2010-10-25, 20:15
Medlem
Tänkte köpa mig en fin sauteuse då jag älskar att laga mat. Tips på bra/prisvärda sauteuser? Inom vilka område i matlagningen använder ni sauteuse? Tips/tricks?

Tack på förhand
Citera
2010-10-25, 21:01
Medlem
DrSnabelosts avatar
använder till:

Sautera grönsaker - häpp!
Sås
Pastasåser
Soppor
Kolasås....

Se det som en korsning mellan wok och kastrull - gå att använda till allt.
Det som är bra med den är den är rundad mot botten - lätt att röra runt osv.

Har en Excent som jag tycker är riktigt hygglig och bra i pris. Som alla andra kastruller så se till att inte snåla och köp en med hyfsat tjock botten.
Senast redigerad av DrSnabelost 2010-10-25 kl. 21:04.
Citera
2010-10-25, 22:28
Medlem
Vad tror ni om följande? http://www.oana.nu/index.php?cPath=22_53 Hört en del bra om Patinas sauteuser.

Finns det några direkt nackdelar med sauteuser? Bränner det lätt fast?
Citera
2010-10-26, 20:46
Medlem
Kattolfs avatar
Jag har ett järnåbäke från början av 1900:talet som jag använder ofta. Den är perfekt för sauteringar men får ofta tjänstgöra som fritös. Den funkar mycket bra även till det ändamålet.
Citera
2010-10-26, 21:06
Medlem
DrSnabelosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigsmooth
Vad tror ni om följande? http://www.oana.nu/index.php?cPath=22_53 Hört en del bra om Patinas sauteuser.

Finns det några direkt nackdelar med sauteuser? Bränner det lätt fast?

Vet inte vilken du suktade efter. Dock vill jag passa på med en varning om du kikar på de med teflon. Inte nog med att du får slänga den pga repor så är teflon direkt dåligt då det börjar avge gifter och släppa redan vid 180grader om jag minns gradtalet korrekt. Rekommenderar isf Greenpan som har Thermolon , eller vad det kallas, istället vilket tål 450grader.

Vad gäller nackdelar så finns det inga. Min sauteuse har mer eller mindre ersatt kastruller och annat..

Skulle rekommendera dig att inte köpa en som känns bra och robust.
Citera
2010-10-27, 12:34
Medlem
shib12s avatar
Brukar sautera folk på gatan mest för att det är kul.

Går väl att använda till en hel del, sautera grönsaker, scrambled eggs, osv osv.. Har dock aldrig sett någon göra sås i en sauteuse och kommer personligen aldrig göra det heller haha..

Edit: Jag har aldrig sett en sauteuse i teflon, är detta något nytt ?
I vilket fall, gå med en vanlig sådan istället för en teflon..
Senast redigerad av shib12 2010-10-27 kl. 12:37.
Citera
2010-10-27, 14:03
Medlem
Jag trodde Sauteuser var the shit när det gällde at göra såser av olika slag? har jag fel?

Ja det blir en i rostfritt, ingen teflon. Funderar skarpt på Patinas 3S, 2,5liters.
Citera
2010-10-27, 20:19
Medlem
shib12s avatar
http://www.ne.se/sautera
Citat:
sautera [so-], matlagningsmetod: att hastigt steka ett livsmedel, t.ex. kött i mindre bitar, över stark värme i stekpanna, samtidigt som man skakar pannan.
Går säkerligen att göra såser i utan problem, men personligen aldrig använt den i det syftet
Citera
2010-10-27, 21:11
Medlem
DrSnabelosts avatar
Går fantastiskt bra att göra såser i.
Det är ju inte så att en sauteuse har någon speciell egenskap som gör att man måste skaka den eller just använda den till enbart sautering. Det är ju en kastrull med en rundning kant-till-botten.
Citera
2010-10-27, 22:59
Medlem
galnekockens avatar
Har fyra av märket LACOR, vitsen är att det kokar i hela "kastrullen" samtidigt, kostar från 1000 kr och uppåt- värt varendakrona. Rostfria bör tilläggas, bränner inte fast. Teflon, mja
Senast redigerad av galnekocken 2010-10-27 kl. 23:02.
Citera
2011-03-23, 21:37
Medlem
Vad är skillnaden på att sautera och att woka? Visst, wokpannan är något mer oval, men är det eftersträvade resultatet detsamma?
Citera
2011-03-23, 23:02
Medlem
Pappersvargens avatar
Vi använder den mest för att göra såser i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in