• 3
  • 4
2010-10-26, 08:35
Medlem
Mildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagget
Det är svårt att veta hur nära din chef du står egentligen, allt är ju relativt.
Hur många är ni på er arbetsplats, hur tighta är ni med chefen? Min uppfattning är att det ofta pågår en del skvaller på jobbet om just chefen, men det går ju att förhålla sig neutral. Varken sitta och skvallra som om det vore en syjunta, eller gå till chefen direkt och berätta det du hört.

Kan inte situationen bli jobbig för dig gentemot de andra på jobbet, om du talar om det för honom? Börjar han nysta i "skvaller-härvan", och ska leta syndabockar, kommer det bland de andra på förr eller senare fram att det var du som pratade med honom. Vips har du blivit en "svartfot light".

Men som sagt, har ingen aning om hur det är på din arbetsplats, och kanske överanalyserar alltihopa.

Jag står min chef nära. Vi har lätt att kommunicera och det vore inte konstigt att ta upp. Vi har diskuterat minst en känslig grej förut (inte skvaller) och har ett ömsesidigt förtroende.
Vi är på vår avdelning 25, men 300 totalt.
Alla är inte supertighta med chefen på jobbet, han är korrekt men har ett lätt sätt.
Helst vill jag undvika "svartfot light" situationen, men skulle jag besluta mig för att berätta så skulle jag ta det med den som sa det till mig först.
Är det så att detta utan tvivel är lögn så känner jag mig nästan tvingad att berätta, i fall det skulle verka troligt så får det bero.

Önskar att jag aldrig fick höra det här skvallret.
Citera
2010-10-26, 08:41
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milda
Jag står min chef nära. Vi har lätt att kommunicera och det vore inte konstigt att ta upp. Vi har diskuterat minst en känslig grej förut (inte skvaller) och har ett ömsesidigt förtroende.
Vi är på vår avdelning 25, men 300 totalt.
Alla är inte supertighta med chefen på jobbet, han är korrekt men har ett lätt sätt.
Helst vill jag undvika "svartfot light" situationen, men skulle jag besluta mig för att berätta så skulle jag ta det med den som sa det till mig först.
Är det så att detta utan tvivel är lögn så känner jag mig nästan tvingad att berätta, i fall det skulle verka troligt så får det bero.

Önskar att jag aldrig fick höra det här skvallret.

Låt det bara passera då?

Det finns väl ingen anledning till att gå och spekulera kring vad det är han vill med någon människa?
Min chef tror jag också har en affär med en kollega, men vad fan bryr jag mig om det?

Din första post påminner mycket om min chef och situationen kring det. Men vad en vuxen människa väljer att göra bryr jag mig inte om så länge det inte påverkar mig direkt.

I all välmening, så låter det mer som det klassiska "kärringskvallret" än att du verkligen bryr dig om personerna inblandade. Eller så kanske du är avundsjuk?

Jag tycker du skall släppa det helt och hållet.
Citera
2010-10-26, 09:04
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Så det är alltså ok att se mellan fingrarna när en reko kille kan bli skadad?
Den enda moraliska skyldigheten som du har är väl att inte föra vidare det skvaller du hört--varesig det är sant eller inte.

På vad sätt menar du att han kan bli skadad?

Och var är din omtanke om den andra personen som är involverad i skvallret--tjejen som påståtts varit i rummet med honom för lite hanky panky--kan inte hon bli lika skadad av skvallret menar du?
Citera
2010-10-26, 12:21
Medlem
Malkos avatar
Du VILL berätta så att det ska komma ut. Du VILL att hans fru ska få reda på det och att du och chefen på något märkligt sätt blir tillsammans.

Allt detta har du regisserat i ditt eget huvud och det är du som har huvudrollen i filmen.

Din skenheliga j*vel, jag ser igenom dig!
Citera
2010-10-26, 17:57
Medlem
Mildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Låt det bara passera då?

Det finns väl ingen anledning till att gå och spekulera kring vad det är han vill med någon människa?
Min chef tror jag också har en affär med en kollega, men vad fan bryr jag mig om det?

Din första post påminner mycket om min chef och situationen kring det. Men vad en vuxen människa väljer att göra bryr jag mig inte om så länge det inte påverkar mig direkt.

I all välmening, så låter det mer som det klassiska "kärringskvallret" än att du verkligen bryr dig om personerna inblandade. Eller så kanske du är avundsjuk?

Jag tycker du skall släppa det helt och hållet.

Om det skulle varit det klassiska kärringskvallret så hade jag väl spridit det vidare? Det gör jag inte. Är heller inte avundsjuk. Jag bryr mig faktiskt, förstår inte att det är svårt att förstå?
Citera
2010-10-26, 18:04
Medlem
Mildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Den enda moraliska skyldigheten som du har är väl att inte föra vidare det skvaller du hört--varesig det är sant eller inte.

På vad sätt menar du att han kan bli skadad?

Och var är din omtanke om den andra personen som är involverad i skvallret--tjejen som påståtts varit i rummet med honom för lite hanky panky--kan inte hon bli lika skadad av skvallret menar du?

Jag för det inte vidare.

Så vitt jag vet är det bra mycket allvarligare för en person i maktposition att göra en sån grej, men hennes anseende skulle också kunna skadas. Det är honom man har pratat om "att han kan göra en sån grej" och henne har man inte sagt så om alls.
Tjejen är jättetrevlig och vi kommer bra överrens, detta är naturligtvis orättvist mot henne också.
Citera
2010-10-26, 18:11
Medlem
Mildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malko
Du VILL berätta så att det ska komma ut. Du VILL att hans fru ska få reda på det och att du och chefen på något märkligt sätt blir tillsammans.

Allt detta har du regisserat i ditt eget huvud och det är du som har huvudrollen i filmen.

Din skenheliga j*vel, jag ser igenom dig!

Jag utgår ifrån att du skämtar.
Om det hade varit på ovanstående vis hade jag väl skickat ett anonymt brev till hans fru, skvallrat för alla på hela företaget och gått till högste chefen?
Är det verkligen så svårt att tro att man blir illa berörd av skitsnack av den här rangen?
Tråkigt att folk generellt är så fega, att stå upp för sina medmänniskor är väl självklart.
Jag antar att du är typen som inte agerar när någon på stan blir hotad/misshandlad/våldtagen heller, precis som 99% av befolkningen. Grattis Sverige!
Citera
2010-10-26, 18:23
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Jag utgår ifrån att du skämtar.
Om det hade varit på ovanstående vis hade jag väl skickat ett anonymt brev till hans fru, skvallrat för alla på hela företaget och gått till högste chefen?
Är det verkligen så svårt att tro att man blir illa berörd av skitsnack av den här rangen?
Tråkigt att folk generellt är så fega, att stå upp för sina medmänniskor är väl självklart.
Jag antar att du är typen som inte agerar när någon på stan blir hotad/misshandlad/våldtagen heller, precis som 99% av befolkningen. Grattis Sverige!

Oerhört dålig jämförelse må jag säga. Skvaller ska man ta för vad det är, just skvaller. Eller litar du blindt på allt som står i skvallerdelen här på FB också?

Är det något du och dina arbetskamrater snarare ska göra, så är det att sluta med att skvallra på fikarasterna. Här hade du kunnat göra avtryck och visat prov på intigretet och respekt gentemot dina medarbetare(där din chef ingår) genom att säga ifrån när skvaller börjar diskuteras/komma upp.
Citera
2010-10-26, 18:25
Medlem
Nhts avatar
Sköt ditt och skit i andra.

Är du så jävla kåt på chefen att du ska rodda hans rykte på arbetsplatsen också- får du bonuspoäng då eller?
Citera
2010-10-26, 19:12
Medlem
Mildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefisk
Oerhört dålig jämförelse må jag säga. Skvaller ska man ta för vad det är, just skvaller. Eller litar du blindt på allt som står i skvallerdelen här på FB också?

Är det något du och dina arbetskamrater snarare ska göra, så är det att sluta med att skvallra på fikarasterna. Här hade du kunnat göra avtryck och visat prov på intigretet och respekt gentemot dina medarbetare(där din chef ingår) genom att säga ifrån när skvaller börjar diskuteras/komma upp.

Visst, det är en dålig jämförelse.
Men jag tycker att det är där vi är i dagens samhälle. Feghet och oförmåga att bry sig om andra, både i akuta och icke-akuta situationer.

När jag fick höra skvallret sa att jag tyckte att det var illa att snacka om. Sa också att jag önskat att jag inte fått höra det, men då med anledning av att jag inte vill gå omkring och bära på massa hemligheter som kan skada folk.
Du har rätt, nästa gång så ska jag avbryta och säga att jag inte vill höra alls.
Citera
2010-10-26, 19:19
Medlem
Mildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nht
Sköt ditt och skit i andra.

Är du så jävla kåt på chefen att du ska rodda hans rykte på arbetsplatsen också- får du bonuspoäng då eller?

Antar att ditt resonemang hade låtit annorlunda om min chef var kvinna.

Jag ska erkänna att jag inte hade mått lika dåligt om han inte hade varit en bra chef. Vi har haft en kass chef innan och det har blivit många positiva förändringar sedan han började. Är väldigt tacksam över att kunna vara så nöjd.
Det är någon sorts illojalitet jag känner när jag "bär" på den här faktan utan att berätta för honom.
Citera
2010-10-26, 19:49
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Antar att ditt resonemang hade låtit annorlunda om min chef var kvinna.

Jag ska erkänna att jag inte hade mått lika dåligt om han inte hade varit en bra chef. Vi har haft en kass chef innan och det har blivit många positiva förändringar sedan han började. Är väldigt tacksam över att kunna vara så nöjd.
Det är någon sorts illojalitet jag känner när jag "bär" på den här faktan utan att berätta för honom.

Visa då istället lojalitet genom att inte föra skvallret vidare. Varken till honom eller någon annan. För för du det vidare är det nog större risk att det gör skada än tvärtom. Dessutom är det ju ingen fakta, utan enbart skvaller. Viktigt att skilja på dessa två ting.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in