 6 månader efter öppnande. Jag har haft en flaska som stod i skafferiet i 7-8 månader men ändå smakade helt ok. Om innehållet är dåligt så märker du det på doften.
Ketchup är kylvara efter det att förpackningen öppnats. Sylt mår nog bra av att förvaras i kylen men pga den höga sockerhalten så är det mindre viktigt än med ketchupen.
Med tanke på att ketchup kan innehålla minst lika mycket socker som sylt* gör, så håller den nog också i skafferi.
Ägg t. ex, står ju ofta i rumstemperatur i affären, dom ska man ju förvara i kylen för att förlänga hållbarheten, 2 veckor längre än om man skulle ha dom i skafferiet. Klart ketschupen ska stå i kylen, brukar glömma den framme rätt ofta iofs.
Har inte direkt med sylt att göra och absolut inte med ketchup men desto mer har det att göra med syltens närbesläktade kusin marmeladen. Jag har nämnligen upptäckt att marmeladen klarar sig bättre utanför kylskåpet än i kylskåpet kylan gör på något sätt så att marmeladen sockrar sig och det blir sockerklumpar i marmeladen.
Ägg t. ex, står ju ofta i rumstemperatur i affären, dom ska man ju förvara i kylen för att förlänga hållbarheten, 2 veckor längre än om man skulle ha dom i skafferiet. Klart ketschupen ska stå i kylen, brukar glömma den framme rätt ofta iofs.
Jag har då aldrig sett ägg stå i rumstemperatur i någon affär.
De står ju alltid i kylrum... Får man fråga vart du handlar??
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!